@article { author = {khezriaghdam, mohammad and sajadi, sayed mehdi and manouchehri, Abass and sadeqzadehqamsari, alireza}, title = {A Criticism of Modern Education: Rereading Hannah Arendt's Educational Thoughts}, journal = {Foundations of Education}, volume = {5}, number = {2}, pages = {5-22}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fe.v5i2.47296}, abstract = {The main objective of this research is the critique of the modern education in the light of Hanna Arendt’s educational thoughts. To achieve this goal, the descriptive-analytic method is used. In such a way that, at first, while reviewing Arendt’s thoughts, the concept and status of education in her thoughts has been studied. Then, the Modern education has been criticized in the light of her educational ideas. At the end, Desirable characteristics of education in Hannah Arendt’s view have been analyzed. The Findings from this study suggests that education in the age of modernity exposure to challenges such as the generation gap, conceptual reduction, the elimination of authenticity, incomplete growth and politicization. To deal with this problem, Hannah Arendt offers a desirable type of education that includes components such as intersubjectivity, authority-oriented, focused on growth, caring aspects and non-political.}, keywords = {Hannah Ardent,modern education,education of modernity criticism}, title_fa = {نقد تعلیم و تربیت مدرن با بازخوانی اندیشه‌های تربیتی هنا آرنت}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، نقد تربیت مدرن در پرتو اندیشه های تربیتی هانا آرنت می باشد. برای دستیابی به این هدف، از روش توصیفی-تحلیلی بهره گرفته شد. به صورتی که نخست، ضمن گذری بر اندیشه هانا آرنت، مفهوم و جایگاه تربیت در اندیشه او بررسی‌شده، سپس، در پرتو اندیشه‌های تربیتی ایشان به‌نقد تربیت مدرن پرداخته‌شده و در آخر مؤلفه‌های تربیتی مطلوب آرنت مورد تحلیل و بررسی واقع‌شده است. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که تعلیم و تربیت دارای جایگاهی مهم و مرتبط با سایر عناصر اندیشه فلسفی آرنت می باشد. علاوه بر این، از منظر هانا آرنت تربیت مدرن با چالش‌هایی همچون گسست نسلی، تقلیل مفهومی، حذف سندیت، رشد ناقص و سیاست زدگی مواجهه است. در برابر این وضعیت، آرنت گونه ای مطلوب از تعلیم و تربیت را ارائه می کند که دربردارنده مؤلفه‌هایی نظیر بین الذهانی بودن، اقتدار مداری، معطوف به رشد بودن، داشتن جنبه مراقبتی و غیرسیاسی بودن می باشد}, keywords_fa = {هنا آرنت,تعلیم و تربیت مدرن,نقد تربیت مدرنیته}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_34597.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_34597_08a8c216ce9622d1113ba436d3248438.pdf} } @article { author = {Bazrafshan Moghadam, Mojtaba and Shoghi, Maryam and Rahmankhah, Rahil}, title = {The Place of Educational Supervision in the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) in the Islamic Republic of Iran}, journal = {Foundations of Education}, volume = {5}, number = {2}, pages = {23-43}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fe.v5i2.47771}, abstract = {The need for educational supervision in all areas related to teaching and learning activities is inevitable, especially when the need for education is undergoing fundamental changes. With respect to that fundamental evolution document of education can be considered the ministry of education roadmap. Therefore, the main issue of this study and critique of fundamental evolution document of education is the supervision dimension. In order to achieve the aim of this study refers to the documents and sites relevant data and information has been collected. Firstly, definitions and concepts and components of supervision were extracted of the resources. The findings of this study indicate that the fundamental evolution document of the education system, among other aspects though brief references have been to the supervision dimension. In some components, such as purpose, methods, the teacher as an important element, content and curriculum officials and supervisors in theoretical foundations and statements are indirect references document. But features such as supervision process, necessary features supervisors, school climate and learning environment, the principles and foundations of supervision, and the role and duties of the supervisors, in the context of document evolution to be ignored.