دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-63606220170219Philosophical Hermeneutics and its Implications for Self-Understanding, Otherness- Understanding and Together – Understanding, in Educationهرمنوتیک فلسفی گادامر و دلالت های آن برای خودفهمی، دگرفهمی و باهم فهمی5203475810.22067/fedu.v6i2.47635FAمسعود خنجرخانیدانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0003-4285-0057مسعود صفایی مقدمدانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-5843-0148محمد جعفر پاک سرشتشهید چمران اهوازJournal Article20150616The purpose of this study was to analyze the philosophical hermeneutics of Gadamer، and show its implications for the attainment of self-understanding، Otherness- understanding and together – understand in education. To achieve this objective، descriptive research methods and conceptual analysis of the qualitative research approach was used In. this study، the theoretical foundations and philosophical hermeneutics theory explanation – especially، non-methodic understanding of the importance of tradition، history، art، language، fusion of horizon and conversation in the process of understanding - it was proposed a model in which the occurrence of Otherness- understanding and together – understand Is in education. According to the above the researchers designed a diagram that show، understanding event to a cycle. That first step is self-understanding، two steps is otherness understanding and final together understands. Frist step due than traditional، second step to conversation between I and thou، and together understanding with fusion of horizon. I and thou، simultaneous، are learner and instructor. But both (horizons) are deferent and larger than before. In the end Imagine the idea in education is described.هدف اصلی این پژوهش ، بررسی وتحلیل هرمنوتیک فلسفی گادامر و دلالت های آن برای دستیابی به فرایند خودفهمی، دگرفهمی و باهم فهمی می باشد. برای دست یابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی بهره گرفته شد. لذا، با بررسی مبانی نظری و تشریح نظریه هرمنوتیک فلسفی به ویژه غیر روشمندی فهم، اهمیت سنت، تاریخ، هنر، زبان، امتزاج افق ها و تعامل در فرایند فهم، الگویی پیشنهاد شد که در آن چگونگی رخداد خودفهمی، دگرفهمی و باهم فهمی نشان داده میشود. با این توضیح که خودفهمی با درک سنت خودی، دگرفهمی با شنیدن صدای غیر و در نهایت هم فهمی در قالب تعامل من و تو های پرسشگر (و خیرخواه) محقق می شود. من و توها همزمان در نقش فهمنده و فهماننده عمل نموده و نهایت به فهمی متفاوت تر از افق اولیه خود می رسند. در پایان، تصور این مهم در عرصه تعلیم و تربیت تشریح میشود.https://fedu.um.ac.ir/article_34758_418c933c2ee85448762f6ab96d5c1ffa.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-63606220170219A Methodological and Theoretical Analysis and Critique of the Educational Fundamental Transformative Documents of Islamic Republic of Iranتحلیل و نقد نظری و روششناختی اسناد تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران21403477410.22067/fedu.v6i2.53863FAرحمت اله مرزوقیدانشگاه شیرازرضا عقیلیدانشگاه شیرازمحبوبه مهرورزدانشگاه شیرازJournal Article20160214The aim of this study is to analysis and identify the methodological, conceptual and structural approaches to the fundamental transformative documents of Iranian general education system. To achieve this goal, a thematic method with a qualitative analysis approach was used, in order to gather the data and identify themes, theoretical foundations of transformation document, fundamental document and national curriculum were analyzed and its conceots and themes were identified and coded. Based on the results, the triple documents of fundamental transformative contains three concepts of organizer: conceptual, methodological and structural national curriculum whith thirty-three basic themes. The results showed that the fundamental transformative documents, (means theoretical foundations of transformation document, transformation document and national curriculum), according to methodological and structural, are lacking of coherenc.