TY - JOUR ID - 33883 TI - تحلیل تطبیقی فلسفه عدالت تربیتی؛ دیدگاه‌های لیبرال و جامعه‌گرا JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - یاری قلی, بهبود AU - ضرغامی, سعید AU - قائدی, یحیی AU - نقیب زاده, میرعبدالحسین AD - Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 2 IS - 1 SP - EP - KW - عدالت تربیتی KW - کفایت KW - برابری KW - جان‌ رالز KW - مایکل والزر DO - 10.22067/fe.v2i1.12137 N2 - هدف اصلی این پژوهش، بررسی مفهوم عدالت تربیتی و اصول توزیع مواهب تربیتی از دیدگاه جان رالز به عنوان نماینده لیبرالیسم و مایکل والزر به عنوان نماینده جامعه گرایی است. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل مفهومی و تحلیل تطبیقی استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مفهوم عدالت تربیتی در گذر زمان و در فرهنگ‌های گوناگون دارای بار معنایی متفاوت و متضمن دلالت‌های تربیتی مختلفی است. وفاداری جان رالز به مبانی لیبرالیسم مساوات ‌طلبانه و طرح اصول عدالت مبتنی بر آن، جایگاه ویژه ای به تفرد و مساوات بخشیده است. همچنین، تقدم جامعه بر فرد از نگاه والزر سبب شده تا او مدافع تعلیم و تربیت همگانی و یکسان در مراحل اولیه تعلیم و تربیت باشد. UR - https://fedu.um.ac.ir/article_33883.html L1 - https://fedu.um.ac.ir/article_33883_1be8803d472402c1301b71f130bfa4ab.pdf ER -