نرگس سجادیه
چکیده
هدف اصل این پژوهش، تحلیل تطبیقی اسناد رسمی نگاشته شده در فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش نقد تطبیقی بهره گرفته شد. یافتههای به دست آمده نشان داد که سه سند مورد نظر از منظر معیارهای هفتگانه (انسجام فلسفی، تناسب با عرصه عمل، اسلامی بودن، ایرانی بودن، نوآوری، میزان موجه سازی ...
بیشتر
هدف اصل این پژوهش، تحلیل تطبیقی اسناد رسمی نگاشته شده در فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش نقد تطبیقی بهره گرفته شد. یافتههای به دست آمده نشان داد که سه سند مورد نظر از منظر معیارهای هفتگانه (انسجام فلسفی، تناسب با عرصه عمل، اسلامی بودن، ایرانی بودن، نوآوری، میزان موجه سازی ادعاها در مقابل دیدگاههای رقیب و جامعیت) در جایگاه متفاوتی قرار دارند. از منظر معیار نخست، طرح اول، طرح دوم و طرح سوم به ترتیب در رتبههای اول تا سوم قرار میگیرند. در مورد معیار دوم، هر یک از طرحهای مورد نظر به برخی از جنبههای عرصه عمل نزدیک و از برخی دیگر دور هستند. از منظر معیار سوم، طرح اول و دوم از توفیق بیشتری برخوردارند. از منظر معیار چهارم، طرح دوم به دلیل تکیه داشتن بر فلسفهای ایرانی به برخی از مؤلفههای فرهنگ نزدیک شده است. از نظر میزان نوآوری، طرح اول و دوم گوی سبقت را ربودهاند. موجه سازی دیدگاهها در طرح نخست بیش از سایرین صورت پذیرفته است. همچنین، مؤلفه جامعیت در طرح سوم، بیش از سایر طرحها دیده میشود.