}, keywords = {fundamental evolution document,reviewed the document,educational supervision and guidance}, title_fa = {جایگاه نظارت و راهنمایی تعلیماتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش بررسی و نقد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از بعد نظارت و راهنمایی می‌باشد. برای دست‌یابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل محتوا بهره گرفته شد. برای این منظور با رجوع به ادبیات نظری، مؤلفه‌های اصلی و زیر مولفه های نظارت و راهنمایی تعلیماتی شناسایی شدند، سپس برمبنای آن متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تحلیل قرار گرفت. به طورکلی، یافته‌های حاصل از تحلیل سند حاکی از عدم توجه همه جانبه به تمامی مؤلفه‌های نظارت و راهنمایی تعلیماتی می‌باشد. با وجود اشاره مستقیم و غیرمستقیم به برخی از مؤلفه‌ها مانند هدف، روش، معلم، محتوا، برنامه درسی و مسئولان و ناظران آموزشی در مبانی نظری و گزاره‌های سند، به نظر می‌رسد مؤلفه‌های دیگر نظارت و راهنمایی تعلیماتی مانند فرایند نظارت، ویژگی‌های لازم ناظران، جو مدرسه و محیط آموزشی، اصول و مبانی نظارت و نقش‌ها و وظایف ناظران مورد توجه قرار نگرفته است.}, keywords_fa = {سند تحول بنیادین آموزش و پرورش,نظارت و راهنمایی تعلیماتی}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_34614.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_34614_81b9472ec2f7e9d78c35cd09f008b8b5.pdf} } @article { author = {Ghaderi, mostafa}, title = {A Historical Analysis of Currere as an Autobiographical Course in Reconceptualist}, journal = {Foundations of Education}, volume = {5}, number = {2}, pages = {44-61}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fe.v5i2.40967}, abstract = {This research proceeded Historical analyzing of currere as autobiographical course in reconceptualist works. Therefore, reconceptualist works studied by discourse analyzing. Unit of analyzing was sentenced and its level was an explanation. In order to research questions data divided to four categories: Meaning of currere, methods of currere, stages of currere and politic and sociologic base in reconceptualism. The results showed that meaning of Currere at Reconceptualist works has come with different senses, so: biographical pathway, personal pathway, praxis, meta-ascendant challenges at universe, a kind of lived experience, thinking about past and regards to future, a model for curriculum research, self-conscious at work with self and another, complicated understanding of possibilities at curriculum as gender, culture, ethnic, bracketing of teacher and learning experiences, to touch experience of self and revision of school experiences. Also, self-story and autobiographies are a method of currere. Politic and sociologic base of a currere were individual and social reconstruction.}, keywords = {currere,discourse analizing,Reconceptualism}, title_fa = {تحلیل تاریخی Currere به معنای گذر زندگی نامه ای در آثار نوفهم گرایی}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، مطالعه تاریخی معنای Currere در آثار نوفهم گرایی می‌باشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل گفتمان بهره گرفته شد. واحد تحلیل گفتمان جمله و سطح تحلیل گفتمان در سطح تفسیر تعیین شد. با توجه به سؤال‌های پژوهش، داده‌ها در چهار سطح معانی Currere، روش‌های Currere، مراحل Currere و بار سیاسی- اجتماعی Currere در آثار نوفهم گرایی طبقه‌بندی شدند. