@article { author = {Davarpanah, Seyed Hedayat and hoveida, Reza and Barnett, Ronald and Jamshidian, Abdolrasool}, title = {Investigating the Forms of Academic Creativity and the Expanding the Model of Creative University}, journal = {Foundations of Education}, volume = {10}, number = {2}, pages = {5-27}, year = {2021}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fedu.2021.31362.0}, abstract = {The present study was mainly focused upon investigating academic creativity and the expanding model of the creative university. In so doing, we recruited both systematic reviews and expanding conceptual approaches. The results of this study indicate that according to Barnett (2020), the idea of creating works on five levels of the university and so is fully realized only when all the five levels of creativity would be thoroughly provided in a given context. These five levels are intellectual, pedagogical, learning, environmental and reflexive creativities. In the present study, besides explaining the five-tier levels of the creative university, we embarked upon delineating specific dimensions and strategies for each of the five levels of creativity using the theoretical and empirical literature. Here, dimensions refer to those fields and terrains wherein the levels of academic creativity are realized. In the same vein, strategies are introduced as an array of influential proceedings in constituting creativity in each of the dimensions and levels of creativity.}, keywords = {academic creativity,creative university,intellectual creativity,pedagogical creativity,learning creativity,environmental creativity,reflexive creativity}, title_fa = {واکاوی اشکال خلاقیت دانشگاهی و بسط مدل دانشگاه خلاق}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، واکاوی اشکال خلاقیت دانشگاهی و بسط مدل دانشگاه خلاق بوده است. برای دست‌یابی به این هدف از دو روش مرور نظام‌مند و بسط مفهومی بهره گرفته شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که طبق دیدگاه بارنت (2020) ایده خلاقیت دست‌کم در پنج سطح از دانشگاه مؤثر است و تنها زمانی به‌طور کامل محقق می‌شود که هر پنج سطح تحقق یابد. این پنج سطح عبارت‌اند از: خلاقیت فکری، خلاقیت پداگوژیکی، خلاقیت یادگیری، خلاقیت محیطی و خلاقیت تأملی. در این پژوهش علاوه بر تبیین سطوح پنج‌گانه دانشگاه خلاق، برای هر یک از سطوح ابعاد و راهبردهایی نیز تعیین شده است. ابعاد، اشاره به حوزه‌هایی دارند که سطوح خلاقیت دانشگاهی در آن‌ها نمود پیدا می‌کنند. راهبردها نیز اقدامات اثربخش در شکل‌گیری خلاقیت در هر یک از ابعاد و سطوح هستند.}, keywords_fa = {خلاقیت دانشگاهی,دانشگاه خلاق,خلاقیت فکری,خلاقیت پداگوژیکی,خلاقیت یادگیری,خلاقیت محیطی,خلاقیت تأملی,دانشگاه,آموزش عالی}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_39829.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_39829_b7c709b2e109e4f201a38dc0b5271688.pdf} } @article { author = {Saffarheidari, Hojat}, title = {A Critical Reflection on the Influencing Cultural Narratives in Iran’s Higher Education: Eclecticism or Integration}, journal = {Foundations of Education}, volume = {10}, number = {2}, pages = {28-45}, year = {2021}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fedu.2021.31670.0}, abstract = {The primary goal of this paper is to examine the contradictions of narratives in Iran’s higher education which have underlain the cultural policies during the last decades. Cultural policies in Iran’s universities have influenced at least three powerful narratives: religious-transcendental, market-dependent, and ideological. The presence and effort to integrate the triple narratives are presently reflected in two strategic documents of transformation in science and technology and Islamic university’s document. Nevertheless, these narratives are structurally antithetical to each other. By emphasising Tellings’ theory of integrating theories, an integrative method has been conducted to demonstrate such a contradiction. The statistical society of this research includes all first and second-handed sources which were available for the author. The results reveal that the foundations of the mentioned narratives are in opposition. These differences have been neglected in higher education’s documents; accordingly, all efforts to integrate the three narratives have led to a paradoxical condition. Confusions in fulfilling cultural responsibilities and the destruction of universities’ autonomy and their dependence on external forces, to name but a few, are among some unintentional consequences of the influence of these paradoxical narratives on universities’ cultural policies.