%0 Journal Article %T آرمان شهرگرایی و تحول آموزش و پرورش %J پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت %I دانشگاه فردوسی مشهد %Z 2251-6360 %A آهنچیان, محمدرضا %D 2014 %\ 08/23/2014 %V 4 %N 1 %P 73-82 %! آرمان شهرگرایی و تحول آموزش و پرورش %K تحول %K آرمان شهرگرایی %K آموزش و پرورش %R 10.22067/fe.v4i1.24016 %X هدف اصلی این پژوهش، تحلیل رابطه آرمان شهرگرایی با تحول آموزش و پرورش می‌باشد. مطالعه به روش تحلیلی و بر اساس مرور و استخراج اطلاعات مرتبط با هدف تحقیق و طبقه بندی آنها صورت گرفت. در این راستا، پس از تعریف آرمان شهر، اندیشه های اساسی مشهورترین آرمان شهرگرایان یعنی افلاطون، توماس مور و فرانسیس بیکن به طور خلاصه مورد بررسی قرار گرفت. پس از مفهوم پردازی «تحول» در آموزش و پرورش، رابطه آرمان شهرگرایی با تحول آموزش و پرورش تحلیل شد. یافته ها در شش نتیجه اصلی به صورت جداگانه مورد بحث قرار گرفت. در پایان این نتیجه حاصل شد که اگر آموزش و پرورش، هدف گذاری و برنامه ریزی های کلیدی خود را بر مبنای یک آرمان ملی انجام دهد، به سوی آرمان شهرگرایی جهت گیری کرده است. این جهت گیری، اندیشه و اقدام آموزش و پرورش را به سمت ایجاد هرگونه تغییر، از خود متأثر می سازد. %U https://fedu.um.ac.ir/article_34384_6dd1055cdfef9deefbd7c66dfd0b6b6e.pdf