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که Currere در آثار نوفهم گرایی با معانی مختلفی مانند «گذر شخصی» یا «گذر زندگی‌نامه‌ای»، برنامه درسی به عنوان عمل سیاسی، درگیری فرارونده در جهان، شکلی از تجربه زیست شده، تفکر درباره گذشته و نگاه به آینده، الگوی پژوهش برنامه درسی، کارآگاهانه با خود و دیگران، فهم پیچیده یا درک پیچیده درباره راستی آزمایی احتمال‌ها در برنامه‌های درسی حول محور جنسیت، فرهنگ، نژاد و قوم، در پرانتز و قلاب گذاشتن تجربه معلم و دانش، نائل آمدن به تجربه خود و دوباره نگریستن به تجربه مدرسه‌ای به‌کاررفته است. همچنین، داستان خود، خود پویشی و مطالعه خود ازجمله روش‌های درک برنامه درسی از دیدگاه نوفهم گرایان تبه شمار می‌روند. بار سیاسی و اجتماعی Currere در آثار نوفهم گرایی هم به معنای بازسازی فردی و هم بازسازی اجتماعی به‌کاررفته است.}, keywords_fa = {گذر زندگینامه ای,نوفهم گرایی,تحلیل گفتمان,برنامه درسی}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_34626.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_34626_525d1cdb9a8234f5e75ce1416866ed7e.pdf} } @article { author = {Karimi, Roohollah}, title = {A Theoretical Foundation for Moral Education in the Community of Ethical Inquiry}, journal = {Foundations of Education}, volume = {5}, number = {2}, pages = {62-87}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fe.v5i2.47346}, abstract = {The community of ethical inquiry is a special approach of Philosophy for Children (P4C) in moral education. This paper shows, by the analytical and analogical method, that how the community of inquiry may lead to moral development in children. In other words, we will study theoretical basics of moral development in P4C. For this purpose, we analyze reasonableness and autonomy, critical thinking and consistency as the consequent of critical thinking, creative thinking, and moral imagination as the consequent of creative thinking, caring thinking, habituation, situational, and reflecting about ethical concepts in the community of ethical inquiry. By this analysis, we will show: first, how the community of ethical inquiry can affect on these factors; second, what these factors means in here and what differences are between here and other approaches that emphasize on them; third, how the community of ethical inquiry can develop all of these factors comprehensively. We will try to show that the community of ethical inquiry is a new approach in moral education, should not reduce to any of previous approaches in this field, the most important trait is its comprehensiveness to cover all major factors in moral education.}, keywords = {the community of ethical inquiry,moral development,Philosophy for Children,Critical thinking,creative thinking,caring thinking}, title_fa = {بررسی مبانی نظری تربیت اخلاقی در حلقه کندوکاو اخلاقی}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، تبیین مبانی نظری تربیت اخلاقی در حلقه کندوکاو اخلاقی می‌باشد. با این توضیح که حلقه کندوکاو اخلاقی به مثابه رویکرد خاص برنامه فلسفه برای کودکان در حوزه تربیت اخلاقی چگونه ممکن است موجب رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان شود. برای دست‌یابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل محتوا و روش تحلیل و استنتاج منطقی بهره گرفته شد. بنابراین، با نظر به مؤلفه‌های عقلانیت و خودپیروی، تفکر نقادانه و پیامد آن سازگاری منطقی، تفکر خلاقانه و پیامد آن تخیل اخلاقی، تفکر مراقبتی، ملکه شدن فضائل اخلاقی، موقعیت‌نگری و غور در مفاهیم اخلاقی بررسی شد که نخست، هر یک از این مؤلفه‌ها در حلقه کندوکاو اخلاقی چه جایگاهی دارند. دوم، این مفاهیم در حلقه کندوکاو اخلاقی چه معنایی می‌یابند و چه تفاوت‌هایی میان مفهوم آن‌ها در این‌جا و رویکردهای دیگری که بر این مفاهیم تأکید می‌کنند وجود دارد. سوم، حلقه کندوکاو اخلاقی چگونه می‌تواند در عین حال موجب رشد و بهبود مهارت‌های کودکان در همه این مؤلفه‌ها شود. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که حلقه کندوکاو اخلاقی، رویکردی نوین در تربیت اخلاقی است که قابل فروکاستن به هیچ یک از رویکردهای پیشین نیست و مهم‌ترین ویژگی آن، جامعیت در پوشش دادن همه مؤلفه‌های مهم در تربیت اخلاقی است.