}, keywords = {Culture,University,Higher Education,Ideology,eclecticism,Integration}, title_fa = {تأملی درباره روایت‌های فرهنگی اثرگذار بر آموزش عالی ایران: تلفیق یا التقاط}, abstract_fa = {هدف اصلی این مقاله بررسی تعارضات میان روایت­های تأثیرگذار بر آموزش عالی ایران است که در چند دهه اخیر، سیاست­های فرهنگی را تحت تأثیر قرار داده است. سیاست­های فرهنگی در دانشگاه­های ایران دست­کم تحت تأثیر سه نوع روایت استعلایی-دینی، ایدئولوژیک و بازاری بوده است. تلاش برای تلفیق این روایت­های سه­گانه، به‌خوبی در دو سند «تحول راهبردی علم و فناوری» و سند «دانشگاه اسلامی» آشکار است. بااین‌حال این روایت­ها با یکدیگر تعارض ساختاری دارند. در این پژوهش برای نشان دادن این تعارض­ها از روش ترکیبی با تأکید بر دیدگاه تلینگز درباره تلفیق نظریه­ها استفاده شد. منابع تحقیق شامل همه منابع دست‌اول و دومی بوده که در دسترس پژوهشگر بوده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که مبانی روایت­های مذکور با یکدیگر متفاوت است. در اسناد آموزش عالی، این تفاوت­ها نادیده گرفته‌شده و درنتیجه تلاش برای تلفیق روایت­ها به وضعیت تعارض­آمیزی منجر شده است. سردرگمی در انجام مأموریت‌های فرهنگی و نیز از بین رفتن استقلال دانشگاه­ها و وابستگی آن به نیروهای بیرونی، ازجمله پیامدهای ناخواسته تأثیر این روایت­های ناسازگار بر سیاست­های فرهنگی دانشگاه­ها بوده است.}, keywords_fa = {فرهنگ,دانشگاه,آموزش عالی,ایدئولوژی,التقاط,تلفیق}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_39837.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_39837_aeadb3b49a3c331b07d7670426214b66.pdf} } @article { author = {Toumajiri, Mousa and Mehrmohammadi, Mahmood}, title = {Aesthetic Understanding of the Nature of Science and its Implications for Science Education}, journal = {Foundations of Education}, volume = {10}, number = {2}, pages = {46-66}, year = {2021}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fedu.2021.31678.0}, abstract = {This article's primary purpose is to examine the aesthetic aspects of natural sciences to gain an aesthetic understanding of the nature of science and its consequences for science education. For this purpose, using the method of analysis and deduction, after examining the conventional components of the nature of science based on Lederman et al. (2002), the aesthetic aspects of the conventional components of the nature of science were discussed. The study showed that science and scientific activities have essential commonalities with artistic and aesthetic activity. The importance of imagination and creativity, emotions, intuition, and attention to criteria such as beauty, elegance, simplicity, symmetry and harmony of theories by scientists, and metaphors and allegories, are the aesthetic and artistic aspects of the nature of science. This study showed that: (1) the importance of aesthetic nurturing in science education; and (2) the necessity of adopting a holistic approach to science education; are two fundamental theoretical implications that result from an aesthetic understanding of the nature of science.}, keywords = {aesthetics of science,Science Education,Aesthetic education,beauty of science,scientific education}, title_fa = {فهم زیباشناسانه از ماهیت علم و پیامد‌های آن برای تربیت علمی}, abstract_fa = {هدف اصلی این مقاله بررسی وجوه زیباشناختی علوم طبیعی برای دستیابی به فهمی زیباشناسانه از ماهیت علم و پیامدهای آن برای آموزش علوم و تربیت علمی است. برای این منظور با استفاده از روش­های تحلیلی و استنتاجی، پس از بررسی مؤلفه‌های توافقی ماهیت علم مبتنی بر یافته‌‌های لدرمن و همکاران، به بررسی وجوه زیباشناختی مؤلفه‌های توافقی ماهیت علم پرداخته شد. این بررسی نشان داد که علم و فعالیت علمی دارای وجوه مشترک مهمی با فعالیت هنری و زیباشناسانه است. اهمیت تخیل و خلاقیت، احساسات و عواطف، شمّ و شهود و توجه به معیارهایی مانند زیبایی، ظرافت، سادگی، تقارن و تناسبِ نظریات توسط دانشمندان و استفاده از استعاره‌ها و تمثیل‌ها؛ ازجمله وجوه زیباشناختی و هنری ماهیت علم است. این پژوهش نشان داد که: 1) اهمیت پرورش قوای زیباشناختی در تربیت علمی؛ و 2) ضرورت اتخاذ رویکرد کل‌گرا در تربیت علمی، دو پیامد کلی و نظری است که از فهم زیباشناسانه از ماهیت علم، به دست می­آید.