دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
دوره 011 (1389)
دوره 010 (1388)
دوره 09 (1387)
دوره 08 (1386)
دوره 07 (1385)
دوره 06 (1384)
دوره 05 (1383)
دوره 04 (1382)
دوره 03 (1380)
دوره 02 (1379)
دوره 01 (1378)
1. بررسی ایده دانش فضیلت بنیان بر مبنای نگرش تاریخی به ماهیت دانش

شبنم سالار؛ مسعود صفایی مقدم؛ یدالله مهرعلیزاده؛ پروانه ولوی

دوره 8، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1397

http://dx.doi.org/10.22067/fedu.v8i2.72035

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، تبیین مفهوم دانش در دوره­های مختلف با تأکید بر جوهر اخلاقی دانش می­باشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شد. یافته­های به‌دست‌آمده حاکی از آن است که دیدگاه متفکران غربی درباره ماهیت دانش لااقل پنج موج دوره فلسفه، دوره میانه اروپا، دوره روشنگری، دوره انقلاب صنعتی، دوره پس از جنگ دوم ...  بیشتر

2. اندیشه‌های نومعتزله و تعلیم و تربیت

پروانه ولوی؛ احمد دارم؛ محمدجعفر پاک سرشت؛ مسعود صفایی مقدم

دوره 7، شماره 1 ، بهار و تابستان 1396، ، صفحه 84-102

http://dx.doi.org/10.22067/fedu.v7i1.63727

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، بررسی تحلیلی اندیشه‌های نومعتزله و استخراج استلزام‌های تربیتی آن می‌باشد. در این مقاله تصریح شده است که دغدغۀ اصلی نومعتزلیان یافتن عوامل پیشروی و بازسازی دنیای اسلام است. از دیدگاه آنها، اسلام عامل عقب‌ماندگی مسلمانان نیست، بلکه این تفسیرها و فهم‌های نادرست از اسلام و نادیده گرفتن جایگاه عقل است. از مهم‌ترین ...  بیشتر

3. هرمنوتیک فلسفی گادامر و دلالت های آن برای خودفهمی، دگرفهمی و باهم فهمی

مسعود خنجرخانی؛ مسعود صفایی مقدم؛ محمد جعفر پاک سرشت

دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1395، ، صفحه 5-20

http://dx.doi.org/10.22067/fedu.v6i2.47635

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش ، بررسی وتحلیل هرمنوتیک فلسفی گادامر و دلالت های آن برای دستیابی به فرایند خودفهمی، دگرفهمی و باهم فهمی می باشد. برای دست یابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی بهره گرفته شد. لذا، با بررسی مبانی نظری و تشریح نظریه هرمنوتیک فلسفی به ویژه غیر روشمندی فهم، اهمیت سنت، تاریخ، هنر، زبان، امتزاج افق ها و تعامل در ...  بیشتر

4. مطالعه تطبیقی آراء تربیتی ژان پیاژه و متیو لیپمن با تاکید بر برنامه آموزش فلسفه برای کودکان

اکرم شوشتری؛ مسعود صفایی مقدم؛ منصور مرعشی

دوره 3، شماره 1 ، بهار و تابستان 1392، ، صفحه 5-26

http://dx.doi.org/10.22067/fe.v3i1.17455

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش بررسی و مقایسه آراء تربیتی پیاژه و لیپمن با تاکید بر برنامه آموزش فلسفه برای کودکان می‌باشد. در اواخر دهه 1960 در آمریکا، پرفسور متیو لیپمن، استاد دانشگاه مونتکلیر، برنامه‌ای با عنوان فلسفه برای کودکان طراحی و ارائه کرد که بر اساس آن، بهترین زمان برای شکل گیری مهارت‌های تفکر در کودکی و از طریق روش‌های تأمل محور ...  بیشتر

5. بررسی مبانی نظری ایده خودکارآمدی به عنوان هدفی تربیتی

مادح دست مرد؛ مسعود صفائی مقدم؛ محمد جعفر پاک سرشت؛ منیجه شهنی ییلاق

دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1391

http://dx.doi.org/10.22067/fe.v2i2.16271

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، بررسی مبانی نظری روان شناختی، اجتماعی و فلسفی دیدگاه بندورا درباره خودکارآمدی است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی بهره گرفته شد. بنابراین، با تکیه بر مبانی روان شناختی به تحلیل مفهوم رابطه ضروری و متقابل، هشیاری، یادگیری و عاملیت انسانی پرداخته شد. همچنین، در تحلیل مبانی اجتماعی به چگونگی ...  بیشتر

6. نقدی بر انسان‌شناسی تیلوریسم و پیامدهای آن در مدیریت آموزشی

محمد ابراهیمی پور؛ پاکسرشت پاکسرشت؛ صفایی مقدم صفایی مقدم؛ مهرعلیزاده مهرعلیزاده

دوره 010، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1388

http://dx.doi.org/10.22067/fe.v10i1.2108

چکیده
  در جهان امروز، کمتر کسی می‌تواند با نگاه مکانیستی به مدیریت سازمان‌ها و بالاخص مدیریت آموزشی بنگرد. به‌ویژه در دهه‌های اخیر، عواملی همچون آگاهی، اندیشه و آزادی در نظام‌های آموزشی به‌طور فزاینده‌ای مورد تأکید قرار می‌گیرد. علی‌رغم این سیر پیشروندة علمی، به مبانی فلسفی این نظریه‌ها و روند شکل‌گیری آنها توجه لازم مبذول نشده ...  بیشتر