دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
07
2
2006
10
23
no english title
بررسی محتوای درسی حوزه علمیه . ارایه ویژگی های مطلوب آن بر اساس نظریه شرح و بسط با تاکید بر اصول فقه
30402
10.22067/fe.v7i2.1864
FA
قندیلی
قندیلی
مهر محمدی
مهر محمدی
فردانش
فردانش
Journal Article
2009
10
10
The objective of the present paper is studying the contents of the textbooks taught in level one of the seminaries and presenting its ideal characteristics on the basis of the theory of learning elaboration. To achieve this goal, after studying the theoretical fundamentals and doing primary interview with some of the professors who are teaching in the seminaries, the characteristics of the contents of the textbooks taught in the seminaries were identified. In the present research paper, for collecting the required data, a questionnaire has been used that contains questions about the contents of the textbooks taught at present and the ideal ones.
On the basis of the findings of this research, the most evident characteristics of the present textbooks taught in Level One are as follows:
Dividing the contents of the scientific fields taught in seminaries into several levels, lack of logical coherence, lack of adaptability with the social conditions and contemporary age, lack of any conformity between the instructional materials with the predicted time schedule for teaching, lack of new theories in scientific fields taught in seminaries. On the other hand, the conclusion is that the contents of the textbooks taught in level one in the ideal situation should contain the following characteristics:
1. The contents of the lessons taught in this level should include the most general and comprehensive concepts and issues so that they stimulate the students of the seminaries to participate in determining the following sections and provide the required facilities.
2. The ground should be prepared for identifying, analyzing, and classifying the religious skepticisms and presenting solutions in the introductory level to the students of the seminaries through new theories propounded in scientific fields taught in seminaries and outside.
3. Through the contents of the textbooks, the facilities should be provided for the students of the seminaries to become familiar with the scientific fields taught in seminaries and other required fields.
4. The time schedule for teaching the contents of the textbooks should be in conformity with the educational level.
Key words: Level one of seminary education, ideal characteristics, elaboration
theory.
هدف مطالعه، بررسی وضعیت محتوای درسی سطح یک حوزه علمیه و ارائه ویژگیهای مطلوب آن براساس نظریه یادگیری شرح و بسط میباشد. در این راستا، پس از مطالعه مبانی نظری و مصاحبه اولیه با تعدادی از استادان حوزوی، ویژگیهای مربوط به محتوای درسی حوزه شناسایی گردیده است. در این تحقیق به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز، از پرسشنامهی محقق ساخته که حاوی گویههای مربوط به محتوا در وضع موجود و مطلوب میباشد، استفاده شده است. بر اساس یافتههای این تحقیق بارزترین مشخصههای مربوط به وضع موجود محتوای درسی سطح یک عبارتند از : تقسیم محتوای رشتههای علمی حوزوی در قالب مقاطع تحصیلی، عدم انسجام منطقی، عدم تناسب با شرایط اجتماعی و زمان، عدم تناسب حجم محتوا با زمانهای پیشبینی شده اجرائی، فقدان نظریههای جدید علوم حوزوی. از طرفی نتیجهگیری محقق این است که محتوای درسی سطح یک در واضع مطلوب حاوی ویژگیهای ذیل باشد:
1ـ محتوای درسی این سطح، شامل کلیترین، جامعترین مفاهیم، مسایل و مضامین بوده و امکان و انگیزه مشارکت طلاب در پیشبینی و تعیین بخشهای بعدی را فراهم نماید.
2ـ از طریق محتوای دروس، امکان آشنایی طلاب با رشتههای علوم حوزوی و سایر رشتههای موردنیاز، فراهم گردد.
واژههای کلیدی : سطح یک حوزه علمیه ، ویژگیهای مطلوب، نظریه شرح و بسط.
