TY - JOUR ID - 35282 TI - فلسفه نوشتار از دیدگاه دریدا و پیامدهای آن در تعلیم و تربیت JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - کریم زاده, بهمن AU - یاری دهنوی, مراد AU - باقری نوع پرست, خسرو AU - علوی, حمیدرضا AD - دانشگاه شهید باهنر کرمان AD - دانشگاه تهران AD - دانشگاه شهیدباهنر کرمان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 1 SP - 20 EP - KW - فلسفه نوشتار KW - واسازی KW - دریدا KW - خلاقیت KW - تعلیم و تربیت نوشتارشناسانه DO - 10.22067/fedu.v9i1.78918 N2 - هدف اصلی این پژوهش، بازنمایی دیدگاه دریدا درباره فلسفه نوشتار و پیامدهای مهم آن برای بازاندیشی در ساختار تعلیم و تربیت به منظور پرورش خلاقیت دانش‌آموزان می‌باشد. برای دستیابی به این هدف، با استفاده از روش توصیفی- استنتاجی، به شرح مبانی فلسفی (هستی شناختی، معرفت شناختی و ارزش شناختی) فلسفه نوشتار از دیدگاه دریدا پرداخته و سپس پیامدهای تربیتی آن برای بازاندیشی در ساختار تعلیم و تربیت به صورت عام و پرورش خلاقیت دانش‌آموزان به صورت خاص، استنباط شد. در نتیجه پژوهش با ابتناء به اندیشه‌های دریدا تصریح شد که تعلیم و تربیت مبتنی بر فلسفه نوشتار، تعلیم و تربیت به مثابه متن است که با خوانش و تفسیر متفاوت همواره در حال شدن، در نتیجه فرایندی خلاق می‌باشد که می‌تواند گستره‌ای نامحدود از امکان‌های متفاوت و نیندیشیده شده تعلیم و تربیت را جهت پرورش خلاقیت در فراگیران فراهم نماید و با تأکید بر خلق معنا و نوشتار شخصی، تولید دانش و نه انتقال صرف آن را، زمینه‌ساز پرورش خلاقیت و پیشگامی سازد. همچنین با تفسیر تازه‌ای از کنش تربیتی به عنوان دغدغه دیگری، تعلیم و تربیت نوشتارشناسانه رویکردی مسئولانه، به سوی خودآفرینی و رهایی بخشی خواهد بود. UR - https://fedu.um.ac.ir/article_35282.html L1 - https://fedu.um.ac.ir/article_35282_09f3eb6d1ed3a5821d25a03fd9b394ea.pdf ER -