هدف اصلی پژوهش، تحلیل و شناسایی رویکردهای روششناختی، مفهوم شناختی و ساختاری حاکم بر اسناد تحول بنیادین سیستم آموزشوپرورش ایران میباشد. به منظور دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مضمون با رویکرد کیفی بهره گرفته شد. به منظور گردآوری دادهها و شناسایی مضامین، مبانی نظری سند تحول، سند بنیادین و برنامه درسی ملی موردبررسی قرار گرفتند و مفاهیم و مضامین آن شناسایی و کدگذاری شدند. بر اساس نتایج به دست آمده، اسناد سهگانه تحول بنیادین شامل سه مفهوم سازمان دهنده: مفهوم شناختی، روششناختی و ساختاری برنامه درسی ملی با سیوسه مضمون پایه میباشند. یافتهها نشان داد که اسناد تحول بنیادین (یعنی مبانی نظری سند تحول، سند تحول و برنامه درسی ملی)، از نظر انسجام مفهوم شناختی، روششناختی و ساختاری فاقد ارتباط و سنخیت مضامینی هستند.https://fedu.um.ac.ir/article_34774_b6e38411792a5ff7e2d910c191d2cc92.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-63606220170219Understanding, Questioning and Class from the Perspective of Gadamer; Question-Based Explanation of the Teaching Processفهم، پرسش و کلاس درس از منظر گادامر: تبیینی پرسش محور از فرآیند تدریس41623478510.22067/fedu.v6i2.58188FAنرگس سجادیهتهران0000-0001-8243-3894سارا طوسیانعلامه طباطباییJournal Article20160815The main purpose of this research is the exploration functions of question in the understanding process and features of teacher and student as a questioner. For this purpose is used conceptual analysis and deductive method. So according to study question has a key role in the understanding and has some tasks in its steps: Enable pre-understanding and prejudices, challenging text in the detailed faced whit it, second facing of reader whit himself based on text’s questions, faced of reader whit the text based on question of experience of the present. In these steps we can use different kind of question such as: stereotype breaker, creating meaning, creating horizon and subsequent. Also according to Gadamer’s views both teacher and student are questioners that must be openness, assertiveness, truth-seeking and acceptor truth.هدف اصلی این پژوهش واکاوی کارکردهای پرسش در فرآیند فهم و ویژگیهای معلم و شاگرد در مقام پرسشگر میباشد. برای دستیابی به این هدف از دو روش بسط مفهومی و استنتاجی بهره گرفته شد. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که پرسش نقشی کلیدی در وقوع فهم داشته و در هر یک از مراحل پنجگانه آن وظایفی برعهده دارد. فعال کردن پیشداوریها، به چالش کشیدن متن در مواجهه تفصیلی با آن، مواجهه ثانویه خواننده با خویش براساس پرسشهای متن و مواجهه خواننده با متن براساس پرسشهای ناشی از تجربه زمان حال، از وظایف مهم پرسش در خلال فهم است. پرسشهای کلیشه شکن، معنا آفرین، افق آفرین و متعاقب گونههایی از پرسش هستند که در مراحل مختلف فهم قابل استفادهاند. همچنین هریک از معلم و شاگرد پرسشگرانی هستند که باید از ویژگیهایی چون گشودگی، جرأت ورزی، حقیقتجویی و حق پذیری برخوردار باشند.https://fedu.um.ac.ir/article_34785_1b5e6fe5dd68e5c46ac93d5bfa9e1820.