TY - JOUR ID - 35207 TI - بازنمایی مناقشات ناظر بر دو گفتمان توسعه حرفه ای و هویت حرفه ای معلم از منظر مناسبات قدرت JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - کهندل, مرضیه AU - کرمی, مرتضی AU - آهنچیان, محمدرضا AU - مهرمحمدی, محمود AD - دانشگاه فردوسی مشهد AD - تربیت مدرس Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 2 SP - EP - KW - معلم KW - گفتمان KW - توسعه حرفه‌ای KW - هویت حرفه‌ای DO - 10.22067/fedu.v8i2.72713 N2 - هدف اصلی این پژوهش، بازنمایی مناقشات ناظر بر دو گفتمان توسعه حرفه­ای و هویت حرفه­ای معلم از منظر مناسبات قدرت می‌باشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش اسنادی- تحلیلی بهره گرفته شد. یافته­های به دست آمده حاکی از آن است که چهار مناقشه عمده حرفه و پیشه، ساختار و عاملیت، مناقشه حرفه‌ای گری و حرفه‌ای گرایی، و بوروکراسی و دموکراسی که در بستر مناسبات قدرت توانسته‌اند رشد و نمو بیشتری پیدا کنند، محل­های تأمل مهم­تری در ارتباط با دو گفتمان توسعه حرفه‌ای معلم و هویت حرفه‌ای معلم می­باشند. نظر به اینکه که موضوع هر دو گفتمان، معلم است و بسته به نظام­های آموزشی مختلف و توسعه مدنی جوامع در برخی مختصات از جمله مفروضه‌ها و انگاره­ها نسبت به معلم تفاوت­هایی وجود دارد، در این نوشتار سعی شد ضمن شرح و بسط مناقشه‌های میان هر دو گفتمان که اموری بافت محور و وابسته به مناسبات قدرت هستند، با ارائه تصویر متفاوتی از توزیع قدرت به ترویج و توسعه ادراکات جدید و بسترسازی گفتمان­های تازه در نظام آموزش‌وپرورش ایران پرداخته شود. UR - https://fedu.um.ac.ir/article_35207.html L1 - https://fedu.um.ac.ir/article_35207_182c2014322c2ee3f71a2424fa85a1d7.pdf ER -