محمد ابراهیمی پور؛ خیر خیر
چکیده
کیفیت زندگی از اساسیترین مفاهیم روانشناسی مثبتگراست. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پیشبینی ابعاد کیفیت زندگی، شامل «سلامت جسمی»، «سلامت روان»، «ارتباطات اجتماعی» و «ادراک محیط زندگی» توسط ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، شامل «بُعد گفت و شنود» و «بُعد همنوایی» بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 435 دانشآموز (215 نفر دختر و 220 نفر پسر) ...
بیشتر
کیفیت زندگی از اساسیترین مفاهیم روانشناسی مثبتگراست. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پیشبینی ابعاد کیفیت زندگی، شامل «سلامت جسمی»، «سلامت روان»، «ارتباطات اجتماعی» و «ادراک محیط زندگی» توسط ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، شامل «بُعد گفت و شنود» و «بُعد همنوایی» بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 435 دانشآموز (215 نفر دختر و 220 نفر پسر) دبیرستانهای مختلف شهر شیراز بودند. برای سنجش کیفیت زندگی از مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و برای سنجش ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده از مقیاس تجدیدنظر شدة کوئرنر و فیتزپاتریک استفاده شد. روایی مقیاسها از طریق همسانی درونی و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ تعیین شد. نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب مقیاسها بود. با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان میزان پیشبینی هریک از ابعاد کیفیت زندگی توسط دو بّعد گفت و شنود و همنوایی الگوهای ارتباطی خانواده مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که در هر چهار بّعد کیفیت زندگی، یعنی سلامت جسمی، سلامت روان، ارتباطات اجتماعی و ادراک محیط زندگی، جهت گیری گفت و شنود خانواده پیشبینی کنندة مثبت و جهت گیری همنوایی پیشبینی کنندة منفی بود. بنابراین، میتوان گفت که ارتقاء گفت و شنود خانواده پیشبینی کنندة کیفیت زندگی فرزندان است، در حالی که تأکید بر همنوایی در خانواده از کیفیت زندگی فرزندان میکاهد.
واژههای کلیدی: الگوهای ارتباطی خانواده، کیفیت زندگی، گفت و شنود، همنوایی.
محمد ابراهیمی پور؛ امین خندقی امین خندقی
چکیده
در داخل حوزة تعلیم و تربیت، حوزهای فرعی وجود دارد که «برنامه درسی» نامیده میشود. برنامه درسی بهعنوان یک حوزة مطالعاتی، در زمینة مباحث نظری از اختلاف برانگیزترین حوزهای معرفت بشری محسوب میشود. یکی از مباحثی که از دیرباز منشأ و مصدر این اختلاف نظر بین نظریهپردازان این رشته بوده، ایدئولوژیهای برنامه درسی یا نظریههای هنجاری ...
بیشتر
در داخل حوزة تعلیم و تربیت، حوزهای فرعی وجود دارد که «برنامه درسی» نامیده میشود. برنامه درسی بهعنوان یک حوزة مطالعاتی، در زمینة مباحث نظری از اختلاف برانگیزترین حوزهای معرفت بشری محسوب میشود. یکی از مباحثی که از دیرباز منشأ و مصدر این اختلاف نظر بین نظریهپردازان این رشته بوده، ایدئولوژیهای برنامه درسی یا نظریههای هنجاری برنامه درسی است. موضوع ایدئولوژی برنامه درسی یکی از مباحث اساسی و پر مناقشة برنامه درسی است. نگاهی گذرا به منابع منتشر شده در حوزة برنامه درسی در دهههای گذشته حاکی از آن است که به این موضوع توجه بسیار جدی شده است؛ بهنحوی که آثار قابل ملاحظهای در این زمینه به رشته تحریر در آمده است. دو تن از صاحبنظران بنامی که در این زمینه آثار معتبری منتشر نمودهاند، آیزنر و میلر میباشند. مقالة حاضر بر آن است تا ضمن بررسی عمیق اندیشههای آیزنر و میلر در این زمینه، تنوع برداشتها از ایدئولوژیهای برنامه درسی و دلایل آن را بهگونهای منطقی به تصویر بکشد. برای نیل به این مقصود، ابتدا مروری بر اندیشههای هر دو صاحبنظر شده و پس از آن، با تأملی دوباره در این ایدئولوژیها، نکات کلیدی اندیشههای این افراد استنتاج گردیده و در نهایت، با مقایسة ایدئولوژیهای آیزنر و میلر، تحلیل و نتیجهگیری انجام شده است. بهطور کلی، نتایج این مقایسه و ارزیابی نشان میدهد که تفاوتهای اساسی و بنیادی در فلسفه و جهانبینی این دو صاحبنظر وجود دارد.
واژههای کلیدی: ایدئولوژیهای برنامه درسی، پست مدرنیسم، آموزههای دینی و معنوی، نظریههای توصیفی برنامه درسی، آیزنر، میلر.
محمد ابراهیمی پور؛ دژکام دژکام؛ آزادفلاح آزادفلاح
چکیده
در این تحقیق، کنشوری عصب - روانشناختی بین سوء مصرف کنندگان هروئین، سوء مصرف کنندگان تریاک و افراد عادی مورد بررسی قرار گرفته است. دو گروه معتاد (30N = ) از طریق پرسشنامه و مصاحبه از بین افرادی که به کلینیکهای درمانی جهت ترک مراجعه کردند انتخاب شدند. گروه کنترل (15 N =) با توجه به خصوصیات تأثیرگذار در تحقیق از قبیل سن، تحصیلات، وضعیت ...
بیشتر
در این تحقیق، کنشوری عصب - روانشناختی بین سوء مصرف کنندگان هروئین، سوء مصرف کنندگان تریاک و افراد عادی مورد بررسی قرار گرفته است. دو گروه معتاد (30N = ) از طریق پرسشنامه و مصاحبه از بین افرادی که به کلینیکهای درمانی جهت ترک مراجعه کردند انتخاب شدند. گروه کنترل (15 N =) با توجه به خصوصیات تأثیرگذار در تحقیق از قبیل سن، تحصیلات، وضعیت اقتصادی و اجتماعی با گروههای معتاد همتا شدند. در این تحقیق علّی – مقایسهای، دادهها با استفاده از دستگاه کرونوسکپ ، بهصورت موردی جمعآوری گردیدند. نتایج حاصله از اطلاعات جمعآوری شده نشان داد که زمان واکنش بین سه گروه تفاوت معنیدار داشت. در بیشتر سطوح محرکهای بینایی و شنوایی، این تفاوت بین دو به دو گروهها بهصورت معنیدار مشاهده گردید. سوء مصرف کنندگان تریاک و سوء مصرف کنندگان هروئین در زمان واکنش کلی با همدیگر تفاوت معنیداری داشتند. همچنین بین زمان واکنش ساده و زمان واکنش پیچیدة گروه معتادان با گروه عادی نیز تفاوت معنیداری دیده شد.