https://fedu.um.ac.ir/article_30402_a53ebb80d4b8b2ac2ad71b0f6443e526.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
07
2
2006
10
23
Forgotten Aspects of knowledge in the Information Age
وجوه فراموش شده دانایی در عصر اطلاعات
30425
10.22067/fe.v7i2.1865
FA
باقری
باقری
آل حسینی
آل حسینی
Journal Article
2009
10
10
Looking for deep meanings of knowledge has made many unobserved intrinsic characteristics of knowledge visible. What is obtained by efforts of many thinkers is that we should emancipate ourselves from this closed dominant point of view toward knowledge in the information age and ask for those aspects of it that are abandoned and banished, by means of looking for a widespread account of it. In this way, we will probably achieve a humbler judgment about the roles of theoretical know-that and technological know-how components of our knowledge and this will explore many forgotten, suppressed and probably mysterious features of it. Adopting this approach, we will focus on those theories that have helped us to achieve this clarified view on knowledge in order to pursuit our purposes in the realm of education. Given the increasing importance of ICT in education, it is useful to have scrutiny and reflection on forgotten aspects of our knowledge. Accordingly, in order to have a conscious confrontation with the ongoing challenges, education needs, besides emancipation from the reductionistic point of view toward knowledge, to put acquiring wisdom into the agenda without limiting itself to informational theoretical know-that and technological know-how.
KEY WORDS: Tacit knowledge, Practical knowledge, Embodiment, Information, Reductionism, Education
جستجو در معانی عمیقتر دانش، ویژگیهای ذاتیِ داده شده به «دانش» اما رؤیت نشدهی آن را مرئی ساخته است. آنچه بهواسطهی تلاش فکری عدهای از اندیشمندان حاصل شده است، حکایت از آن دارد که میبایست خود را از دایرهی تنگ و محدود نگرش حاکم بر «دانش» در عصر اطلاعات خارج ساخته، بیش از پیش به عناصر به حاشیه رانده شده و از حقوق خود ساقط شدهی «دانش» و «آگاهی» خود توجه نشان دهیم و گسترهی وسیعتری را با تأمل در معانی ژرفتر «دانش» جستجو کنیم؛ گسترهای که احتمالاً در آن، انسان به داوری متواضعانهتری از نقش «دانشنظری» و «دانش فنی» در دانایی خود دست خواهد یافت و بسیاری از جنبههای مغفول، مطرود و چهبسا اسرارآمیز آن را آشکار خواهد ساخت. با اتخاذ این رویکرد، کانون توجه خود را به بررسی نظریههایی معطوف میکنیم که به این روشناندیشی دربارهی «دانش» یاری رساندهاند تا از رهگذر آن اهداف تحقیق را در قلمرو تعلیم و تربیت تحقق بخشیم. با اهمیت یافتن نقش فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در تعلیم و تربیت، و جدی شدن مباحث مرتبط با آن، سودمند است اگر تدقیق و تأمل محسوستری در خصوص وجوه فراموششدهی دانایی صورت پذیرد. بر این اساس، تعلیم و تربیت برای مواجههی آگاهانه با چالشهای پیشرو، نیازمند آن است که ضمن رهایی از نگاه کاهشگرایانه به دانش، طلب دانایی را در دستور کار قرار دهد بدون آن که خود را به دانش نظری و دانش مهارتی اطلاعاتی محدود سازد.
کلید واژهها: دانش ضمنی، دانش عملی، تجسد، اطلاعات، کاهشگرایی، تعلیم و تربیت
https://fedu.um.ac.ir/article_30425_f4e8121943b3c138d23b531be3c4cc1d.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
07
2
2006
10
23
The Study of Impact of Group Psychotherapy on Stress Coping Styles in Adolescences Based on Transactional Analysis Approach
تاثیر روان درمانگری گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر شیوه های رویارویی با استرس نوجوانان
30464
10.22067/fe.v7i2.1867
FA
فرهنگی
فرهنگی
آقا محمدیان شعر باف
آقا محمدیان شعر باف
Journal Article
2009
10
10
This research aims at examining impact of group psychotherapy on stress coping styles in adolescences by transactional analysis approach. In order to meet research goals, one of the high schools of Masshad (Area number 5) Was selected. And 117 students (14-18 age) replied to Moos, R & Bilings, N'S coping styles questionnaire. Then, 48 students diagnosed emotional- focused coping were categorized and matched after interviewing in terms of age, average of educational marks, educational status, parents literacy and economic class. Afterwards, 20 students were choosed and randomly placed in control and experimental groups. Experimental group members. Participated in 12 sessinos of group psychotherapy with transactional analysis approach. After finishing these 12 sessions, members of control and experimental groups were post-tested by mentioned question naire, the main assumptions of present survey to be tested are: group psychotherapy with transactional analysis reduces emotion- focusedness and increases problem- orientedness of adolescences in coping with stress to test these assumptions, T-test was used mentioned method has had significant effect (p < 0/000) on decreasing emotion - focusedness and increasing problem-orientedness (p < 0/02_ of experimental group adolscences. Results incicate that most likely (%95), Mentioned method has influenced on adolescences' coping styles. Furthermore, this method has decrease emothing focusedness and has increased problem- orientedness in coping styles of adolescences.