}, keywords_fa = {زیباشناسی علم,آموزش علم,تربیت زیباشناختی,زیبایی علم,تربیت علمی}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_39830.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_39830_1c555390d553ab6e9806de189c690b91.pdf} } @article { author = {Moradi, Sadegh and Sajjadi, Seyyed Mahdi and Sadeghzadeh Ghamsari, Alireza and Heydari, Arash}, title = {Education in the Geophilosophy Mirror as a New Approach to Philosophize}, journal = {Foundations of Education}, volume = {10}, number = {2}, pages = {67-89}, year = {2021}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fedu.2021.31283.0}, abstract = {The primary purpose of this paper is to explain education in the geophilosophy mirror as a new approach to philosophize. The conceptual and inferential analysis method was used to achieve this goal. Deleuze's different definition of philosophy as "the art of forming, inventing and fabricating concepts" introduced a set of developments in the various areas of ontology and epistemology that from its most important output is the "geophilosophy theory". The results show that the innovations of this theory in the field of education have consequences that the most important of them can be such as "activism and "becoming" in light of the critique of teleological", "introversion in light of the critique of extraversion causality", and creation in light of criticism of representation and reproduction", each of this consequences have other educational implications.}, keywords = {Gilles Deleuze,geophilosophy,Education,becoming,introversion,creation}, title_fa = {تعلیم و تربیت در آیینه ژئوفیلوسوفی به مثابه رویکردی نوین در فلسفه ورزی}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش تبیین تعلیم و تربیت در آیینه ژئوفیلوسوفی به مثابه رویکردی نوین در فلسفه­ورزی است. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل مفهومی و استنتاجی بهره گرفته شد. تعریف متفاوت دلوز از فلسفه به مثابه «هنر صورت­بخشی، ابداع و ساخت مفاهیم» محور مجموعه­ای از تحولات در حوزه‌های گوناگون هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی شد که از مهم‌ترین نتایج آن «نظریه ژئوفیلوسوفی» می­باشد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که نوآوری‌های مترتب بر این نظریه در حوزه تعلیم و تربیت پیامدهایی را به بار می­آورد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی چون «فعالیت­ورزی و شدن در پرتو نقد غایت­گرایی، «درون­گرایی در پرتو نقد علیّت­محوری برون­گرایانه» و «آفرینش در پرتو نقد بازنمایی و بازتولید» اشاره کرد که هرکدام از این موارد در دل خود پیامدهای تربیتی دیگری را نیز پرورش می‌دهند. }, keywords_fa = {ژیل دلوز,نظریه ژئوفیلوسوفی,تعلیم و تربیت,شدن,درون گرایی,آفرینش}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_39835.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_39835_04f0c20a281638d7cef614ba38b49232.pdf} } @article { author = {Bagheri, Khosrow and Sajadieh, Narges and Khodayarifard, Mohamad and Mohammadi, Azad and Gavahi, Abdorrahim and Akbari Zardkhaneh, Saeed}, title = {Subsuming Unity of Reason and Religion and its Heuristics for Religious Education}, journal = {Foundations of Education}, volume = {10}, number = {2}, pages = {90-117}, year = {2021}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fedu.2021.30914.0}, abstract = {The relationship between religion and rationality has been a controversial issue. Its implications are not limited to the realm of ideas but have extended to the social and political aspects. In this article, the relation between religion and reason has been examined inspired by the Islamic views. Two approaches have been considered: maximal rationalism and minimal rationalism (fideism). These two extreme views have been criticized for paving the path for examining religion, rationality, and relationships. This article consists of a subsumptive unity in which religion and reason are taken in a whole-part relationship. Accordingly, each part of religion is either in principle or in practice reasonable. We have argued that rationality is more expansive and encompasses religion. Finally, the implications of this view for religious education are explored. These include reasonable explanations of religious teachings, drawing pupils’ attention to the boundaries of reason, tolerating temporary cognitive and practical suspension of judgments, highlighting dialogue, and fostering critical questions.