%0 Journal Article %T فهم، پرسش و کلاس درس از منظر گادامر: تبیینی پرسش محور از فرآیند تدریس %J پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت %I دانشگاه فردوسی مشهد %Z 2251-6360 %A سجادیه, نرگس %A طوسیان, سارا %D 2017 %\ 02/19/2017 %V 6 %N 2 %P 41-62 %! فهم، پرسش و کلاس درس از منظر گادامر: تبیینی پرسش محور از فرآیند تدریس %K پرسش %K فهم %K پرسشگری %K تربیت %K گادامر %R 10.22067/fedu.v6i2.58188 %X هدف اصلی این پژوهش واکاوی کارکردهای پرسش در فرآیند فهم و ویژگی‌های معلم و شاگرد در مقام پرسشگر می‌باشد. برای دستیابی به این هدف از دو روش بسط مفهومی و استنتاجی بهره گرفته شد. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که پرسش نقشی کلیدی در وقوع فهم داشته و در هر یک از مراحل پنج‌گانه آن وظایفی برعهده دارد. فعال کردن پیش‌داوری‌ها، به چالش کشیدن متن در مواجهه تفصیلی با آن، مواجهه ثانویه خواننده با خویش براساس پرسش‌های متن و مواجهه خواننده با متن براساس پرسش‌های ناشی از تجربه زمان حال، از وظایف مهم پرسش در خلال فهم است. پرسش‌های کلیشه شکن، معنا آفرین، افق آفرین و متعاقب گونه‌هایی از پرسش هستند که در مراحل مختلف فهم قابل استفاده‌اند. همچنین هریک از معلم و شاگرد پرسشگرانی هستند که باید از ویژگی‌هایی چون گشودگی، جرأت ورزی، حقیقت‌جویی و حق پذیری برخوردار باشند. %U https://fedu.um.ac.ir/article_34785_1b5e6fe5dd68e5c46ac93d5bfa9e1820.pdf