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-63606220170219Post-phenomenology as an Approach to Study in Educational Technologyپساپدیدارشناسی به مثابه رویکردی در مطالعات فناوری آموزشی63813480610.22067/fedu.v6i2.59830FAروح اله مظفری پوردانشگاه خوارزمیJournal Article20161024The main aim of this research is studying post-phenomenology. To achieve this aim comparative analysis and descriptive analysis method is used. First, concept of post-phenomenology and its differences and similarities with phenomenology have been raised. Then, application of this approach in the area of educational technology has been discussed. The results indicate that post-phenomenology like phenomenology studies the relationship between human and world, but it emphasizes the role of thing and technology In this relationship and technology mediates human and world relationship. Post-phenomenology studies the relationship between human and technology. In this approach technology doesn’t have essence. Different technologies should be studied in different contexts so the Husserl’s variation theory is considered differently. Technology like consciousness in Husserl’s perspective has intentionality. It means that any technology is for some work and it doesn’t have meaning in itself. In educational area and from post-phenomenological point of view we can study educational technologies from different aspects. We can study the changing experiences of students in use of technology, we can analyze and study multistability of educational technologies and the role of educational technologies in constituting technological behaviors.هدف اصلی این پژوهش، بررسی پساپدیدارشناسی به عنوان رویکردی در مطالعات فناوریهای آموزشی میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل تطبیقی و روش تحلیلی توصیفی استفاده بهره گرفته شد. نخست، پساپدیدارشناسی و تفاوت و شباهت آن با پدیدارشناسی مطرح شد و سپس کاربردهای این رویکرد در پژوهشهای مربوط به فناوریهای آموزشی بحث شد. نتایج حاکی از آن است که پساپدیدارشناسی مانند پدیدارشناسی رابطه انسان با جهان را بررسی میکند، اما نقش ابزار و فناوری را در این رابطه اساسی میداند. از دیدگاه پساپدیدارشناسی ارتباط انسان با جهان به واسطه فناوری صورت میگیرد و پساپدیدارشناسی به بررسی نسبت انسان و فناوری میپردازد. در این رویکرد، فناوری ذات ندارد بلکه باید فناوریهای مختلف را در بسترهای متفاوت بررسی کرد و نظریه «تغییر» در اندیشه هوسرل بهگونهای دیگر موردتوجه است. فناوری، مانند آگاهی در اندیشه هوسرل از ویژگی حیث التفاتی برخوردار است یعنی هر فناوری برای کاری است و به خودی خود معنا ندارد. در تعلیم و تربیت و در رویکرد پساپدیدارشناسی میتوان جنبههای مختلف فناوریهای آموزشی را مورد بررسی قرار داد. ازاینرویکرد میتوان برای بررسی میزان تغییر تجارب دانش آموزان در استفاده از فناوریها، بررسی تحقق چندگانه فناوریهای آموزشی و بررسی نقش فناوریها در شکلگیری رفتارهای فناورانه استفاده نمود.https://fedu.um.ac.ir/article_34806_753544eb113f35f2a6791697d099b0ad.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-63606220170219Explaining the Religious Education Curriculum based on the Task-Oriented Approachتبیین برنامه درسی تربیت دینی مبتنی بر رویکرد تکلیفگرا821063481810.22067/fedu.v6i2.60671FAزهرا وقاری زمهریردانشگاه فردوسی مشهدمقصود امین خندقیدانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-2511-5712محمود سعیدی رضوانیدانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-9553-9380مرضیه موحدی محصل طوسیدانشگاه جامعه المصطفیJournal Article20161129The main purpose of this research is to explain the elements and characteristics of religious education curriculum based on the task-oriented approach. To achieve this purpose, Frankena`s Model for analyzing a normative philosophy; deductive method was used. Based on the results, the task-oriented the ultimate goal of religious education and then ten target interface for religious education were deducted from religious texts and Islamic education. The target interface containing: ten target interface consists monotheistic devotion, guidance, thinking, reasoning, knowledge and wisdom, justice, ability to work, liberty. Then characteristics of teaching and learning process related to this purpose were deducted from authentic Islamic and ed-ucation texts. These characteristics include intrinsic