}, keywords_fa = {حلقۀ کندوکاو اخلاقی,رشد اخلاقی,برنامۀ فلسفه برای کودکان,تفکر نقادانه,تفکر خلاقانه,تفکر مراقبتی}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_34635.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_34635_a2aa8adec6348390d12355625bfd9325.pdf} } @article { author = {Sajadieh, Narges}, title = {Criticizing and Examining Moral Literacy: An Agentic Perspective}, journal = {Foundations of Education}, volume = {5}, number = {2}, pages = {88-109}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fe.v5i2.49069}, abstract = {The aim of this paper is examining and criticizing a new concept in moral education named moral literacy. Recent years, moral literacy approach attempts to redefine morality in the framework of literacy and via that, return moral education to the school. Logical-conceptual analysis of “moral literacy” indicated us some constructive elements of this combination like competency, knowledge, acquisition, rule, value and human action. On the other hand, formal- technical language analysis of it reveals three conceptual elements in moral literacy named: moral sensitivity, moral reasoning and moral imagination. This two kind of analysis, encounters us with conceptual challenges. These challenges are 1) reductionism in interpreting morality to literacy, 2) conceptual contradictions in moral literacy, 3) conceptual; overlapping of constructive elements, and 4) doubt insufficiency of moral literacy for actualization moral human.}, keywords = {Morality,Literacy,moral sensitivity,reasoning,moral imagination,Agency}, title_fa = {نقد و بررسی رویکرد سواد اخلاقی از منظر عاملیت انسانی}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، بررسی و نقادی مفهومی جدید در عرصه تربیت اخلاقی به نام سواد اخلاقی است. در سالهای اخیر مفهومی با نام «سواد اخلاقی» مطرح شده و متناظر با آن رویکردی در تربیت اخلاقی شکل گرفته که تلاش دارد با تعریف اخلاق در قالب مفهوم سواد، آن را به مدرسه بازگرداند. نوشتار حاضر در نظر دارد تا با تحلیل منطقی و نیز تحلیل زبانی این ترکیب، برخی زوایا، افق‌ها و چالش‌های پیش روی آن را نشان دهد. تحلیل منطقی این ترکیب مفهومی نشان می‌دهد که در این ترکیب، مؤلفه‌هایی چون صلاحیت، دانش و اکتساب باید هم‌نشین مؤلفه‌هایی چون قاعده، ارزش و کنش انسانی باشند. از سوی دیگر، تحلیل زبان فنی-رسمی این حوزه نشان از حضور سه مؤلفه حساسیت اخلاقی، استدلال ورزی اخلاقی و تخیل اخلاقی در مقام مؤلفه‌های سازنده آن دارد. درنهایت، ارزیابی این دو نوع تحلیل در کنار الزامات عاملیت انسانی، چالش‌هایی را پیش روی این رویکرد قرار می‌دهد. این چالش‌ها عبارت‌اند از: کاهش گرایی در تفسیر از اخلاق در قالب سواد، تعارض‌های مفهومی مفاهیم زیرساز سواد اخلاقی، همپوشی مفهومی عناصر زیرساز سواد اخلاقی و تردید در کفایت سواد اخلاقی برای تحقق انسان اخلاقی.}, keywords_fa = {اخلاق,سواد,حساسیت اخلاقی,استدلال,تخیل اخلاقی,عاملیت}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_34643.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_34643_ff98ed2a07c113f8f9dc1303eadc9270.pdf} } @article { author = {habibi, hamdullah}, title = {"Ibn Khaldun" Methodology; "Historical-Social" Approach to Comparative Studies in Education}, journal = {Foundations of Education}, volume = {5}, number = {2}, pages = {110-131}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fe.v5i2.43256}, abstract = {The main purpose of this study was to examine Ibn Khaldun methodology that used in the study of historical facts and inferences implications for comparative education. In this article, we try to evaluate Ibn Khaldun methodology by the analytic-deductive method and derive implications from using in comparative education. Also, the steps for Comparative Studies in Education are presented based on Ibn Khaldun method. As a Muslim historian, Ibn Khaldun was able to take specific methodologies and presented innovative ways to express history so that some known him to the founder of "philosophy of history". He in Muqaddimah, was presented his methodology. The comparative method is the basis of his book "Muqaddimah". In general, we can say that he reviews isolated and independent events in connection with each other by Holistic and systematic thinking so that interpret them in the cultural, social and political context, and finally, deduce principles. Such approach will be used in comparative education and examination of the education issues. So in this article are studied in detail.