واژههای کلیدی: کنشوری، عصب روانشناختی، زمان واکنش، سوء مصرف کنندگان
محمد ابراهیمی پور؛ محمودعلیلو محمودعلیلو؛ بخشی پور بخشی پور
چکیده
هدف از این پژوهش، مقایسة میزان اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و فلئوکزتین در بیماران وسواسی-اجباری است. این بررسی از نوع آزمایشی بود. آزمودنیهای پژوهش را 42 نفر بیمار وسواسی-اجباری که بهصورت جایگزینی تصادفی در سه گروه رفتاردرمانی شناختی، فلئوکزتین و لیست انتظار جای داده شده بودند، تشکیل میدادند. آزمودنیهای سه گروه از نظر متغیرهایی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، مقایسة میزان اثربخشی رفتاردرمانی شناختی و فلئوکزتین در بیماران وسواسی-اجباری است. این بررسی از نوع آزمایشی بود. آزمودنیهای پژوهش را 42 نفر بیمار وسواسی-اجباری که بهصورت جایگزینی تصادفی در سه گروه رفتاردرمانی شناختی، فلئوکزتین و لیست انتظار جای داده شده بودند، تشکیل میدادند. آزمودنیهای سه گروه از نظر متغیرهایی چون سن، جنس، سطح تحصیلات و وضیعت تأهل همتاسازی شده بودند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای وسواسی-اجباری مادزلی، افسرد گی بک و اضطراب بک استفاده شد. نمرههای بهدست آمده از ارزیابیها در سه مرحله ( پیش آزمون، پس آزمون و دو ماه بعد از پس آزمون ) به کمک آزمونهای آماری تحلیل واریانس چند متغیره یک راهه و آزمون تعقیبی T توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در کاهش علائم وسواسی، رفتاردرمانی شناختی اثر درمانی بیشتری نسبت به فلئوکزتین در کوتاه مدت (05/0 P
محمد ابراهیمی پور؛ امین مظفری امین مظفری
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عاملهایی است که بتواند تجارب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی را مشخص نماید. جامعة آماری این مطالعه تعداد 85 دانشجوی تحصیلات تکمیلی است که از تاریخ 1/9/1382 الی 1/5/1383 موفق به دفاع از پایاننامة خود شدهاند. پرسشنامة PREQ ابزار گردآوری دادهها است. عاملهای استخراجی برای برسی تجارب پژوهشی ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عاملهایی است که بتواند تجارب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی را مشخص نماید. جامعة آماری این مطالعه تعداد 85 دانشجوی تحصیلات تکمیلی است که از تاریخ 1/9/1382 الی 1/5/1383 موفق به دفاع از پایاننامة خود شدهاند. پرسشنامة PREQ ابزار گردآوری دادهها است. عاملهای استخراجی برای برسی تجارب پژوهشی دانشجویان عبارتند از: سرپرستی؛ مهارت ادراکی؛ مهارت عملی؛ جوّ دانشکده؛ آزمون پایاننامه. این پنج عامل در مجموع 46/64 درصد از واریانس تجارب پژوهشی دانشجویان را تبیین نموده است. در بین این پنج عامل، عامل جوّ دانشکده با میانگین 26/2 از مقیاس 5 و عامل مهارت عملی با میانگین 78/3 از مقیاس 5 به ترتیب پایینترین و با لاترین میزان را در دانشگاه داشتهاند.
واژههای کلیدی: ارزیابی درآموزش عالی، تجارب پژوهشی دانشجویان، کیفیت آموزش عالی، تحصیلات تکمیلی.
محمد ابراهیمی پور
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور کسب اطلاعاتی دربارة وضعیت سلامت روانی دانشجویان و مقایسة آن در دانشجویان دختر و پسر طراحی و اجرا گردید. 554دانشجوی دختر و پسر با توجه به فهرستِ اسامیِ ارائه شده از ادارة آموزش دانشگاه بهصورت تصادفی طبقهای از مجتمعهای فنی و مهندسی و علوم انسانی و علوم پایه و معماری انتخاب و آزمون GHQ-28 و شادکامی را تکمیل نمودند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهمنظور کسب اطلاعاتی دربارة وضعیت سلامت روانی دانشجویان و مقایسة آن در دانشجویان دختر و پسر طراحی و اجرا گردید. 554دانشجوی دختر و پسر با توجه به فهرستِ اسامیِ ارائه شده از ادارة آموزش دانشگاه بهصورت تصادفی طبقهای از مجتمعهای فنی و مهندسی و علوم انسانی و علوم پایه و معماری انتخاب و آزمون GHQ-28 و شادکامی را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که دانشجویان دختر و پسر از نظر میانگین نمره در اختلال کلی و شاخههای فرعی آزمون سلامت روانی و نمرات آزمون شادکامی با هم تفاوت معنیداری ندارند. بهعلاوه، با استفاده از نقطة برش 23 که برای تعیین سلامت روانی بهکار می رود، 7/56 درصد دانشجویان مشکل روانشناختی نداشته و سالم بودند، 7/27 درصد به مشکلات متوسط دچار بودند و 7/15درصد مشکلات جدی داشته و به خدمات روانشناسی و روانپزشکی نیاز داشتند. مقایسة دانشجویان دختر و پسر با استفاده از فراوانی گروهها در سه گروه بهدست آمده از نقاط برش نیز معنیدار نبود. نتایج نشان داد که شادکامی با نمرة کلی اختلال روانی و خرده مقیاسهای بهدست آمده از GHQ-28 رابطة معکوس دارد. نتایج با توجه به سطوح مختلف بهداشت روانی و پژوهشهای مربوطه مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
واژههای کلیدی: بهداشت روانی، شادکامی، اختلال روانی، دانشجویان
احدی Ahadi احدی؛ نریمانی نریمانی؛ ابوالقاسمی ابوالقاسمی؛ آسیایی آسیایی
چکیده
هدف از انجام پـژوهش حاضر، تعیین ارتبـاط هوش هیجانی، سـبکهای اسنادات و خودکـارآمـدی با رضایت از زندگی در زنان شاغـل شهرستان بجنورد بود. جامعة این پژوهـش کلـیة زنان شـاغل 30 تا 40 سالهای بود که بهطـور تمام وقت در بخش دولتی شهرستان بجـنورد در سال 1384 مشغول بهکار بودند که از میان آنان، نمونهای به حجم 120 نفر به روش تصادفی طبقهای ...
