@article { author = {Hoveida, reza and Homaee, reza}, title = {The Effect of Quran Stories on Children's Emotional Intelligence}, journal = {Foundations of Education}, volume = {011}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2251-6360}, eissn = {2423-4273}, doi = {10.22067/fe.v11i1.4008}, abstract = {The purpose of this research was to determine the effects of Quran's stories on children's emotional intelligence. Participants were 30 children between age of 4 to 6 who were randomly selected from three kindergartens and then divided into an experimental and a control group. Peter Aid and Fare ham emotional intelligence questionnaire (understanding self and others feelings, control of emotions, social skills, optimism and positive attitude) was administered with the children on a pre- and post-test basis. The experimental group participated in Quran-story telling sessions over three months. Results showed that, on the post-test, the experimental group scored higher than the controls on all areas of emotional intelligence. It seems that listening to guided Quran stories can increase pre-school children's emotional intelligence. Keywords Quran stories, children, emotional intelligence}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر قصه‌های قرآنی بر هوش هیجانی کودکان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش «تعیین تأثیر قصه‌های قرآنی بر هوش هیجانی کودکان» بود. روش پژوهش آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل، و انجام پیش آزمون و پس‌آزمون بود. حجم نمونه برابر با 30 کودک 6-4 ساله (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) از سه مهد کودک در شهر اصفهان در سال 1386 بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه30 سؤالی سنجش هوش هیجانی پیترایدز و فارنهام (2003) بود. ضریب پایایی پرسشنامه برابر با 84/0 محاسبه گردید. داده‌ها با استفاده از روش آماری کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس در سطح نشان داد که بین میانگین نمرات کودکان گروه آزمایش و کنترل در زمینة تأثیر قصه‌های قرآنی بر چهار حیطة هوش هیجانی (درک عواطف و احساسات خود و دیگران، کنترل احساسات و عواطف، مهارت‌های اجتماعی، خوش‌بینی و نگرش مثبت) تفاوت معناداری وجود داشت. واژه‌های کلیدی : قصه‌های قرآنی، کودکان، هوش هیجانی}, keywords_fa = {}, url = {https://fedu.um.ac.ir/article_33208.html}, eprint = {https://fedu.um.ac.ir/article_33208_b613b04831d0d7e55a16d0801a3d5050.pdf} }