}, keywords = {maximal rationalism,minimal rationalism,subsumptive unity,religious education}, title_fa = {وحدت اندراجی عقل و دین و الهام بخشی‌های آن برای تربیت‌دینی}, abstract_fa = {رابطه عقل و دین، موضوعی بحث‌برانگیز در عرصه همه ادیان بوده و نتایج آن نه‌تنها در حوزه اندیشه بلکه در ساحت حیات جمعی بشر نیز خطیر بوده است. در این مقاله، رابطه عقل و دین در نگرش اسلامی موردبحث قرارگرفته است. دو رویکرد عمده در این زمینه، تحت عناوین عقل‌گرایی حداکثری و عقل‌گرایی حداقلی (ایمان­گرایی)، موردبررسی و نقد قرارگرفته‌اند. پس از نقد و بررسی انواع رابطه عقل و دین، رابطه وحدت اندراجی میان عقل و دین موردحمایت قرارگرفته است. در این رابطه، دین ذیل عقل مندرج می‌شود، به‌طوری‌که رابطه کل و جزء میان آن‌ها برقرار است. بر این اساس، هر بخشی از دین، به‌صورت بالفعل یا بالقوه، عقل پذیر است. بر این نکته استدلال کرده­ایم که دایره عقل وسیع‌تر از دین است. در بخش پایانی، الهام بخشی­هایی که رویکرد موردپذیرش مقاله (رویکرد اندراجی) برای تربیت‌دینی در پی دارد مورد بحث و بررسی قرارگرفته است که ازجمله می­توان به رهنمودهایی نظیر تبیین عقلانی آموزه‌های دینی؛ توجه دادن متربی به حدود عقل؛ رواشمردن تعلیق­های معرفتی و عملی موقت؛ تقویت فضای گفتگو و پرسش­گری اشاره کرد.}, keywords_fa = {عقل‌گرایی حداکثری,عقل‌گرایی حداقلی,تربیت‌دینی,وحدت اندراجی}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_39838.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_39838_4ff465854507d33776b119966320ff5f.pdf} } @article { author = {hosainpoorsabbaq, davood and alamolhoda, jamile and Souzanchi, Hosein}, title = {Recognizing the Concept of Education in Allameh Tabatabai's Etebariat Theory}, journal = {Foundations of Education}, volume = {10}, number = {2}, pages = {118-139}, year = {2021}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fedu.2021.31395.0}, abstract = {The plurality of definitions for "education" in different societies and cultures is considered as a challenge to acquire a unique and shared understanding of education at the conceptual level. In this regard, in the "theory of Etebariat", Allameh Tabatabaie has provided a reasonable basis to elucidate the plurality of social agreements. In the present study, by extending his theory, we try to explain education as a post-social Etebariat. As a result, education is considered the outcome of perception of both talents and inabilities together, which relies on affection and compassion to assure the fellowmen's survival. To find a proper relation between the truth and Etebariat in theory, we distinguish between the four concepts: position, origin, reason, and effect of the Etebariat. Based on this distinction and a new configuration for the cancellation and non-cancellation of Etebariat, we explain the relation in the context of education. According to this analysis, based on observation of creational education and transformation of the creational necessity contained therein, education is a convention between autonomous people. Therefore education is a social convention for a process involving two or more people, which ensures acquiring or developing some virtues, and it is considered mutual, gradual, purposeful, and based on affection and compassion.}, keywords = {conceptology,Education,Allameh Tabatabai,Etebariat theory}, title_fa = {بازشناسی مفهوم «تربیت» در نظریه‌ی اعتباریات علامه طباطبایی (ره)}, abstract_fa = {تکثر معانی تربیت در جوامع مختلف به‌عنوان چالشی برای دست‌یابی به وحدت مفهومی برای آن مطرح شده است. علامه طباطبایی در نظریه‌ی اعتباریات، زمینه‌ مناسبی برای تبیین تکثر اعتبارات اجتماعی به وجود آورده است. در این پژوهش سعی می‌شود با بسط نظریه اعتباریات، مفهوم «تربیت» به‌عنوان یکی از اعتباریات بعد از اجتماع تبیین شود. بر این اساس «تربیت» در نتیجه شهود توأمان ضعف‌ها و استعدادها و بر اساس انگیزه محبت و رحمت و به‌منظور تضمین بقاء نوع، اعتبار می‌شود. در ادامه‌ مقاله جهت تدقیق نسبت حقیقت و اعتبار در نظریه اعتباریات، چهار