بیشتر
هدف از انجام پـژوهش حاضر، تعیین ارتبـاط هوش هیجانی، سـبکهای اسنادات و خودکـارآمـدی با رضایت از زندگی در زنان شاغـل شهرستان بجنورد بود. جامعة این پژوهـش کلـیة زنان شـاغل 30 تا 40 سالهای بود که بهطـور تمام وقت در بخش دولتی شهرستان بجـنورد در سال 1384 مشغول بهکار بودند که از میان آنان، نمونهای به حجم 120 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب گردید. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای هوش هیجانی، خودکارآمدی، سبکهای اسنادات و رضایت از زندگی استفاده شد. یافتهها نشان داد: بین هوش هیجانی و خودکارآمدی با رضایت از زندگی رابطة مثبت معنادار وجود دارد. بین سبکها ی اسنادات و رضایت از زندگی رابطة معنیداری دیده نشد. نتابج رگرسیون نشان داد که خودکارآمدی توان پیشبینی رضایت از زندگی را دارد.
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، سـبک اسناد، خودکـارآمـدی، رضایت از زندگی، شاغـل
محمد ابراهیمی پور
چکیده
در این پژوهش رابطة بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی در یک نمونة دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعة نوع رابطة ناگویی هیجانی و مؤلفههای آن شامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی با مشکلات بین شخصی و جنبههای ششگانة آن شامل مشکلات مربوط به قاطعیت، مردم آمیزی، اطاعتپذیری، صمیمیت، ...
بیشتر
در این پژوهش رابطة بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی در یک نمونة دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعة نوع رابطة ناگویی هیجانی و مؤلفههای آن شامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی با مشکلات بین شخصی و جنبههای ششگانة آن شامل مشکلات مربوط به قاطعیت، مردم آمیزی، اطاعتپذیری، صمیمیت، مسئولیتپذیری و مهارگری بود. سیصد و پنجاه و هفت دانشجو (210 دختر و 147 پسر) از رشتههای مختلف دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت کردند. از آزمودنیها خواسته شد "مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (FTAS-20)" و "مقیاس مشکلات بین شخصی (IIP)" را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، تحلیل واریانس چند متغیره، ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که ناگویی هیجانی با مشکلات بین شخصی همبستگی مثبت معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای ناگویی هیجانی میتوانند مشکلات بین شخصی دانشجویان را در زمینههای قاطعیت، مردم آمیزی، صمیمیت و مسئولیتپذیری پیشبینی کنند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که ناگویی هیجانی با مشکلات بین شخصی همبستگی دارد. نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.
واژههای کلیدی: ناگویی هیجانی، مشکلات بین شخصی، پردازش اطلاعات
محمد ابراهیمی پور؛ پخشی پور پخشی پور؛ عشایری عشایری؛ قادری پاکدل قادری پاکدل؛ گروسی گروسی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر دستکاری انگیزشی بر روی سرعت پردازش مغزی در افرادی با حساسیت بالای BAS و افرادی با حساسیت بالای BIS بود. در واقع، این پژوهش بهدنبال فراهم کردن حمایتی برای تأثیر همخوانی در یادگیری در مدل گری، در مقایسه با مدل آیزنگ، می باشد. برای این منظور، 35 آزمودنی BAS و 28 آزمودنی BIS انتخاب شدند و تحت سه مرحله دستکاری انگیزشی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر دستکاری انگیزشی بر روی سرعت پردازش مغزی در افرادی با حساسیت بالای BAS و افرادی با حساسیت بالای BIS بود. در واقع، این پژوهش بهدنبال فراهم کردن حمایتی برای تأثیر همخوانی در یادگیری در مدل گری، در مقایسه با مدل آیزنگ، می باشد. برای این منظور، 35 آزمودنی BAS و 28 آزمودنی BIS انتخاب شدند و تحت سه مرحله دستکاری انگیزشی (مرحلة فقدان دستکاری انگیزشی، مرحلة تنبیهی، و مرحلة تشویقی) قرار گرفته و زمان واکنش تمایزی آنها سنجیده شد. دادهها با استفاده از روش آماری MANOVA مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که سرعت پردازش افراد BAS در شرایط تشویقی و سرعت پردازش افراد BIS در شرایط تنبیهی افزایش مییابد. این نتایج تأییدی برای مدل همخوانی گری، در مقایسه با آیزنگ، فراهم نمود.
واژههای کلیدی: سیستم فعال ساز/ بازدارنده رفتاری، دستکاری انگیزشی، سرعت پردازش مغزی، همخوانی
محمد ابراهیمی پور؛ پاکسرشت پاکسرشت؛ صفایی مقدم صفایی مقدم؛ مهرعلیزاده مهرعلیزاده
چکیده
در جهان امروز، کمتر کسی میتواند با نگاه مکانیستی به مدیریت سازمانها و بالاخص مدیریت آموزشی بنگرد. بهویژه در دهههای اخیر، عواملی همچون آگاهی، اندیشه و آزادی در نظامهای آموزشی بهطور فزایندهای مورد تأکید قرار میگیرد. علیرغم این سیر پیشروندة علمی، به مبانی فلسفی این نظریهها و روند شکلگیری آنها توجه لازم مبذول نشده ...
بیشتر
در جهان امروز، کمتر کسی میتواند با نگاه مکانیستی به مدیریت سازمانها و بالاخص مدیریت آموزشی بنگرد. بهویژه در دهههای اخیر، عواملی همچون آگاهی، اندیشه و آزادی در نظامهای آموزشی بهطور فزایندهای مورد تأکید قرار میگیرد. علیرغم این سیر پیشروندة علمی، به مبانی فلسفی این نظریهها و روند شکلگیری آنها توجه لازم مبذول نشده است. مدیریت آموزشی علمی جوان است و لازم است از لحاظ فلسفی پشتیبانی شود. در همین راستا، پژوهش حاضر به بررسی مبنای انسانشناسی تیلوریسم بهعنوان اولین نظریة علمی مدیریت پرداخته و پیامدهای آن را در مدیریت آموزشی به نقد میکشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که طبق این تئوری، انسان بهعنوان یک موجود مادی نگریسته میشود که مرتباً باید کنترل شود. منابع نیروی انسانی برابر با منابع نیروی صنعتی فرض میشوند و انسان بر مبنای این تئوری، انسانی منطقی ـ اقتصادی و واحد تجزیه و تحلیل مدیریت در سازمان است. به همین سیاق، مدیریت آموزشی از اقتدار عُقلایی ـ قانونی برای ادارة مدرسه بهره میجوید و در شیوههای کنترل معلمین و شاگردان تمرکز شدید وجود دارد و نقش هنجارها بهعنوان عوامل کنترلکنندة رفتارهای انسانی به حداقل کاهش مییابد.