}, keywords = {Ibn Khaldun,Education,Comparative Education,Methodology,Comparative Methodology}, title_fa = {روش‌شناسی ابن خلدون: رهیافتی تاریخی- اجتماعی برای مطالعات تطبیقی در حوزه آموزش و پرورش}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، بررسی روش‌شناسی ابن خلدون در مطالعه واقعیت‌های تاریخی و استنتاج دلالت‌هایی برای آموزش و پرورش تطبیقی می‌باشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی-استنتاجی بهره گرفته شد. ابن خلدون به عنوان یک تاریخ‌نویس مسلمان توانست با بهره‌گیری از روش‌شناسی خاص، روش بدیعی را برای بیان تاریخ ارائه کند تا جایی که برخی او را بنیان‌گذار «فلسفه تاریخ» دانسته‌اند. او در کتاب اصلی خودش یعنی «مقدمه»، روش‌شناسی خود را بیان می‌کند. روش تطبیقی پایه اساسی کتاب مقدمه است. به‌طورکلی می‌توان گفت او با استفاده از جامع‌نگری و تفکر سیستمی، وقایع و رویدادهای منفک و مستقل را در ارتباط با هم مورد بررسی قرار داده است تا بتواند آنها را در بستر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تفسیر و سرانجام اصولی را استنتاج کند. در آموزش و پرورش تطبیقی، سه روش از کار ابن خلدون شامل روش مشاهده‌ای، مقایسه‌ای و تاریخی استخراج و توضیح داده شده است.}, keywords_fa = {ابن خلدون,آموزش و پرورش,آموزش و پرورش تطبیقی,روش شناسی,روش تطبیق}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_34657.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_34657_a33b2001b88a723e33ece22febdf325f.pdf} } @article { author = {Bideh, Ali Reza and Sadeqzadeh Qamsary, Ali Reza and Sajadi, Mahdi}, title = {Explanation and Comparison of Kant's Abstract Approach and Allameh Jafari's Concrete Approach to the Aesthetic Education}, journal = {Foundations of Education}, volume = {5}, number = {2}, pages = {132-152}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fe.v5i2.27056}, abstract = {The Main purpose of this study is the explanation of beauty nature and inducing about implications of aesthetic education in terms of Kant's and Allameh Jafari. Reaching for this purpose we use the content analysis and logical deduction among the research methods. On the basis of the research findings, Kant's definition of beauty as »universal consent, the essential and without of concept, interest, and purpose« of the proponents of the theory is oriented subjectivism. Allameh Jafari's definition of beauty as »good and clean phenomena covered on the perfection that depend on the polarized internal nature (subject) and external nature (object) is« a theory in relation to a number of fans have been made. According to the Kantian notion of the beautiful, aesthetic education of secular education, seeking aesthetic attitudes, no cognitive function and form is concerned. According to Allameh Jafari perceptions of beauty, aesthetic education of religious, seeking perfection, cognitive function, and focus on having a reasonable life. Aesthetic education of each of the approaches that have been subjected to criticism such as the addressee and the originality of the attributes that form the core of Kant's. Jafari's view as well of normative nature, personal and non-teaching, and hence it is difficult to realize.}, keywords = {Beauty,Art,Kant,Allameh Jafari,Aesthetic education}, title_fa = {تبیین و مقایسه رویکرد انتزاعی کانت و رویکرد انضمامی علامه جعفری (ره) به تربیت زیبایی‌شناختی}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، تبیین چیستی زیبایی و متناظر با آن استنتاج دلالت‌هایی در باب تربیت زیبایی‌شناختی از منظر کانت و علامه جعفری (ره) هست. