TY - JOUR ID - 34127 TI - نقد طبقه بندی های موجود از رویکردهای تربیت دینی و ارائه یک طبقه بندی مفهومی جدید JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - موحدی محصل طوسی, مرضیه AU - مهرمحمدی, محمود AU - صادقزاده, علیرضا AU - نقی زاده, حسن AD - دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 3 IS - 1 SP - 137 EP - 158 KW - رویکردهای تربیت دینی KW - رویکرد وظیفه گرا KW - رویکرد نتیجه گرا DO - 10.22067/fe.v3i1.20814 N2 - هدف اصلی این پژوهش، ارائه طبقه بندی مفهومی جدید و جامع معطوف به مأموریت مربی در تربیت دینی است. برای این منظور به بررسی اجمالی و نقد رویکردهای برگرفته از مبانی‏ تعلیم و تربیت اسلامی که در فضای معرفتی متفکران داخلی‏ و به صورت دسته بندی تنظیم شده‏اند، پرداخته شد. برای دست‌یابی به این هدف، از روش پژوهش تحلیلی- نظری بهره گرفته شد. نظر به نتایج حاصل از این پژوهش، در طبقه بندی جدید، دو رویکرد کلان وظیفه گرا و نتیجه گرا مورد نظر قرار گرفت. سرانجام، با تبیین تطابق و سازواری مبانی دیدگاه وظیفه گرا (در مقابل رویکرد نتیجه گرا) با نگرش اسلامی، این رویکرد به عنوان موضعی مقبول برای مربی در تربیت دینی معرفی شد. بر اساس این دیدگاه ، مبنا انجام وظیفه بر طبق اصول از سوی مربی، در مسیر تربیت است و عدم دست‌یابی به نتایج مطلوب به عنوان ناکارآمدی کوشش‌های تربیتی مربی در نظر گرفته نمی‌شود. UR - https://fedu.um.ac.ir/article_34127.html L1 - https://fedu.um.ac.ir/article_34127_a69ab873da823dd1b205781196f10438.pdf ER -