TY - JOUR ID - 34785 TI - فهم، پرسش و کلاس درس از منظر گادامر: تبیینی پرسش محور از فرآیند تدریس JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - سجادیه, نرگس AU - طوسیان, سارا AD - تهران AD - علامه طباطبایی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 2 SP - 41 EP - 62 KW - پرسش KW - فهم KW - پرسشگری KW - تربیت KW - گادامر DO - 10.22067/fedu.v6i2.58188 N2 - هدف اصلی این پژوهش واکاوی کارکردهای پرسش در فرآیند فهم و ویژگی‌های معلم و شاگرد در مقام پرسشگر می‌باشد. برای دستیابی به این هدف از دو روش بسط مفهومی و استنتاجی بهره گرفته شد. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که پرسش نقشی کلیدی در وقوع فهم داشته و در هر یک از مراحل پنج‌گانه آن وظایفی برعهده دارد. فعال کردن پیش‌داوری‌ها، به چالش کشیدن متن در مواجهه تفصیلی با آن، مواجهه ثانویه خواننده با خویش براساس پرسش‌های متن و مواجهه خواننده با متن براساس پرسش‌های ناشی از تجربه زمان حال، از وظایف مهم پرسش در خلال فهم است. پرسش‌های کلیشه شکن، معنا آفرین، افق آفرین و متعاقب گونه‌هایی از پرسش هستند که در مراحل مختلف فهم قابل استفاده‌اند. همچنین هریک از معلم و شاگرد پرسشگرانی هستند که باید از ویژگی‌هایی چون گشودگی، جرأت ورزی، حقیقت‌جویی و حق پذیری برخوردار باشند. UR - https://fedu.um.ac.ir/article_34785.html L1 - https://fedu.um.ac.ir/article_34785_1b5e6fe5dd68e5c46ac93d5bfa9e1820.pdf ER -