واژههای کلیدی: تیلوریسم- انسانشناسی- مدیریت آموزشی- سازماندهی معقول- دانش علمی
محمد ابراهیمی پور
چکیده
در این مقاله ده الگوی طراحی آموزشی مشهور، از میان 25 الگوی طراحی آموزشی سازنده گرای موجود در متون تخصصی انتخاب و رویکردهای یاددهی – یادگیری مستتر در آنها با استفاده از روش تحلیل محتوی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحلیل با مراجعه به متون اصلی بنیانگذاران هر یک از الگوها، هر یک از الگوها از نظر فردی، جمعی، یا دوگانه بودن رویکردهای ...
بیشتر
در این مقاله ده الگوی طراحی آموزشی مشهور، از میان 25 الگوی طراحی آموزشی سازنده گرای موجود در متون تخصصی انتخاب و رویکردهای یاددهی – یادگیری مستتر در آنها با استفاده از روش تحلیل محتوی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحلیل با مراجعه به متون اصلی بنیانگذاران هر یک از الگوها، هر یک از الگوها از نظر فردی، جمعی، یا دوگانه بودن رویکردهای یادگیری و تدریس مفروض در طراحیشان طبقهبندی شدند. حاصل این تحلیل و ارزیابی یک طبقهبندی ششگانه از الگوهای طراحی آموزشی بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس مستتر در آنها میباشد. یافتهها حاکی از آن است که هیچ یک از الگوهای طراحی آموزشی بهصورت توأمان دارای رویکردهای دوگانهی یادگیری و تدریس نیستند؛ و اغلب الگوهای طراحی سازندهگرا از نظر رویکردهای تدریس در ناحیهی فردی قرار دارند؛ و تنها برخی از الگوها در هر دو رویکرد تدریس و یادگیری در ناحیهی جمعی قرار میگیرند.
واژههای کلیدی: الگوی طراحی آموزشی، الگوهای سازندهگرا، رویکرد یادگیری، رویکرد تدریس
محمد ابراهیمی پور؛ سیف سیف؛ کریمی کریمی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور تدوین و هنجاریابی مقیاس انگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه و بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مطالعه بر افزایش انگیزش انجام شد. برای تدوین مقیاس انگیزش تحصیلی از هشت نظریه انگیزش در آموزش و پرورش (نیاز پیشرفت، انتظار ـ ارزش، هدفگرایی، انگیزش توانش، خود ارزشی، خود کارآمدی، اسنادی و انگیزش درونی ـ بیرونی) ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور تدوین و هنجاریابی مقیاس انگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه و بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مطالعه بر افزایش انگیزش انجام شد. برای تدوین مقیاس انگیزش تحصیلی از هشت نظریه انگیزش در آموزش و پرورش (نیاز پیشرفت، انتظار ـ ارزش، هدفگرایی، انگیزش توانش، خود ارزشی، خود کارآمدی، اسنادی و انگیزش درونی ـ بیرونی) استفاده شد. پس از جمعبندی مفاهیم موجود در نظریههای فوق، سه مؤلفه نیاز پیشرفت، خود کارآمدی و انگیزش درونی استنتاج شد. سپس عبارتهایی که نشاندهنده ویژگیهای رفتاری مؤلفهها باشند تدوین و پس از بررسی و اجرای مقدماتی، بر روی نمونه 1122 نفر از دانش آموزان پسر شاغل به تحصیل در مقطع متوسطه دبیرستانهای دولتی نواحی هفتگانه مشهد در سال تحصیلی 85-84 ، که با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شده بودند اجرا شد. پایایی این وسیله اندازهگیری با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 91/0 و با استفاده از بازآزمایی 88/0 به دست آمد. روایی محتوایی با بررسی عبارتهای مقیاس به وسیله چندین متخصص روانشناسی تربیتی و روانسنجی و مشاوران تربیتی در آموزش و پرورش مورد تایید قرار گرفت. روایی ملاکی از طریق ضریب همبستگی نمره فرد در مقیاس ساخته شده با میانگین معدل دو سال گذشته وی 31/0 و ضریب همبستگی نمره فرد در مقیاس ساخته شده با میانگین نظرات معلم و معاون دبیرستان 56/0 به دست آمد که شواهدی بر روایی ملاکی است. همبستگی نمره هر سؤال با کل آزمون و همبستگی مؤلفههای سهگانه شاهدی بر وجود روایی سازه است. برای آزمون اثربخشی آموزش مهارتهای مطالعه بر افزایش انگیزش، دو گروه آزمایش و کنترل هر کدام به تعداد 30 نفر از بین دانشآموزان شرکتکننده در کلاسهای تقویتی انتخاب شدند. ابتدا پیش آزمون (مقیاس ساخته شده توسط محقق) برای هر دوگروه اجرا و پس ازاجرای آموزش برای گروه آزمایش، پس آزمون نیزبرای هر دو گروه اجرا شد. نتیجه مقایسه میانگین دو گروه، اثربخشی آموزش مهارتهای مطالعه بر افزایش نمره انگیزش تحصیلی فرد در مقیاس ساخته شده را نشان داد.
واژههای کلیدی: مقیاس انگیزش تحصیلی ـ هنجاریابی ـ مهارتهای مطالعه ـ دانشآموزان دوره متوسطه
محمد ابراهیمی پور؛ احمدیان احمدیان؛ روان بخش روان بخش
چکیده
مقالهی حاضر به بررسی رابطهی شیوههای فرزندپروری با خود کارآمدی و سلامت روانی دانشآموزان پایهی دوم دبیرستانهای شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 84-1383 پرداخته است. این تحقیق از نوع پیمایشی ـ همبستگی است. حجم نمونه موردمطالعه شامل 360 نفر، که 193 پسر و 167 دختر و از نوع نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای میباشد. جمعآوری اطلاعات به وسیلهی ...