Keywords: Transactional analysis. Group psychotherapy, stress coping styles, Adolescences.
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روان درمانگری گروهی با رویکرد «تحلیل رفتار متقابل» (T.A) بر شیوههای رویارویی با استرس نوجوانان میباشد.
بدین منظور یکی از دبیرستانهای ناحیه پنج مشهد انتخاب و پرسشنامه شیوههای رویارویی موس و بلینگز در مورد 117 نفر از دانشآموزان 14 الی 18 ساله اجرا شد. سپس از میان 48 نفر دانشآموز نوجوان که بر اساس نتایج پرسشنامه مذکور هیجانمدار تشخیص داده شده بودند، پس از مصاحبه اولیه، از نظر سن، معدل نمرات تحصیلی، وضعیت تحصیلی، سواد والدین و طبقه اقتصادی، غربال و در دو گروه کنترل و آزمایش به صورت همتاسازی شده جایگزین شدند که اعضای هر گروه 10 نفر بودند. اعضای گروه آزمایش 12 جلسه روان درمانی گروهیبا رویکرد «تحلیل رفتار متقابل» دریافت نمودند. پس از اتمام جلسات روان درمانی گروهی با رویکرد «تحلیل رفتار متقابل» اعضای هر دو گروه آزمایش و کنترل با پرسشنامه مذکور مورد پسآزمون قرار گرفتند.
پژوهش حاضر به دنبال آزمون این فرضیهها بود که روان درمان گروهی با رویکرد «تحلیل رفتار متقابل» موجب کاهش هیجانمداری و افزایش مسألهمداری نوجوانان در رویارویی با استرس میشود. برای آزمون فرضیهها از «t» تفاضل جهت بررسی تفاوت بین تفاضل میانگینهای دو گروه همبسته استفاده شده است. روش مذکور تأثیر معنیداری (000/0 p
https://fedu.um.ac.ir/article_30464_029e9ba2fb2c2c2c1cc30b7ac52a004e.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
07
2
2006
10
23
Comparing the Effectiveness of Two Counseling Approaches (Logo therapy and Gestalt therapy) in the Symptom Improvement of Aggression, Depression and Anxiety Among Seeking- divorce women in Saghez
بررسی اثر بخشی دو رویکرد مشاوره ای و رواندرمانی در کاهش نشانگان افسردگی ، اضطراب و پرخاشگری در میان زنان متقاضی طلاق مراجعه کننده به مرکز مشاوره خانواده شهرستان سقز
30508
10.22067/fe.v7i2.1868
FA
عطاری
عطاری
کیومرث
بشلیده
یوسفی
یوسفی
نبوی حصار
نبوی حصار
Journal Article
2009
10
10
This study was aimed to compare the effectiveness of Logo therapy and Gestalt therapy for symptom improvement of seeking-divorce women diagnosed as suffering from aggression, depression and anxiety. All women seeking divorce in Saghez were considered as the population, 90 of them were selected through stratified random sampling method. From those diagnosed with SCL-90-R test, as an depressed, aggressived and Anxious seeking- divorced women. 90 subjects were randomly assigned to three experimental groups (30 subjects in each Group), and then 30 '.'healthy women? randomly selected and assigned to the control group. Therefore, four groups were formed: Logo therapy group and Gestalt therapy group, control group and a "normal group". The recovery indices (dependent variables) employed were Subjects aggression, depression and Anxiety, which were measured twice before and after Interventions SCL-90-R scale. The results showed that Gestalt therapy was same as Logo therapy in reduction of aggression, anxiety and in the improvement of subjects' depression. Both Gestalt therapy and Logo therapy were the most effective methods in the reduction of mental symptoms.
Keywords: Aggression, Depression, Anxiety, Logo therapy, Gestalt, therapy, seeking-divorce women.
