TY - JOUR ID - 35025 TI - چارچوب نظری کلاس‌معکوس: ترسیم اشاره‌هایی برای یادگیری فراگیرمحور JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - کاویانی, حسن AU - لیاقت دار, محمد جواد AU - زمانی, بی بی عشرت AU - عابدینی, یاسمین AD - دانشگاه اصفهان Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 2 SP - 59 EP - 78 KW - کلاس معکوس KW - یادگیری فراگیرمحور KW - سازنده گرایی DO - 10.22067/fedu.v7i2.63726 N2 - هدف اصلی این پژوهش، تبیین چارچوب نظری مفهوم کلاس معکوس و پاسخ به این سؤال است که رویکرد کلاس معکوس که ادعای فراگیر محوری و یادگیری فعال دارد، چگونه به چالش مدیریت زمان در کلاس درس و تسهیل یادگیری فراگیر محور و فعال پاسخ می‌دهد؟ برای دست‌یابی به این هدف از روش مرور نظام‌مند و تحلیل مفهومی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد هر یک از مؤلفه‌های اساسی کلاس معکوس دربرگیرنده عناصری می‌باشند. به‌طور نمونه، مؤلفه آموزش داخل کلاس درس شامل نظریه‌های یادگیری فراگیر محور و فعالیت‌های تعاملی و مؤلفه آموزش خارج از کلاس درس شامل تئوری‌های یادگیری مدرس محور و آموزش مستقیم می‌شوند. کلاس معکوس با انتقال سخنرانی به خارج از کلاس درس و اختصاص زمان کلاس به بهبود درک فراگیران و فعالیت‌های یادگیری جهت درک عمیق‌تر مفاهیم درسی و رفع اشکال به چالش‌های مذکور پاسخ می‌دهد. علاوه براین، فعالیت‌های یادگیری فراگیر محور شامل یادگیری فعال، یادگیری از طریق همتایان، یادگیری همیارانه، یادگیری حل مسئله و یادگیری مشارکتی می‌شوند که همسو با شواهد نظری کلاس معکوس می‌باشند. UR - https://fedu.um.ac.ir/article_35025.html L1 - https://fedu.um.ac.ir/article_35025_90ab87f74c965aebccecb3fb390800e2.pdf ER -