بیشتر
مقالهی حاضر به بررسی رابطهی شیوههای فرزندپروری با خود کارآمدی و سلامت روانی دانشآموزان پایهی دوم دبیرستانهای شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 84-1383 پرداخته است. این تحقیق از نوع پیمایشی ـ همبستگی است. حجم نمونه موردمطالعه شامل 360 نفر، که 193 پسر و 167 دختر و از نوع نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای میباشد. جمعآوری اطلاعات به وسیلهی پرسشنامه شیوههای فرزندپروری شیفر، خود کارآمدی شرز و همکاران و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر انجام شده است. یافتهها نشان داد که: بین خود کارآمدی دانشآموزانی که والدین آنها شیوههای فرزندپروری متفاوتی داشتهاند، تفاوت معنیداری وجود دارد. سلامت روانی دانشآموزانی که شیوههای فرزندپروری متفاوتی را تجربه کردهاند، بصورت معنیداری باهم تفاوت دارد. بین سلامت روانی و خود کارآمدی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بین سلامت روانی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد. شیوه فرزندپروری دانشآموزان با توجه به رشته تحصیلی آنها متفاوت است. خود کارآمدی دانشآموزان در رشتههای مختلف متفاوت نمیباشد. دانشآموزانی که در رشتههای مختلف تحصیل میکنند از نظر سلامت روانی تفاوت معنیداری باهم ندارند. بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر خود کارآمدی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
واژههای کلیدی: شیوههای فرزندپروری، خود کارآمدی، سلامت روانی
محمد ابراهیمی پور؛ مهرابی زاده هنرمند مهرابی زاده هنرمند
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان افسردگی، هیجانخواهی، پرخاشگری، سبکهای دلبستگی و تحصیلات والدین بهعنوان پیشبینهای وابستگی به مواد مخدر در نوجوانان پسر شهر اهواز است. افراد مورد مطالعهی تحقیق شامل 112 نوجوان معتاد و 112 نوجوان غیرمعتاد بودند. در این پژوهش، برای انتخاب نمونهی معتاد از نمونهی در دسترس و برای انتخاب نمونهی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان افسردگی، هیجانخواهی، پرخاشگری، سبکهای دلبستگی و تحصیلات والدین بهعنوان پیشبینهای وابستگی به مواد مخدر در نوجوانان پسر شهر اهواز است. افراد مورد مطالعهی تحقیق شامل 112 نوجوان معتاد و 112 نوجوان غیرمعتاد بودند. در این پژوهش، برای انتخاب نمونهی معتاد از نمونهی در دسترس و برای انتخاب نمونهی غیرمعتاد از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای استفاده شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق عبارت بودند از: پرسشنامهی افسردگی بک، مقیاس هیجانخواهی زاکرمن، پرسشنامهی پرخاشگری اهواز و پرسشنامهی دلبستگی به والدین و همسال. برای تحلیل دادهها، علاوه بر روش آمار توصیفی، روش تحلیل ممیز بهکار بسته شد. نتایج بهدست آمده همهی فرضیههای این پژوهش را تأیید کرد و نشان داد که وابستگی به مواد مخدر در نوجوانان را میتوان بر اساس متغیرهای افسردگی، هیجانخواهی، پرخاشگری، سبکهای دلبستگی و تحصیلات والدین پیشبینی نمود. نتایج بهدست آمده و مدل ارائه شده توسط این پژوهش به تفضیل مورد بحث قرار گرفته است.
واژههای کلیدی: افسردگی، هیجانخواهی، پرخاشگری، سبکهای دلبستگی، تحصیلات والدین
محمد ابراهیمی پور؛ مهرام مهرام؛ سعیدی رضوانی سعیدی رضوانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی و خصیصهای کارکنان سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی بر میزان مشارکت آنها در نظام پیشنهادها در سال تحصیلی 1385-1384 انجام شده است. کلیه کارکنان شاغل در سازمان آموزش و پروش خراسان رضوی، نواحی هفتگانه و منطقه تبادکان مشهد، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادهاند. متناسب با تحقیقات از نوع علیمقایسهای، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی و خصیصهای کارکنان سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی بر میزان مشارکت آنها در نظام پیشنهادها در سال تحصیلی 1385-1384 انجام شده است. کلیه کارکنان شاغل در سازمان آموزش و پروش خراسان رضوی، نواحی هفتگانه و منطقه تبادکان مشهد، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادهاند. متناسب با تحقیقات از نوع علیمقایسهای، دو جامعه کارکنان مشارکتکننده و غیر مشارکتکننده در نظام پیشنهادها در نظر گرفته شد. در جامعه افراد مشارکتکننده 30 نفر به روش تعمدی و غیراحتمالی و براساس بیشترین میزان مشارکت و در گروه افراد غیر مشارکتکننده 50 نفر متناسب با تعداد افراد مشارکتکننده در هر منطقه یا ناحیه، به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. دادههای مورد نیاز از طریق دو نوع پرسشنامه جمعآوری شده و از طریق آزمونهای مقایسه دو میانگین و دو نسبت مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. براساس یافتهها، میان ویژگیهای شخصیتی منبع کنترل، سازگاری با موقعیت وعزت نفس کارکنان مشارکتکننده و غیر مشارکتکننده در نظام پیشنهادها تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین از میان مؤلفههای خصیصهای، تنها عوامل جنسیت و مدرک تحصیلی، تفاوت معناداری را میان کارکنان مشارکتکننده و غیر مشارکتکننده در نظام پیشنهادها نشان میدهد.
واژههای کلیدی: مدیریت مشارکتی، نظام پیشنهادها، رفتار سازمانی، ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای خصیصهای، سازمان آموزش و پرورش
محمد ابراهیمی پور؛ سوفیانی سوفیانی
چکیده
این پژوهش بهمنظور بررسی ارتباط بین ابعاد شخصیت و سلامت عمومی دانشجویان انجام گرفت. از 370 دانشجوی مقطع کارشناسی، خواسته شد تا پرسشنامهی شخصیتی نئو (NEO-FFI)، و پرسشنامهی سلامت عمومی (GHQ-28) را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل میانگین، انحراف معیار، t-test، ANOVA، ضرایب همبستگی و رگرسیون گام به گام ...
بیشتر
این پژوهش بهمنظور بررسی ارتباط بین ابعاد شخصیت و سلامت عمومی دانشجویان انجام گرفت. از 370 دانشجوی مقطع کارشناسی، خواسته شد تا پرسشنامهی شخصیتی نئو (NEO-FFI)، و پرسشنامهی سلامت عمومی (GHQ-28) را تکمیل کنند. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل میانگین، انحراف معیار، t-test، ANOVA، ضرایب همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین ابعاد شخصیتی برونگرایی و باوجدان بودن، با سلامت عمومی دانشجویان رابطهی مثبت و معنیدار، و بین روان نژندگرایی و سلامت عمومی آنان، رابطهی متفی و معنیدار وجود دارد . همچنین بعد انعطاف پذیری با ابعاد اختلال جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی ارتباط مثبت و معنی داری نشان داد، اما بعد دلپذیربودن با هیچ یک از ابعاد سلامت عمومی، دارای رابطه معنی دار نبود. ننایج آزمون t، تفاوت معنی داری را در میزان ابعاد شخصیت، و سلامت عمومی دانشجویان دختر و پسر نشان نداد، اما نتایج تحلیل واریانس یکراهه(ANOVA) بیانگر وجود تفاوت بین میانگین های ابعاد شخصیت و سلامت عمومی در گروههای مختلف تحصیلی بود. نتایج حاصل از اجرای مدل رگرسیونی نشان داد که از پنج ویژگی شخصیتی فقط سه ویژگی روان نژندگرایی و برون گرایی و دلپذیری وارد مدل رگرسیونی شدند و این ویژگی های شخصیتی توانستند حدود 50 درصد از واریانس سلامت عمومی را تبیین کنند.
