TY - JOUR ID - 35237 TI - تعلیم و تربیت به مثابه «بیلدونگ» در پدیدارشناسی هگل JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - آزادمنش, سعید AU - باقری نوع پرست, خسرو AU - سفیدخوش, میثم AU - سجادیه, نرگس AD - دانشگاه تهران AD - دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 1 SP - 26 EP - 47 KW - تعلیم و تربیت KW - بیلدونگ KW - پدیدارشناسی هگل KW - فرایند تکوین دانش KW - تعامل KW - خردورزی DO - 10.22067/fedu.v9i1.79795 N2 - هدف اصلی این پژوهش، تبیین ماهیت، هدف و مؤلفه‌های مفهومی تعلیم و تربیت بر اساس فرایند تکوین دانش در پدیدارشناسی هگل می‌باشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تفسیر مفهومی و مفهوم‌پردازی بهره گرفته شد. یافته‌های به دست آمده حاکی از آن است که «بیلدونگ» در تعریف تعلیم و تربیت به عنوان فرایندی توصیف می­شود که به دنبال ارتقای تجربه مفهومی فرد از طریق درک نابسندگی­های موجود در زندگی است که با نگاهی به گذشته، رو به سوی آینده­ای خردمندانه دارد. با این توصیف، هدف بیلدونگ «خردورزی فراگیر آشتی‌جویانه» در تعلیم و تربیت است. از جمله مؤلفه­های مفهومی تعلیم و تربیت می­توان به «آزادی‌بنیاد»، «تاریخ‌مند»، «بازسازانه»، «تعاملی»، «تأییدطلبانه» و «خطاشکیب» اشاره نمود. تعلیم و تربیت به‌مثابه بیلدونگ می‌تواند الهام‌بخش جریان نوینی در عرصه مطالعات تربیتی در ایران باشد که ارتقادهنده‌ تجربه‌ خرد بشری در تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم است. UR - https://fedu.um.ac.ir/article_35237.html L1 - https://fedu.um.ac.ir/article_35237_701092ebb7e6b3e4821ab4447c0333fc.pdf ER -