هدف از این پژوهش مقایسه اثرات دو رویکرد مشاورهای و روان درمانی یعنی گشتالت درمانی و معنادرمانی، در کاهش نشانگان پرخاشگری، افسردگی و اضطراب در میان زنان متقاضی طلاق مراجعهکننده به مرکز مشاوره خانواده شهرستان سقز بود. جامعه تحقیق شامل، کلیهی زنان متقاضی طلاق شهرستان سقز بود که در زمان شروع این پژوهش 94 نفر بودند و در حین تحقیق 4 نفر از آنها در انجام تحقیق شرکت نکردند. با استفاده از مقیاس SCL-90-R میزان پرخاشگری، افسردگی و اضطراب در آنها تشخیص داده شد. به این ترتیب در سه گروه آزمایشی به صورت تصادفی قرار گرفتند. (30 نفر در هر گروه). سپس 30 نفر فرد سالم به صورت تصادفی انتخاب و به عنوان گروه بهنجار قرار گرفتند. به این ترتیب، چهار گروه گشتالت درمانی، معنادرمانی، گروه گواه و گروه بهنجار شکل گرفت. نتایج حاصل در متغیرهای وابستهی پرخاشگری، افسردگی و اضطراب در آزمودنیها، با استفاده از مقیاس تشخیصی SCL-90-R به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، اندازهگیری شد. بررسی نتایج با روش سنجشهای مکرر چند متغیری نشان داد که رویکرد گشتالت درمانی در کاهش نشانگان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی همانند رویکرد معنادرمانی مؤثر است. به بیان دیگر، هر دو رویکرد درمانی، اثر معنیداری در کاهش نشانگانهای روانی مذکور داشتهاند؛ اما فرضیههای مربوط به تفاوت میان این دو روش درمانی در کاهش اضطراب، افسردگی و پرخاشگری تأیید نشدند.
کلید واژهها: پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، رویکرد معنادرمانی، رویکرد گشتالتدرمانی، زنان متقاضی طلاق.
https://fedu.um.ac.ir/article_30508_03f0e671be4809ebec76a97e44c0b6c9.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
07
2
2006
10
23
The comparision of effectiveness of Beck and Teasedale cognitive therapy and yoga exersise in the treatment of major depression
بررسی و مقایسه تاثیر شناخت درمانگری بک با شناخت درمانگری تیزدل و تلفیق آن با نرمش های یوگا در درمان افسردگی اساسی
30537
10.22067/fe.v7i2.1869
FA
کیمیایی
کیمیایی
شفیع آبادی
شفیع آبادی
دلاور
دلاور
صاحبی
صاحبی
Journal Article
2009
10
10
This research has been don to based on Beck and Teasdale theorise of cognitive therapy and yoga exercise in treatment of major depression to Asses of effectiveness of Beck and Teasdale cognitive therapy and yoga exercise in the treatment of major depression. for this, thirty two patints with major depression (male=12 and female=20) to available sampling and random assigned into four groups included: (1) Beck cognitive theropy, (2) Teasdale cognitive theropy, (3) Beck cognitive therapy and yoga exercise and, (4) control group. in this research All of patients before of therapy and after 10 sission therapy masseured with Beck depression inventory (BDI), outomatic thoughts questioner (ATQ), cognitive triad inventory (CTI), and MMPI-D scale. data gasserd from assessment of test and post test Analysis with on way Anova.
Resualts: resuart show that integrative therapy (Beck cognitive therapy and yoga exercise), more effective on reduction of depression symptoms, mood improve, remove of negative outomatic thoughts and chang in participants attitude of self, world and future. So that control group don't show any chang. Therefore, despite Beck and Teasdale cognitive therapy effective in depression reduced, But integrative way effectiveness than any this way alone. moreover this research show that integrative way on reduction of outomatic thoughts and chang attitude to self, world and future don't effective to Beck and Teasdale alone.
Key words: major depression, Beck cognitive therapy, Teasdale cognitive therapy, yoga.