واژههای کلیدی: ابعاد شخصیت، سلامت عمومی، پرسشنامهی شخصیتی نئو، پرسشنامهی سلامت عمومی (GHQ-28)
محمد ابراهیمی پور؛ اسحاقی اسحاقی
چکیده
در طی دو دهه گذشته، اغلب نظامهای آموزش عالی جهان کوششهایی برای انجام ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش، پژوهش و عرضه خدمات تخصصی در سطح دانشگاه و نیز در سطح نظامهای آموزش عالی به عمل آوردهاند. کشورهایی که به کسب تجربه موفق در این زمینه نایل آمدهاند، به انجام ارزیابی مستمر پرداختهاند و از ارزیابی درونی به عنوان رویکردی زیربنایی ...
بیشتر
در طی دو دهه گذشته، اغلب نظامهای آموزش عالی جهان کوششهایی برای انجام ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش، پژوهش و عرضه خدمات تخصصی در سطح دانشگاه و نیز در سطح نظامهای آموزش عالی به عمل آوردهاند. کشورهایی که به کسب تجربه موفق در این زمینه نایل آمدهاند، به انجام ارزیابی مستمر پرداختهاند و از ارزیابی درونی به عنوان رویکردی زیربنایی جهت اشاعه فرهنگ کیفیت استفاده کردهاند. در اغلب این کشورها انجام ارزیابی درونی براساس هدفهای واحد سازمانی آموزش عالی انجام میشود. در ایران نیز اجرای طرحهای مربوط به ارزیابی مستمر از سال 1375 آغاز شد. پس از آن کوششهایی در انجام ارزیابی درونی در گروههای آموزشی دانشگاهی به عمل آمده است. اما در این تجربهها هدفگذاری برای ارزیابی درونی گروههای آموزشی همواره با چالش مواجه بوده است. تازهترین تجربه ارزیابی درونی در آموزش عالی ایران، اجرای طرح ارزیابی درونی گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه تهران است که هدفگذاری برای انجام آن از نوآوری ویژهای برخوردار میباشد. در این مقاله ضمن بیان تجربههای ملی ارزیابی درونی در دهه اخیر، با تاکید بر تجربه یادشده به تحلیل چگونگی هدفگذاری برای ارزیابی درونی گروههای آموزشی دانشگاهی پرداخته میشود و چارچوبی برای این منظور عرضه میگردد.
واژههای کلیدی: ارزیابی درونی، هدفهای گروه آموزشی، کیفیت، آموزش عالی ایران، ملاکهای ارزیابی.
محمد ابراهیمی پور؛ قنبری هاشم آبادی قنبری هاشم آبادی؛ آقامحمدیان آقامحمدیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی رواندرمانی گروهی مبتنی بر نظریهی انتخاب و درمان انگیزشی نظاممند در جهت افزایش رضایت زناشویی انجام شد. در این پژوهش 30 زن متأهل دارای مشکلات رضایت، از مراجعه کنندگان به کلینیکهای موجود در سطح شهر مشهد با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی به گروههای درمان انگیزشی نظاممند، نظریهی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی رواندرمانی گروهی مبتنی بر نظریهی انتخاب و درمان انگیزشی نظاممند در جهت افزایش رضایت زناشویی انجام شد. در این پژوهش 30 زن متأهل دارای مشکلات رضایت، از مراجعه کنندگان به کلینیکهای موجود در سطح شهر مشهد با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی به گروههای درمان انگیزشی نظاممند، نظریهی انتخاب و گروه کنترل گمارش شدند. پرسشنامهی رضایت زناشویی در دو مرحلهی پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. روشهای مداخلهای به مدت 8 جلسهی دو ساعته و بهصورت هفتهای برگزار شد. از روش تحلیل واریانس یکطرفه بهمنظور تحلیل دادهها استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که هر دو روش درمانی بهطور یکسان موجب افزایش میزان رضایت زناشویی شدند. درنتیجه، یافتههای این مطالعه نشان میدهد که هر دو روش درمان انگیزشی نظاممند و نظریهی انتخاب به یک میزان رضایت زناشویی را بهبود میبخشد.
