TY - JOUR ID - 35404 TI - تبیین و نقد درونی مدل ترکیبی تربیت اخلاقی ناروائز JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - حاتمی گروه, عماد AU - غفاری, ابوالفضل AU - باقری نوع پرست, خسرو AU - شعبانی ورکی, بختیار AD - دانشگاه فردوسی مشهد AD - دانشگاه تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 1 SP - 76 EP - 95 KW - نقد درونی KW - مدل ترکیبی KW - تربیت اخلاقی KW - تربیت منش KW - تربیت اخلاقی عقلانی KW - ناروائز DO - 10.22067/fedu.v10i1.83012 N2 - هدف اصلی این پژوهش تبیین و نقد درونی مدل ترکیبی تربیت اخلاقی از دیدگاه ناروائز می باشد. در مقاله تبیین شده است که ناروائز دو رویکرد تربیت منش و تربیت اخلاقی عقلانی را به منظور ترکیب انتخاب و سپس این دو رویکرد را با توجه به مبانی فلسفی آنها با هم مقایسه کرده و نقاط قوت و ضعف آنها را تبیین نموده است تا بتواند نقاط مثبت آنها را با هم ترکیب کند و به نظریه ای جامع که مبرا از نقاط ضعف دو رویکرد مذکور باشد دست یابد. در ادامه تبیین شد که ناروائز مدلی را ارائه می کند که به زعم او حاصل ترکیب نقاط قوت دو رویکرد پیش گفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ناروائز در دیدگاه خود دچار تناقض های درونی متعدد شده است. از جمله: برتر دانستن اصول تربیت منش بر تربیت اخلاقی عقلانی، ارائه الگو توسط او علیرغم اینکه قائل به این است الگو، قاعده و اصول خاصی را در تربیت اخلاقی نمی توان و نباید ارائه کرد، باقی ماندن بر نقاط ضعف رویکردهای مبدأ، نادیده گرفتن استقلال متربی و نهایتا عدم پاسخگویی به سوالات بیشمار در تربیت اخلاقی. UR - https://fedu.um.ac.ir/article_35404.html L1 - https://fedu.um.ac.ir/article_35404_a3d95dd385a73170630d6d9fb02cc704.pdf ER -