این پژوهش بر پایه نظریههای شناخت درمانگری بک، تیزدل و یوگا در درمان افسردگی اساسی و به منظور بررسی کارآمدی شناخت درمانگری بک با شناخت درمانگری تیزدل و تلفیق آن با نرمشهای یوگا در درمان افسردگی اساسی اجرا شده است. برای این منظور 32 بیمار مبتلا به افسردگی اساسی (12 مرد و 20 زن) به طور تصادفی در 4 گروه گمارده شدند، شامل: 1) گروه شناخت درمانگری بک، 2) گروه شناخت درمانگری تیزدل، 3) گروه شناخت درمانگری بک و تلفیق آن با نرمشهای یوگا و 4) گروه کنترل. در این پژوهش کلیهی بیماران پیش از آغاز درمان و پس از 10 جلسه درمان به کمک پرسشنامهی افسردگی بک، پرسشنامه افکار اتوماتیک (ATQ)، پرسشنامه مثلث شناختی (CTI) و مقیاس افسردگی MMPI مورد ارزیابی قرار گرفتند. نمرههای به دست آمده از ارزیابیهای پیشآزمون و پسآزمون به کمک تحلیل واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که درمان تلفیقی (تلفیق شناخت درمانگری بک با نرمشها یوگا) کارآمدی بیشتری در کاهش علائم افسردگی، بهبود خلق، کاهش افکار اتوماتیک منفی و تغییر نگرش آزمودنیها نسبت به خود، جهان و آینده داشته است. در حالیکه آزمودنیهای گروه کنترل هیچ تغییری نشان ندادند. بنابراین اگرچه شناخت درمانگری بک و هم شناخت درمانگری تیزدل در کاهش افسردگی اساسی کارآمد بوده است، اما روش تلفیقی نسبت به هریک از این روشها به تنهایی کارآمدتر بوده است. همچنین پژوهش حاضر نشان داد که روش تلفیقی در کاهش افکار اتوماتیک و تغییر نگرش نسبت به خود، جهان و آینده کارآمدتر از روش بک یا روش تیزدل به تنهایی نبوده است.
کلید واژه
افسردگی اساسی ـ شناخت درمانگری بک ـ شناخت درمانگری تیزدل ـ یوگا
https://fedu.um.ac.ir/article_30537_9892ed6e874cc923dc2bb10bfa13bdc4.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
07
2
2006
10
23
A Case Study of Efficacy of Panic Control Treatment ( PCT ) in treatment of panic disorder with or without Agoraphobia In Iranian Sample
بررسی اثربخشی روش درمان کنترل هراس در درمان بیماران مبتلا به اختلال هراس با یا بدون گذر هراسی
30569
10.22067/fe.v7i2.2021
FA
محمد
ابراهیمی پور
طباطبایی
طباطبایی
مهرام
مهرام
0000-0003-2072-595X
Journal Article
2009
10
31
In order to study the efficacy of Panic Control Treatment (PCT),four Iranian panic suffers with or without Agoraphobia took part in a single-subject experimental trial ( a multiple- baseline design) . All cases were assessed at pre treatment , fourth session and post treatment by using the Body Sensation Questionnaire(BSQ) , Agoraphobic Cognitions questionnaire(ASQ) , Depression – Anxiety – Stress Scale ( DASS-21) , and Self-Monitoring of Panic Frequency and Intensity. The assessment of an Agoraphobic suffer is done in eighth session ,too.
The results revealed that PCT had efficacy in treatment of panic disorder with or without Agoraphobia in an Iranian sample.
Keyword : Panic disorder , Agoraphobia , Panic Control Treatment , Efficacy.
این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی روش « درمان کنترل هراس » در درمان بیماران مبتلا به اختلال هراس با یا بدون گذر هراسی انجام شده است. بدین منظور چهار بیمار مبتلا به اختلال هراس با یا بدون گذر هراسی که بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند، در یک طرح شبه تجربی تک موردی از نوع حالت اولیه چند گانه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. افراد مبتلا به اختلال هراس در سه مرحله خط پایه، جلسه چهارم و جلسه آخر درمان و آزمودنی مبتلا به اختلال هراس همراه با گذر هراسی در چهار مرحله خط پایه، جلسه چهارم، جلسه هشتم و جلسه آخر درمان با پرسشنامه احساسات بدنیBSQ، شناختهای گذرهراسی ACQ و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس DASS-21 ، ثبت تعداد و شدت حملات هراس مورد ارزشیابی قرار گرفتند.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
07
2
2006
10
23
The relationship between the characters of personality and behavior of type A or B with uses Eysenck Personality Questionnaire
رابطه ویژگی های شخصیتی با رفتار تیپ A با استفاده از آزمون شخصیت آیزنک
30600
10.22067/fe.v7i2.2022
FA
محمد
ابراهیمی پور
Journal Article
2009
10
31
Objectives: The aim of this study was to investigate the relationship between the characters of personality and behavior of type A or B in educators in Esfahan. Method: A sample of 70 educators was selected from Esfahan Educative Organization. Eysenck Personality Questionnaire and Personality Type A and B Questionnaire was administered to the subjects. Results: The results of enter regression analysis showed that the correlation between Neurotic character and gender variable with behavior of type A were significant (P 0.05).