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل محتوا و روش تحلیل و استنتاج منطقی بهره گرفته شد. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که کانت با تعریف زیبایی به‌عنوان «رضایت همگانی، ضروری و فارغ از مفهوم، علاقه و غایت» از طرفداران نظریه ذهنیت گرایی، و علامه جعفری (ره) با تعریف زیبایی به‌منزله «نمود نگارین و شفاف کشیده شده بر روی کمال که وابسته به دو قطب درون ذات (ذهن) و برون ذات (عین) است.» در شمار طرفداران نظریه رابطه‌ای محسوب می‌شوند. بر اساس تلقی کانت از امر زیبا، تربیت زیبایی‌شناختی از نوع سکولار مترصد پرورش نگرش زیبایی‌شناختی، فاقد کارکرد شناختی و معطوف به فرم هست. این در حالی است که طبق برداشت علامه جعفری (ره) از زیبایی، تربیت زیبایی‌شناختی از نوع دینی، مترصد کمال، واجد کارکرد شناختی و معطوف به حیات معقول است. هر یک از رویکردهای تربیت زیبایی‌شناختی مذکور در معرض نقدهایی واقع‌شده‌اند که از آن جمله می‌توان به مخاطب محوری و اصالت بخشی به ویژگی‌های فرمی دیدگاه کانت و ماهیت هنجاری، فردی، غیرقابل‌آموزش و دشواری تحقق دیدگاه جعفری اشاره کرد.}, keywords_fa = {زیبایی,هنر,کانت، علامه جعفری,تربیت زیبایی شناختی}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_34669.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_34669_72210627384570288869910010f1fd1b.pdf} } @article { author = {shalian, rahim and saeedy Rezvany, Mahmood and Aminyazdi, Amir and karshki, Hossein and asghari Nekah, Mohsen}, title = {A Reflection on the Significance of Model in Curriculum Design}, journal = {Foundations of Education}, volume = {5}, number = {2}, pages = {153-172}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fe.v5i2.37686}, abstract = {One of the activities of experts in the field of curriculum design is their endeavours to understand conceptual structures of this realm of human knowledge, and an instance of such efforts is the article titled "Analysis of the Conceptual Model in Curriculum Filed: Critical Review of Researchers Done With Model Design Approach Curriculum" in which the authors have initially categorized the models into “procedural”, “descriptive” and “conceptual” in the field of curriculum design based on the ideas put forth by Posner’. They have then analyzed researches conducted in the field of curriculum with the model design approach in terms of model description, type of model used and its usage. In this study, it has been attempted to decide to what extend the titles and evaluations presented in the article are in line with the nature of matters of curriculum design. In the end, with the help of available resources, we have addressed the possibility of determining criteria for distinguishing models in the field of curriculum design. The study has revealed that the models in the field of curriculum design have different categorizations in terms of structure and subject matter which will be discussed in the present article.}, keywords = {model (pattern),Design,curriculum}, title_fa = {تأملی در باب شأن الگو در قلمرو طراحی برنامه درسی}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش پاسخ به این سؤال است که تا چه حد عنوان‌ها و ارزش گذاری ارائه شده برای الگوهای برنامه درسی در مقاله «واکاوی الگوی مفهومی در حوزه برنامه درسی: نقدی بر پژوهش های انجام شده با رویکرد طراحی الگو در برنامه درسی»، با ماهیت موضوع‌های حوزه معرفتی برنامه درسی منطبق می-باشد؟ و آنگاه با توجه به منابع موجود، امکان تعیین ملاکی برای وجه تمایز الگو در حوزه طراحی رشته برنامه درسی، بررسی شد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی- اسنادی بهره گرفته شد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که الگوها در حوزه طراحی برنامه درسی، از دو منظر ساختار و موضوع دارای دسته بندی های متفاوتی می‌باشند.}, keywords_fa = {طراحی الگو,برنامه درسی}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_34680.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_34680_534215c129033977077a179a5018acee.pdf} }