هدف اصلی این پژوهش، بررسی مبانی نظری روان شناختی، اجتماعی و فلسفی دیدگاه بندورا درباره خودکارآمدی است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی بهره گرفته شد. بنابراین، با تکیه بر مبانی روان شناختی به تحلیل مفهوم رابطه ضروری و متقابل، هشیاری، یادگیری و عاملیت انسانی پرداخته شد. همچنین، در تحلیل مبانی اجتماعی به چگونگی تأثیرپذیری بندورا از اندیشمندان مکتب کنش متقابل نمادین در علوم اجتماعی به عنوان زمینة جامعه شناختی اندیشه های بندورا اشاره شد. علاوه براین، مبانی فلسفی با نظر به تناسب و ارتباط منطقی خودکارآمدی با مکتب های فلسفی، ارزش و عمل اخلاقی مورد مطالعه قرار گرفت. در نتیجه تحلیل و نقد مبانی مورد اشاره، پیش فرض های هستی شناختی روان شناختی، اجتماعی و فلسفی انسان خودکارآمد استخراج شدند و ضمن تصریح عناصر خودکارآمدی و مشخص کردن خاستگاه های عاملیت و خودکارآمدی، خصیصه های فرد خودکارآمد و راهکارهای تربیت او استنباط به تصویر کشیده شد.
دست مرد, مادح, صفائی مقدم, مسعود, پاک سرشت, محمد جعفر, & شهنی ییلاق, منیجه. (1391). بررسی مبانی نظری ایده خودکارآمدی به عنوان هدفی تربیتی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 2(2), -. doi: 10.22067/fe.v2i2.16271
MLA
مادح دست مرد; مسعود صفائی مقدم; محمد جعفر پاک سرشت; منیجه شهنی ییلاق. "بررسی مبانی نظری ایده خودکارآمدی به عنوان هدفی تربیتی", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 2, 2, 1391, -. doi: 10.22067/fe.v2i2.16271
HARVARD
دست مرد, مادح, صفائی مقدم, مسعود, پاک سرشت, محمد جعفر, شهنی ییلاق, منیجه. (1391). 'بررسی مبانی نظری ایده خودکارآمدی به عنوان هدفی تربیتی', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 2(2), pp. -. doi: 10.22067/fe.v2i2.16271
VANCOUVER
دست مرد, مادح, صفائی مقدم, مسعود, پاک سرشت, محمد جعفر, شهنی ییلاق, منیجه. بررسی مبانی نظری ایده خودکارآمدی به عنوان هدفی تربیتی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1391; 2(2): -. doi: 10.22067/fe.v2i2.16271
ارسال نظر در مورد این مقاله