TY - JOUR ID - 41608 TI - از پذیرش تا شورش؛ نگاهی واسازانه بر سیاست‌های اقتباس آموزشی در ایران معاصر JO - پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت JA - FEDU LA - fa SN - 2251-6360 AU - وحدتی دانشمند, علی AU - ایروانی, شهین AU - باقری نوع پرست, خسرو AD - دانشجوی دکتری / دانشگاه تهران AD - دانشیار / دانشگاه تهران AD - استاد / دانشگاه تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 1 SP - 5 EP - 26 KW - واسازی KW - اقتباس آموزشی KW - اصلاحات آموزشی KW - نظام آموزشی ایران KW - دریدا DO - 10.22067/fedu.2021.70030.1039 N2 - هدف اصلی این پژوهش، بررسی و نقد دو سیاست پذیرش سراسری غرب و شورش بر ضد آن در جریان اقتباس آموزشی در ایران معاصر است. در سیاست نخست، آرای آخوندزاده و ملکم خان و در سیاست دوم آرای شریعتی، آل احمد و اسناد رسمی تحول در نظام آموزشی بعد از انقلاب اسلامی مورد تأکید قرارگرفته‌اند. همچنین در نقد این سیاست‌ها و آشکار ساختن تضادها و تناقض‌های هرکدام از آن‌ها و برای فراتر رفتن از وضعیت معماگونه حاصل از این تقابل، از رویکرد واسازی دریدا بهره گرفته‌شده است. واسازی نشان می‌دهد که هر دو سیاست در متافیزیک حضور و خود-ایمنی گرفتار آمده و دیفرانس، مکملیت و آلایش میان «خود» و «دیگری» را نادیده گرفته‌اند. همچنین در پایان مقاله و به عنوان ملاحظاتی واسازانه پیشنهادشده است که پذیرش وضعیت معماگونه به‌منزله شرط استعلایی اصلاحات، نابستاری هویت و مکملیت در قالب مفهوم مذاکره نزد دریدا، به ساختار هر سیاست اقتباسیِ پیش رو وارد شود. UR - https://fedu.um.ac.ir/article_41608.html L1 - https://fedu.um.ac.ir/article_41608_4f23bfc30a72720a53852ba50f40498e.pdf ER -