Key words: Neuroticism, introversion-extraversion, personality of type A or B
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان رابطة ویژگی های شخصیتی با رفتارهای تیپ A بوده است. جامعة آماری این تحقیق را کلیه مربیان پرورشی استان اصفهان تشکیل داده اندکه از میان آنان 70 نفر به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه شخصیت آیزنک و پرسشنامه شخصیتی تیپ A یاB بوده است. تجزیه و تحلیل های آماری نشان دادند که بین ویژگی شخصیت نوروتیکی و رفتار تیپ A همبستگی، معنادار بود(P< 0/000; R squire = 0/423 ؛ R = 632 ). و از بین ویژگی های شخصیتی آیزنک، مهم ترین متغیر پیش بین، نوروتیک یا روان رنجوری N) ) بیشترین سهم را در پیش بینی شدت رفتار تیپ A داشت. در مجموع، پژوهش حاضر با استفاده از آزمون شخصیت آیزنک، وجود رابطة بین ویژگی های شخصیتی و شدت رفتار تیپ A را تأیید نمود و نشان داد که ویژگی روان رنجوری و متغیر جنس، رفتار تیپ A را پیش بینی می کنند و مربیانی که روان رنجوری بالاتری دارند رفتارهای بیشتری از نوع A در مقایسه با رفتارهای نوع B از خود بروز می دهند. در مقابل آنهایی که برون گرایی بالاتری دارند رفتارهای بیشتری از نوع Bدر مقایسه با رفتارهای نوع A از خود بروز می دهند.
کلید واژه ها : ویژگی های شخصیت، رفتار تیپ A و B ، ثبات هیجانی، روان رنجوری، برونگرایی-درونگرایی
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
07
2
2006
10
23
Investigation of Identity Styles and its Relationship with Mental Health and Socioeconomic Status
بررسی وضعیت سبک های هویت یابی و رابطه آن با سلامت عمومی و پایگاه اقتصادی _ اجتماعی
30622
10.22067/fe.v7i2.2023
FA
قربانی Ghorbani
قربانی
محمدی
محمدی
کوچکی
کوچکی
Journal Article
2009
10
31
This research has been implemented with the aim of investigation of Golestan youth's identity with the sample size of 400 people (226 women and 174 men) with the age of 20-24 years old with cluster sampling then with stratified random sampling styles.
Tools used in this research were four questionnaires that respectively are such as:
1- Questionnaire of Socioeconomic status
2- Identity crisis questionnaire
3- Finding identity style
4- And public health style
Based on this research among this sampling %94 of participants aren't now experiencing the identity crisis and %5.7 are now experiencing.
Based on the gathered data from questionnaire of finding identity styles Most of people (i.e. 33.8) have used are in confusion style, 22.8 percent from normative identity style and 19.5 percent from informati0onal identity style.
Comparative consequences show that there isn't significant difference between girls and boys in finding identity style, while there is significant difference between different age groups. It means that there is significant difference between 20-24 year olds in confusion identity style.
Correlation consequences showed that there is significant relationship between confusion identity style and identity crisis. It means that those who experience the identity crisis they more trend to confusion identity crisis.
There is also significant negative correlation between confusion identity style and economic- social base. This means that the higher is your economic and mental health. It means that those girls who experience the identity crisis they have less psychiatric health. While this is different among the boys, those boys who experience the identity crisis they have more mental health.
Keywords: Identity style, Identity Crisis, Mental Health, Socioeconomic status.
این پژوهش با هدف تعیین وضعیت هویت جوانان استان گلستان انجام شده است.در این مطالعه نمونه ای به حجم 400 نفر(226 مونث و 174 مذکر) از بین جوانان گروه سنی 24-20 ساله استان گلستان به روش خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی طبقه ای انتخاب شد.ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه های پایگاه اقتصادی – اجتماعی, بحران هویت, سبک های هویت یابی و سلامت عمومی بودند.نتایج حاصل از پرسشنامه بحران هویت نشان داد که 3/94درصد از افراد در حال حاضر بحران هویت را تجربه نمیکنند و 7/5 درصد بحران هویت را تجربه میکنند.
بر اساس اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه سبک هویت یابی 8/33 درصد از افراد از سبک هویتی سردرگم,8/22 درصد از سبک هویتی هنجاری و 5/19 درصد از سبک هویتی اطلاعاتی استفاده می کنند.