motivation for teaching and learning, senses breeding, breeding will, attention to individual differences, providing a model to identify and explain practical for religious education. Also in the religious education cur-riculum evaluation based on deontological approach was recommended that the identity of training be taken seriously. Because of the differences of the students abilities use dif-ferent methods for evaluation. The use of task-oriented approach in religious education can be followed results such as the possibility of free and informed choice on the person and freedom from coercion, Environmental determinism, pay attention to individual dif-ferences and The method of assessment from the inside out.هدف اصلی پژوهش تبیین عناصر برنامه درسی تربیت دینی و ویژگیهای آن مبتنی بر رویکرد تکلیفگرا میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیلی و استنتاجی الگوی فرانکنا بهره گرفته شد. بر پایه نتایج بهدست آمده، تکلیفمداری به عنوان هدف غایی برنامه درسی تربیت دینی و توحیدمحوری، اخلاص، هدایت، اندیشهورزی، عقلورزی، کسب علم و معرفت، عدالت، توانایی انجام کار، آزادی و اختیار به عنوان هدفهای واسطی از متون دینی و تربیتی اسلام استنتاج شدند. سپس، ویژگیهای فرآیند یاددهی-یادگیری مربوط به هدفها از متون معتبر اسلامی و تربیتی استنتاج شدند. این ویژگیها شامل انگیزه درونی، پرورش حواس، پرورش اراده، توجه به تفاوتهای فردی و ارائه الگو و نمونه عملی برای برنامه درسی تربیت دینی میباشند. هچنین، برای عنصر ارزشیابی در برنامه درسی تربیت دینی توصیه شد هویت تربیت جدی گرفته و به دلیل تفاوت در توان متربیان، اشکال و ابزار مختلفی برای سنجش عملکرد آنان استفاده شود. بهکارگیری رویکرد تکلیفگرا در برنامه درسی تربیت دینی میتواند منجر به دادن امکان انتخاب آزادانه و آگاهانه به فرد و رهایی از جبر محیطی، توجه به تفاوتهای فردی و ارائه تکلیف به قدر وسع، ارزیابی اعمال از درون به بیرون شود.https://fedu.um.ac.ir/article_34818_d83c29793a1f2bc8cf5b34cc24037a33.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-63606220170219An Islamic Social Education Curriculum Model for Secondary Schools: A Normative Approachالگوی پیشنهادی برنامه درسی تربیت اجتماعی اسلامی در دوره متوسطه: رویکردی هنجارین1071273482710.22067/fedu.v6i2.57083FAحمیرا برزیدهدانشگاه خوارزمیعلیرضا محمودنیاخوارزمییحیی قائدیخوارزمیسعید ضرغامیدانشگاه خوارزمیJournal Article20160626The main purpose of this research is to develop an Islamic social education curriculum model for secondary schools. Reaching to this purpose we used the normative method and deduction. Investigating the ratio of practicable usage of normative methodology concepts with current subject orientation curriculum, appeared the necessity of change in current value based orientations in social education. On the basis of research findings, subject orientation curriculum is not successful in norms of social interactions in connection with long term goals, foundations and values. Also is not able to confront the social education treats in students. Therefore we proposed the Islamic social education curriculum model for secondary schools to encounter the subject orientations inappropriate. Cognition and gain the social competence in relation to general goals achievement as inter subjective and public promotion , social and cultural identity fixation , social and cultural innovation according to Islamic and native norms are the most important needs in social education today. Social based curriculum models are the better choice to accomplish today's needs.هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی پیشنهادی برنامه درسی تربیت اجتماعی اسلامی در دوره متوسطه میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش هنجاری و نیز تحلیل و استنتاج منطقی بهره گرفته شد. بررسی نسبت مفاهیم مربوط به کاربرد عملی روششناسی هنجاری با برنامه درسی موضوع محور جاری به درک ضرورت تغییر در جهتگیریهای ارزشی موجود در تربیت اجتماعی کمک میکند.