TY - JOUR ID - 35252 TI - سازواری یا ناسازواری تربیت و سیاست؛ خوانش انتقادی نظریه‌های فضیلت‌گرایی، قدرت‌گرایی و انتقادی JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - همتی فر, مجتبی AU - شعبانی ورکی, بختیار AU - علم الهدی, جمیله AU - لک زایی, شریف AD - دانشگاه فردوسی مشهد AD - دانشگاه شهید بهشتی AD - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 1 SP - EP - KW - نسبت تربیت و سیاست KW - فضیلت‌گرایی KW - قدرت‌گرایی KW - نظریه انتقادی DO - 10.22067/fedu.v9i1.74829 N2 - هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و ارزیابی جریان‌های فکری ناظر به مسئله سازواری تربیت و سیاست می‌باشد. برای دستیابی به این هدف، سیر تحول اندیشه‌های ناظر به مناسبات تربیت و سیاست به عنوان دو امر و نهاد اجتماعی از منظر سازواری چارچوب نظری هر یک با هم، همخوانی با فلسفه اجتماع و یا با چارچوب فکری معیار مورد تحلیل قرار گرفت. در این تحلیل از الگوی هدف ـ وسیله در معنای موسّع آن و همچنین دوگانه ساختار ـ کارکرد دولت در کنار نظریه بحران اسپریگنز بهره گرفته شد. نتایج این مطالعه منجر به شناسایی سه جریان اصلی «فضیلت‌گرایی»، «قدرت‌گرایی» و «نظریه انتقادی» شد که طرح یا برجسته شدن آن‌ها اغلب واکنشی و برای سازوار نمودن تربیت و سیاست با هم و بر اساس فلسفه اجتماع مربوطه است. در پایان، در نتیجه تحلیل، مقایسه و نقد نظریه‌های موجود، نسخه اصلاح شده فضیلت‌گرایی متناسب با شرایط دولت جدید و بافت اندیشه اسلامی به مثابه رویکرد مرجح پیشنهاد شد. تصریح شد که تغییر معنای تربیت و سیاست و همچنین توزیع قدرت سه راه پیش روی رفع ناسازواری میان تربیت و سیاست به شمار می‌روند. UR - https://fedu.um.ac.ir/article_35252.html L1 - https://fedu.um.ac.ir/article_35252_cfca81f1b5e167218fc9a48a2a3d7e73.pdf ER -