مفهومِ «محل اعتبار»، «مبدأ اعتبار»، «وجه اعتبار» و «اثر اعتبار» از یکدیگر تفکیک شده و بر اساس آن صورت‌بندی جدیدی از «لغویت» و «عدم لغویت» اعتباریات ارائه می‌شود. بدین ترتیب نسبت حقیقت و اعتبار در «تربیت» بر اساس مفاهیم چهارگانه فوق تبیین شده است. بر اساس این تحلیل، تربیت (به معنای اعتباری اجتماعی) مبتنی بر مشاهده تربیت تکوینی و انتقال ضرورت تکوینی موجود در آن، به رابطه‌ی دو انسانِ مختارِ معتبر است. بنابراین بر اساس مؤلفه‌های تربیت تکوینی می‌توان گفت، تربیت معنایی اعتباری است که در ظرف اجتماع در مورد فرآیندی که میان دو یا چند نفر در جریان است بکار‌ می‌رود که متضمن تحقق کمالاتی برای متربیان، دوسویه بودن، تدریجی بودن، غایت‌مندی و محوریت مودت و رحمت است.}, keywords_fa = {مفهوم‌شناسی,تربیت,علامه طباطبایی,نظریه اعتباریات}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_39836.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_39836_1e0dff364146a201162cd8d34cd1044e.pdf} } @article { author = {Zarghani, Azam and Fakhar Noghani, Saeedeh}, title = {Virtue Epistemology as a Generator for a New Perspective in Curriculum}, journal = {Foundations of Education}, volume = {10}, number = {2}, pages = {140-160}, year = {2021}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fedu.2021.31142.0}, abstract = {The primary purpose of this study is to investigate the implications or functions of virtue-based epistemology in the field of curriculum studies and especially its sub-field, namely normative theories. To achieve this goal, first, the theory of virtue-based epistemology was explained by reading the responsibility-oriented and emphasizing the views of Linda Zagzebski, and then the implications of this theory on the four essential elements in curriculum development, including purpose, content, teaching-learning methods and evaluation was explored. The findings indicated that under the influence of virtue-based epistemology, curricula will focus on understanding; the content will include a combination of disciplinary content and intellectual virtues. Teachers will do their role by questioning and leadership and giving motivation to students. Learners will play their role by taking responsibility for their learning and using critical thinking. In evaluation, according to the purpose, two types of it, formative and summative, will be used. The virtue-based epistemological theory also can produce normative theories or new perspectives in the field of curriculum studies. This result was obtained by examining the differences between the curriculum perspectives based on the theory of virtue-based epistemology and other perspectives in curriculum studies.}, keywords = {virtue-based epistemology,rational virtue,curriculum,Zagzebski,normative theory}, title_fa = {معرفت شناسی فضیلت محور، مولّد دیدگاهی نو در برنامه درسی}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، بررسی دلالت­ها یا کارکردهای نظریه معرفت­شناسی فضیلت محور در حوزه مطالعاتی برنامه‌درسی- به ویژه حوزه­ی فرعی­تر آن یعنی نظریه­های هنجاری- است. برای دستیابی به این هدف ابتدا  نظریه معرفت­شناسی فضیلت­محور با قرائت مسئولیت­محوری و با تاکید بر نظرات لیندا زگزبسکی، تشریح شد و سپس به استنتاج تأثیرات این نظریه بر چهار عنصر اساسی در تولید و تدوین برنامه­درسی یعنی هدف، محتوا، روش­های یاددهی- یادگیری و ارزشیابی پرداخته شد. یافته­های به‌دست‌آمده بیانگر آن است که تحت تأثیر نظریه معرفت­شناسی فضیلت محور، هدف برنامه‌ی‌درسی بر فهم مطالب متمرکز شده، محتوا، ترکیبی از محتوای دیسیپلینی و فضائل عقلانی خواهد بود، معلمان با انگیزه بخشی، پرسش­گری و هدایت­گری و یادگیرندگان با قبول مسئولیت در یادگیری خود و استفاده از تفکر انتقادی، ایفای نقش می­کنند. در ارزشیابی نیز با توجه به اهداف از دو نوع فرایندی و پایانی استفاده خواهد شد. همچنین نظریه معرفت­شناسی فضیلت محور از قابلیت تولید نظریه­ای هنجاری یا دیدگاهی نو در حوزه مطالعاتی برنامه‌درسی برخوردار است. این نتیجه از بررسی تفاوت­های بین دیدگاه برنامه­درسی مبتنی بر نظریه معرفت­شناسی فضیلت­محور با سایر دیدگاه­های موجود در حوزه مطالعاتی برنامه­درسی به دست آمد.}, keywords_fa = {معرفت‌شناسی فضیلت محور,فضیلت عقلانی,برنامه‌درسی,زگزبسکی,نظریه هنجاری}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_39831.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_39831_4ffd6a4e7abf43f0256f4066b9d8b3e8.pdf} }