واژههای کلیدی: رضایت زناشویی، نظریهی انتخاب، درمان انگیزشی نظاممند،گروه درمانی
محمد ابراهیمی پور؛ عالی عالی
چکیده
هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر سبکهای مدیریت کلاس معلم، بر رشد مهارتهای فراشناختی دانشآموزان است. در این پژوهش سه نوع سبک مدیریت کلاس (سبک مداخلهگر، سبک تعاملی و سبک غیرمداخلهگر) در نظر گرفته شده است. جامعة تحقیق، کلیة کلاسهای پایه پنجم در مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه ناحیه شش آموزش و پرورش مشهد در سال تحصیلی 1384-1383 میباشد. ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر سبکهای مدیریت کلاس معلم، بر رشد مهارتهای فراشناختی دانشآموزان است. در این پژوهش سه نوع سبک مدیریت کلاس (سبک مداخلهگر، سبک تعاملی و سبک غیرمداخلهگر) در نظر گرفته شده است. جامعة تحقیق، کلیة کلاسهای پایه پنجم در مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه ناحیه شش آموزش و پرورش مشهد در سال تحصیلی 1384-1383 میباشد. سبک مدیریت کلاس معلمان با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته در نمونه 60 نفری معلمان سنجیده شد و متغیر فرا شناخت نیز با استفاده از پرسشنامة خود– گزارشدهی اسپرلینگ و همکاران در نمونة 307 نفری دانشآموزان ارزیابی گردید. براساس نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها، فرضیة تحقیق مبنی بر اینکه؛ «دانشآموزان معلمین تعاملگرا در مقایسه با دانشآموزان معلمین مداخلهگر از مهارتهای فراشناختی بالاتری برخوردارند» تأیید گردید. همچنین یافتهها، نشان میدهد؛ مهارت نظارت فراشناختی دانشآموزان پسر بطور معناداری بالاتر از دختران است و بین فراشناخت دانشآموزان و نمره پیشرفت تحصیلی (معدل) آنان، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
واژههای کلیدی: فراشناخت، مهارتهای فراشناختی، سبکهای مدیریت کلاس، دانشآموزان
محمد ابراهیمی پور؛ خرازی خرازی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر نوع مدرسه، رشتهی تحصیلی و منطقهی محل سکونت در ادراکات فعالیتهای کلاسی و اهداف پیشرفت دانشآموزان است. بدین منظور، نمونهای به حجم 571 آزمودنی از دبیرستانهای مناطق مختلف تهران انتخاب شدند. آزمودنیهای یادشده ازجهت نوع مدرسه (عادی، دولتی و غیر انتفاعی)، رشتهی تحصیلی (ریاضی فیزیک و ادبیات و علوم انسانی) ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر نوع مدرسه، رشتهی تحصیلی و منطقهی محل سکونت در ادراکات فعالیتهای کلاسی و اهداف پیشرفت دانشآموزان است. بدین منظور، نمونهای به حجم 571 آزمودنی از دبیرستانهای مناطق مختلف تهران انتخاب شدند. آزمودنیهای یادشده ازجهت نوع مدرسه (عادی، دولتی و غیر انتفاعی)، رشتهی تحصیلی (ریاضی فیزیک و ادبیات و علوم انسانی) و منطقهی محل سکونت (شمال و جنوب تهران) تفکیک شدند. پرسشنامههای ادراکات فعالیتهای کلاسی (جنتری و همکاران، 2002) و اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998) پس از احراز روایی و پایایی، توسط آزمودنیها تکمیل شدند. نتایج نشان داد که تمام مؤلفههای ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری ، عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی) دو به دو با همدیگر رابطه دارند (01/0 p< ). با اجرای تحلیل واریانس چند متغیری مشخص شد که میانگین مؤلفههای علاقه و انتخاب در رشتههای ریاضی فیزیک و علوم انسانی، باهم تفاوت داشتند (05/0 p< )، اما سایر اثرات ساده معنادار نبود. اثرات تعاملی رشته و منطقه در مؤلفههای ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری، عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی)، اثرات تعاملی رشته و نوع مدرسه در مؤلفههای ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری)، و نوع مدرسه و منطقه در مؤلفههای ادراکات محیطی کلاسی (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری)، معنادار بود (05/0p
محمد ابراهیمی پور
چکیده
در این مقاله به بررسی مقوله علم نزد فیلسوف الهی، ملاصدرا پرداخته شده و به اختلاف ذاتی اعتقاد او با نظر مشائین اشاره میگردد. از نظر ملاصدرا حقیقت علم از سنخ وجود بوده و در نتیجه حضوری و شهودی میباشد. بنابراین معرفت هستی جز از طریق معرفت نفس میسر نخواهد شد و معرفت نفس نیز جز از طریق سلوک و تربیت نفس صورت نخواهد گرفت. همچنین معرفت به ...
بیشتر
در این مقاله به بررسی مقوله علم نزد فیلسوف الهی، ملاصدرا پرداخته شده و به اختلاف ذاتی اعتقاد او با نظر مشائین اشاره میگردد. از نظر ملاصدرا حقیقت علم از سنخ وجود بوده و در نتیجه حضوری و شهودی میباشد. بنابراین معرفت هستی جز از طریق معرفت نفس میسر نخواهد شد و معرفت نفس نیز جز از طریق سلوک و تربیت نفس صورت نخواهد گرفت. همچنین معرفت به خداوند جز به طریق علم شهودی معرفت حقیقی نخواهد بود. از این جا معلوم میگردد که انسان، برخلاف موجودات دیگر مفهومی ماهوی نیست بلکه حقیقتی وجودی است که به میزان فعلیت مراتب هستی در او از حقیقت «انسان» برخوردار میگردد.
با این ادراک از حقیقت علم معلوم میگردد بین علم و اخلاق، نظر و عمل هیچ گونه جدایی وجود ندارد و در حقیقت بین حکمت نظری و حکمت عملی رابطة دو طرفه تنگاتنگی موجود است. یعنی انسان در ارتباط با هستی تنها نقش انفعالی ندارد که چون آئینه، تنها صور را در ذهن خود مرتسم نماید بلکه او موجودی است که هستی در او ظهور مییابد و جایگاهی است که وجود، خود را از آن طریق مکشوف میسازد. بدین ترتیب مرز میان شناختشناسی و وجود شناسی از میان میرود.
واژگان کلیدی: علم، علم حصولی، علم حضوری، معرفت نفس، معرفت خدا
محمد ابراهیمی پور
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین هوش هیجانی و مؤلفههای آن (خودآگاهی هیجانی، خودابرازی، حرمت نفس، خودشکوفایی، استقلال، همدلی، مسئولیتپذیری اجتماعی، روابط بین فردی، واقعگرایی، انعطافپذیری، حل مسئله، تحمل فشار روانی، کنترل تکانش، خوشبینی و شادمانی) با شوخطبعی در بین دانشجویان دانشگاه بود. برای دستیابی به اهـداف ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین هوش هیجانی و مؤلفههای آن (خودآگاهی هیجانی، خودابرازی، حرمت نفس، خودشکوفایی، استقلال، همدلی، مسئولیتپذیری اجتماعی، روابط بین فردی، واقعگرایی، انعطافپذیری، حل مسئله، تحمل فشار روانی، کنترل تکانش، خوشبینی و شادمانی) با شوخطبعی در بین دانشجویان دانشگاه بود. برای دستیابی به اهـداف پژوهش 320 دانشجو با روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. پرسشنامههای هوش هیجانی بار-آن و شوخطبعی در مورد آنها اجراء گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین هوش هیجانی و کلیهی مؤلفههای آن با شوخطبعی رابطهی مثبت معنیدار وجود دارد. همچنین، از بین مؤلفههای هوش هیجانی، سه مؤلفهی خوشبینی، خودشکوفایی و شادمانی قادر به پیشبینی شوخطبعی هستند.
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، شوخطبعی
محمد ابراهیمی پور
چکیده
مبحث صلح در اندیشه عرفانی و تربیتی و اخلاقی غرب حداقل از زمان فلوطین تاکنون استمرار دارد. کمنیوس به ظریفترین تلفیق نظری و عملی صلح در دنیای غرب با تکیه بر پارادایم مهر دست یافت. او نگرشی چند وجهی را در قلمرو تربیت عرضه کرد. آرزوی کمنیوس پیوند مهر، دانایی و خرد، توانایی (نظر و عمل) و ایمان و دین بود. نگرش جهانی او، در عرصه تعلیم و تربیت ...
