TY - JOUR ID - 34758 TI - هرمنوتیک فلسفی گادامر و دلالت های آن برای خودفهمی، دگرفهمی و باهم فهمی JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - خنجرخانی, مسعود AU - صفایی مقدم, مسعود AU - پاک سرشت, محمد جعفر AD - دانشگاه سیستان و بلوچستان AD - دانشگاه شهید چمران اهواز AD - شهید چمران اهواز Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 2 SP - 5 EP - 20 KW - تعلیم و تربیت KW - خود فهمی KW - دگرفهمی KW - باهم فهمی KW - هرمنوتیک فلسفی DO - 10.22067/fedu.v6i2.47635 N2 - هدف اصلی این پژوهش ، بررسی وتحلیل هرمنوتیک فلسفی گادامر و دلالت های آن برای دستیابی به فرایند خودفهمی، دگرفهمی و باهم فهمی می باشد. برای دست یابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی بهره گرفته شد. لذا، با بررسی مبانی نظری و تشریح نظریه هرمنوتیک فلسفی به ویژه غیر روشمندی فهم، اهمیت سنت، تاریخ، هنر، زبان، امتزاج افق ها و تعامل در فرایند فهم، الگویی پیشنهاد شد که در آن چگونگی رخداد خودفهمی، دگرفهمی و باهم فهمی نشان داده می‌شود. با این توضیح که خودفهمی با درک سنت خودی، دگرفهمی با شنیدن صدای غیر و در نهایت هم فهمی در قالب تعامل من و تو های پرسشگر (و خیرخواه) محقق می شود. من و توها همزمان در نقش فهمنده و فهماننده عمل نموده و نهایت به فهمی متفاوت تر از افق اولیه خود می رسند. در پایان، تصور این مهم در عرصه تعلیم و تربیت تشریح می‌شود. UR - https://fedu.um.ac.ir/article_34758.html L1 - https://fedu.um.ac.ir/article_34758_418c933c2ee85448762f6ab96d5c1ffa.pdf ER -