TY - JOUR ID - 34209 TI - امکان هم کناریِ تفکر انتقادی و تجربه ی دینی در برنامه ی تربیت دینی JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - شمشیری, بابک AU - ایزدپناه, امین AD - شیراز Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 3 IS - 2 SP - 67 EP - 88 KW - تفکر انتقادی KW - تجربه ی دینی KW - تربیت دینی DO - 10.22067/fe.v3i2.23678 N2 - هدف اصلی این پژوهش، بررسی امکان هم کناری تفکر انتقادی و تجربه دینی در برنامه تربیت دینی می‌باشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش استنتاجی بهره گرفته شد. بر اساس نتایج این پژوهش به نظر می‌رسد که هم کناری پرورش عقل نقاد و توجه به تجربه دینی در برنامه های تربیت دینی می تواند فرایند دین یابی را به نوعی دیالکتیک تبدیل سازد که در آن بین عقل و تجربه های دینی تعارضی نبوده و نوسان عقل و دل زمینه ساز رشد و کشف معنای دین می شود. این هم کناری می تواند به پژوهش مداری و عاملیت متربی، معناداری تربیت، یادگیری تعاملی، هویت دینی پایدار، خودشکوفایی، رواداری دینی، کاهش تأثیر تلقین و تبلیغات و حتی دوری از داروهای روان گردان بینجامد. UR - https://fedu.um.ac.ir/article_34209.html L1 - https://fedu.um.ac.ir/article_34209_6bf1c89324aded6dfae3356b311bafb7.pdf ER -