بیشتر
مبحث صلح در اندیشه عرفانی و تربیتی و اخلاقی غرب حداقل از زمان فلوطین تاکنون استمرار دارد. کمنیوس به ظریفترین تلفیق نظری و عملی صلح در دنیای غرب با تکیه بر پارادایم مهر دست یافت. او نگرشی چند وجهی را در قلمرو تربیت عرضه کرد. آرزوی کمنیوس پیوند مهر، دانایی و خرد، توانایی (نظر و عمل) و ایمان و دین بود. نگرش جهانی او، در عرصه تعلیم و تربیت به ابداعاتی در حوزه اندیشه صلح نزد او منجر شد. کمنیوس را میتوان از پیشروان نظریههای تکاملی روانشناسی ژنتیک، روشهای تدریس، روانشناسی کودک و تربیت از جمله در بعد بینالمللی آن برشمرد. تربیت فراگیر به طور منطقی چهره او را بالقوه به عنوان یکی از پیشروان آموزش از راه دور هم مطرح کرد. او درصدد اصلاح و بهبود تعلیم و تربیت کودکان و بزرگسالان و پیران بود. وی یکی از پیشروان مبانی روانشناسی رشد و بنیانگذار نظام آموزش گام به گام متناسب با رشد شاگردان معرفی شده است. کمنیوس به ترکیب تربیت فراگیر، و اصلاح عمومی و جهانی در دانش، ایمان و اخلاق میاندیشید و تربیت را نوری در تاریکی مینامید. او توفیق یافت مبانی اخلاقی صلح و نیز زوایای تاریک نظری آن را باز نمایاند.
واژگان کلیدی: صلح، جنگ، مهر، دانایی و خرد، کمنیوس، تربیت فراگیر
محمد ابراهیمی پور؛ عشایری عشایری؛ گروسی گروسی؛ اقدسی اقدسی
چکیده
توالی حرکتی اساس بسیاری از رفتارهای هوشیارانهی انسان است؛ چراکه رفتارهای پیچیدهی حرکتی زنجیرهای از رفتارهای اولیه است. هدف این پژوهش مقایسهی یادگیری توالی حرکتی مشخص (یادگیری صریح) در دو گروه سنی سالمندان و جوانان است. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، نرمافزار تخصصی ارائهی محرک های متوالی و ثبت زمان و خطای پاسخ بود. در ...
بیشتر
توالی حرکتی اساس بسیاری از رفتارهای هوشیارانهی انسان است؛ چراکه رفتارهای پیچیدهی حرکتی زنجیرهای از رفتارهای اولیه است. هدف این پژوهش مقایسهی یادگیری توالی حرکتی مشخص (یادگیری صریح) در دو گروه سنی سالمندان و جوانان است. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، نرمافزار تخصصی ارائهی محرک های متوالی و ثبت زمان و خطای پاسخ بود. در این نرمافزار تکلیف یادگیری حرکتی بهصورت فشار دادن کلیدهای تعریف شدهی صفحه کلید خاص در پاسخ به یک سری محرکهای رنگی بود که بر روی صفحهی نمایشگر ظاهر میشدند. در این پژوهش، دو گروه سالمند و جوان (هر گروه 15 نفر) در تکلیف یادگیری صریح شرکت داده شدند. آزمون تحلیل واریانس برای اندازهگیریهای مکرر زمان پاسخ و خطای پاسخ ، تی زوج شده برای مقایسهی داده های منظم و نامنظم یک گروه و تی مستقل برای مقایسهی داده های دو گروه سالمند و جوان مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که در هر دو گروه جوانان و سالمندان با پیشرفت مراحل آزمون، خطا کمتر و سرعت اجرای توالی حرکتی سریعتر میشود. در گروه جوانان نسبت به سالمندان خطا کمتر و سرعت اجرای مهارت حرکتی سریعتر بود. از آنجاییکه در یادگیری صریح بیشتر قطعهی پیشانی مغز در یادگیری ترتیب توالیها نقش دارد و زوال مغزی در قطعهی پیشانی بیشتر از سایر نواحی مغزی است، سالمندان در یادگیری صریح مهارت حرکتی کارایی کمتری نسبت به جوانان دارند.
محمد ابراهیمی پور؛ نشاط دوست نشاط دوست
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش روش ذهن آگاهی بر میزان علائم اختلال وسواس- اجبار در بیماران سرپایی مراجعهکننده به مراکز خدمات روانشناختی و روانپزشکی شهر اصفهان اجرا گردید. بدین منظور تعداد 18 بیمار مبتلا به اختلال وسواس- اجبار که بر اساس مصاحبه بالینی توسط روانشناس بالینی و روانپزشک معرفی شده بودند و دارو مصرف میکردند، به روش ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش روش ذهن آگاهی بر میزان علائم اختلال وسواس- اجبار در بیماران سرپایی مراجعهکننده به مراکز خدمات روانشناختی و روانپزشکی شهر اصفهان اجرا گردید. بدین منظور تعداد 18 بیمار مبتلا به اختلال وسواس- اجبار که بر اساس مصاحبه بالینی توسط روانشناس بالینی و روانپزشک معرفی شده بودند و دارو مصرف میکردند، به روش تصادفی ساده از میان جامعه پژوهش انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 9 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه وسواس– اجبار مادزلی به عنوان پیش آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. آزمودنیهای گروه آزمایش به صورت فردی و به مدت شش جلسه در معرض برنامه درمانی آموزش روش ذهنآگاهی قرار گرفتند. این برنامه شامل توضیح ماهیت اختلال وسواس- اجبار و انواع آن، مراحل چهارگانه ذهنآگاهی و ارائه تکالیف خانگی با استفاده از روش ذهنآگاهی بود که از طریق کتابچه راهنمای محقق ساخته و با هدایت پژوهشگر به هر بیمار آموزش داده شد. در طول درمان علاوه بر جلسات حضوری هفتگی، بیماران از طریق تماس تلفنی با پژوهشگر در ارتباط بوده و به منظور برطرف نمودن مشکلات احتمالی در انجام تکالیف، راهنماییهای لازم را دریافت نمودند. آزمودنیهای گروه کنترل فقط دارو دریافت کردند و هیچ نوع درمان روانشناختی بر آنها اعمال نشد. نتایج تحلیل کواریانس دال بر تأثیر آموزش روش ذهنآگاهی در بهبودی معنادار علائم کلی وسواس در مرحله پس آزمون و آزمون پیگیری بود (001/0P