TY - JOUR ID - 31255 TI - تحلیل رفتار رانندگی از دیدگاه پردازش اطلاعات JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - ابراهیمی پور, محمد AD - Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 08 IS - 2 SP - EP - DO - 10.22067/fe.v8i2.2029 N2 - هدف این مقاله بررسی چگونگی تاثیر فرآیندهای پردازش اطلاعات در رفتار رانندگی است. بدین منظور، این سوال مطرح می شود که آیا رفتار رانندگی با تمرین و تکرار بصورت اتوماتیک (بدون نیاز به تلاش ذهنی) انجام می شود؟ در این مقاله، در ابتدا، نقش روانشناسی در افزایش سطح ایمنی مطرح می گردد. سپس با استفاده از تئوری منابع، چگونگی تاثیر وی‍ژگیهای شناختی، همچون ظرفیت شناختی محدود و بارذهنی اضافی، بر مهارت های رانندگی بررسی می شود. بعنوان مثال، الزامات شناختی مهارتهای مربوط به تعویض دنده، تخمین زمان تصادم و قضاوت های مربوط به اعمال مخاطره آمیز مطرح می گردند و اشاره می شود که چگونه استفاده از تلفن همراه به هنگام رانندگی می تواند به رفتار رانندگی آسیب زند. در پایان نتیجه گیری می شود که رفتار رانندگی با تمرین و تکرار کاملا اتوماتیک نمی شود. بعلاوه، از آنجائی که ظرفیت شناختی انسان محدود است، تحمیل بار اضافی بر آن، از طریق مکالمه تلفنی همزمان، منجر به خطا در رفتار رانندگی می شود، که بالقوه می تواند حادثه آفرین باشد. واژه های کلیدی: روانشناسی ترافیک، اتوماتیک شدن رفتار رانندگی، تعویض دنده، تخمین زمان تصادم ، تلفن همراه. UR - https://fedu.um.ac.ir/article_31255.html L1 - ER -