TY - JOUR ID - 35312 TI - آسیب‌شناسی مطالعات تطبیقی در فلسفه تعلیم و تربیت: با تأکید بر نمونه‌های پژوهشی در ایران JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - میرزامحمدی, محمد حسن AD - دانشگاه شاهد Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 2 SP - 50 EP - 66 KW - مطالعه تطبیقی KW - فلسفه تعلیم و تربیت KW - آسیب‌شناسی DO - 10.22067/fedu.v9i2.80768 N2 - هدف اصلی این  مقاله، شناسایی آسیب‌های مطالعات تطبیقی در رشته فلسفه تعلیم و تربیت به ویژه با معرفی نمونه‌هایی در داخل کشور می‌باشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش تحلیلی (مفهومی، اسنادی و تطبیقی) بهره گرفته شد. یافته‌ها حاکی از آن است که آسیب‌های این مطالعات را می‌توان  در سه دسته شامل آسیب‌های معطوف به ماهیت، پژوهشگر و زمینه تطبیق تقسیم‌بندی کرد. آسیب‌های معطوف به ماهیت تطبیق شامل ناآشنایی با رویکردها و روش‌های پژوهش تطبیقی، ناآشنایی با زبان، و ناآشنایی با  منابع، آسیب‌‌های معطوف به پژوهشگر تطبیقی شامل شتاب‌زدگی، ساده‌سازی، تعصب‌ورزی و آسیب‌های معطوف به زمینه تطبیق شامل بی‌توجهی به زمان و مکان، و بی‌توجهی به فرهنگ می‌باشند. در بخش پایانی،  پرسش‌هایی که ممکن است پژوهشگر تطبیقی در مواجهه با این آسیب‌ها مطرح کند، در قالب بحث بیان و پاسخ هر کدام ارائه شده است. UR - https://fedu.um.ac.ir/article_35312.html L1 - https://fedu.um.ac.ir/article_35312_6612c86a2c5448b79929dc8e323ac080.pdf ER -