یافتههای بهدستآمده حاکی از آن است که موضوع محوری در برنامه درسی نمیتواند پاسخگوی ابعاد هنجارین هدفهای کلان، مبانی اعتقادی و ارزشهای تعاملات اجتماعی باشد و قادر به مواجهه با آسیبهای تربیت اجتماعی در دانشآموزان نیست. لذا، الگوی برنامه درسی تربیت اجتماعی اسلامی در دوره متوسطه به منظور مقابله با نارسائیهای الگوی موضوع محور پیشنهاد شد. شناخت و نیل به شایستگیهای اجتماعی در ابعاد تحقق هدفهای کلی توسعه بین الاذهان، حوزه عمومی و تثبیت هویت اجتماعی و فرهنگی دانشآموزان بر اساس آموزههای اسلامی و بومی همراه با زمینهسازی ایجاد تحول اجتماعی و فرهنگی از مهمترین نیازهای تربیت اجتماعی امروز هستند که از طریق الگوهای برنامه درسی مبتنی بر جامعه به نحو مؤثرتری قابل دستیابی میباشند.https://fedu.um.ac.ir/article_34827_d14394a222f3c537c0a3a39b4803979b.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-63606220170219A History of Educational Management Thought with Regards to International Experiencesسیری در تاریخ اندیشه های مدیریت آموزشی با نگاهی به تجربه های بین المللی1281523483910.22067/fedu.v6i2.60913FAرضوان حسینقلی زادهفردوسی مشهد0000-0002-7497-9560محمدرضا آهنچیانفردوسی مشهدعلی نوفرستیفردوسی مشهدمعصومه کوهساریفردوسی مشهدJournal Article20161210The main purpose of this study is to provide a historical perspective on intellectual development trends of educational administration during the 20th century. To achieve this goal, documentary method was used. A review of historical events shows that in the intellectual history of educational administration, extended efforts have been done to avoid confusion for creating knowledge base of educational administration. For the first time, the perceived confusion hesitated the past of practice-based educational administration (late 19th century) and it provided theory development in educational administration in the middle of 20th century. Despite the almost one hundred years of effort in this direction, once again, in the late 20th century, movement inadequacy in creating a strong knowledge base for practice improvement, was challenged by the emerging approaches such as critical theory, feminism and postmodernism, and the probability of theoretical unity was undermined in this field. Perhaps the main reason for uncertainty passive position against these criticism is related to the uncertainty of educational administration degree in theoretical swing between independent domains of the field with other administration disciplines that mainly appeared by positivism assumptions.هدف اصلی این نوشتار، ارائه تصویری تاریخی از روند تحولات فکری مدیریت آموزشی در طول قرن بیستم میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش اسنادی بهره گرفته شد. مرور رویدادهای تاریخی حاکی از آن است که در تاریخ اندیشه مدیریت آموزشی برای گریز از آشفتگی فکری، کوشش گسترده ای با هدف خلق مبنای دانش مدیریت آموزشی صورت پذیرفته است. نخستین بار آشفتگی فکری ادراک شده، گذشته مدیریت آموزشی مبتنی بر عمل (اواخر قرن نوزدهم) را موردتردید قرار داد و زمینههای ظهور جنبش توسعه نظریه در مدیریت آموزشی را در اواسط قرن بیستم فراهم آورد. بهرغم قریب به یکصد سال کوشش در این مسیر، بار دیگر و در اواخر قرن بیستم، چالش عدم کفایت جنبش در ایجاد مبنای نظری قوی که منجر به بهبود عمل شود، با پیدایش رویکردهای نوظهور مانند نظریه انتقادی، فمینیسم و پستمدرنیسم مطرح شد و احتمال دستیابی به وحدت نظری در این رشته تضعیف گردید. شاید بتوان دلیل اصلی موضع انفعالی در برابر این انتقادها را در بلاتکلیفی رشته مدیریت آموزشی در نوسان نظری بین حوزه-های مستقل این رشته با سایر رشته های مدیریت دانست که عمدتاً بر اساس پیش فرض های اثباتگرایی تکوین یافته اند.https://fedu.um.ac.ir/article_34839_7e0bc9bf1eb61054c720898875ff92ea.pdf