TY - JOUR ID - 39835 TI - تعلیم و تربیت در آیینه ژئوفیلوسوفی به مثابه رویکردی نوین در فلسفه ورزی JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - مرادی, صادق AU - سجادی, سید مهدی AU - صادق زاده قمصری, علیرضا AU - حیدری, آرش AD - دانشجو/ دانشگاه تربیت مدرس AD - استاد/دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشیار/دانشگاه تربیت مدرس AD - استادیار/ دانشگاه علم و فرهنگ Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 2 SP - 67 EP - 89 KW - ژیل دلوز KW - نظریه ژئوفیلوسوفی KW - تعلیم و تربیت KW - شدن KW - درون گرایی KW - آفرینش DO - 10.22067/fedu.2021.31283.0 N2 - هدف اصلی این پژوهش تبیین تعلیم و تربیت در آیینه ژئوفیلوسوفی به مثابه رویکردی نوین در فلسفه­ورزی است. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل مفهومی و استنتاجی بهره گرفته شد. تعریف متفاوت دلوز از فلسفه به مثابه «هنر صورت­بخشی، ابداع و ساخت مفاهیم» محور مجموعه­ای از تحولات در حوزه‌های گوناگون هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی شد که از مهم‌ترین نتایج آن «نظریه ژئوفیلوسوفی» می­باشد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که نوآوری‌های مترتب بر این نظریه در حوزه تعلیم و تربیت پیامدهایی را به بار می­آورد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی چون «فعالیت­ورزی و شدن در پرتو نقد غایت­گرایی، «درون­گرایی در پرتو نقد علیّت­محوری برون­گرایانه» و «آفرینش در پرتو نقد بازنمایی و بازتولید» اشاره کرد که هرکدام از این موارد در دل خود پیامدهای تربیتی دیگری را نیز پرورش می‌دهند.  UR - https://fedu.um.ac.ir/article_39835.html L1 - https://fedu.um.ac.ir/article_39835_04f0c20a281638d7cef614ba38b49232.pdf ER -