نتایج مقایسه ای نشان داد که بین دختران و پسران در سبک های هویتی تفاوت معنی داری وجود ندارند.در حالی که بین گروههای مختلف سنی تفاوت معنی دار وجود دارد.بدین معنی که بین گروه 20 ساله با 24 ساله در سبک هویتی سردرگم تفاوت معنی داری وجود دارد.
نتایج همبستگی نشان داد که بین بحران هویت با سبک هویتی سردرگم رابطه معنی دار وجود دارد.یعنی کسانی که بحران هویت را تجربه می کنند بیشتر به سبک هویتی سردرگم گرایش دارند.هم چنین بین سبک هویتی سردرگم و پایگاه اقتصادی _ اجتماعی همبستگی منفی معنی داری وجود دارد.بدین معنی که با بالا رفتن وضعیت اقتصادی و اجتماعی سبک هویتی سردرگم کمتر تجربه می شود.علاوه بر آن نتایج نشان داد که بین بحران هویت و سلامت روانی در دختران همبستگی معنیداری وجود دارد.یعنی دخترانی که بحران هویت را تجربه می کنند از میزان سلامت روانی پایین تری برخوردارند.در حال که در گروه پسران بر عکس است بدین معنی پسرانی که بحران هویت را تجربه می کنند از میزان سلامت روانی بالاتری برخوردارند.
کلید واژه:
سبک هویت یابی, بحران هویت, سلامت روانی, پایگاه اقتصادی _ اجتماعی
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
07
2
2006
10
23
Evaluation effectiveness or Struetured Reality Therapy Marriage Counseling on reduce the PTSD of infidelity and increase the intimacy relationship whit spouse
بررسی میزان اثربخشی زوج درمانی گلاسر بر کاهش استرس و افزایش رابطه صمیمانه پس از ضربه ناشی از ادراک خیانت به همسر
30655
10.22067/fe.v7i2.2024
FA
محمد
ابراهیمی پور
قنبری
قنبری
Journal Article
2009
10
31
Purpose this study is investigation the effectiveness of Structured Reality Therapy Marriage Counseling on reduce the symptom and signs psychological in women who aware of their spouse communication or relationship whit anther women. The question is that whether apply the Structured Reality Therapy Marriage Counseling reduces the psychological symptom consequent of PTSD infidelity that had measured by SCL90 .subject selected from couples that refer to National Youth Organization and Welfare Organization. From 65 couples who had referred, 40 couples volunteer for couple counseling. From 40 couples, 30 couples had selected and divide random tow groups. One of them is control group and another is experimental group. First performed pretest and then performed structural reality couple therapy whit experimental group and after 3 weeks terminus of treatment, perform post test. Results indicate that employ Struetured Reality Therapy Marriage Counseling, increase the involvement affect ,encouragement couple to evaluate their interaction behavior with them and apply the solving circle product increase intimacy relationship and reduce the signs and symptom psychological produced by PTSD of infidelity.
KEY WORDS: infidelity, reality therapy ,couple therapy couple counseling
هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی زوج در مانی ساخت یافته به شیوه واقعیت درمانی گلاسر بر کاهش علائم و نشانه های روانشناختی ناشی از ضربه خیانت به همسر در زنانی است که شوهران آنها بدون اطلاع قبلی با زن دیگری به نحوی رابطه داشته اند و همچنین بررسی اثر این نوع مشاره بر افزایش روابط صمیمانه آنها همسرشان است. سوال اصلی این پژوهش آن است : آیا استفاده از مشاوره ساخت یافته زناشویی به شیوه گلاسر می تواند علائم و نشانه اختلال روحی ناشی از ضربه خیانت به همسرا را که بوسیله SCL90 سنجیده شده است را کاهش دهد و از طرف دیگر موجب بهبود روابط آنان با یکدیگر گردد؟ آزمودنیهای مورد مطالعه از میان کسانی انتخاب شدند که به دلیل آشفتگی ناشی از خیانت همسر به مراکز مشاوره تحت پوشش سازمان ملی جوانان و بهزیستی و یا به دادگاه خانواده در شهر اصفهان مراجعه نمود اند یا ارجاع شده اند. از بین 65زوج ارجاع شده 40 زوج برای مشاوره ابراز تمایل نمودند از بین آنها 30 زوج بطور تصادفی انتخاب برای مطالعه انتخاب شدند. 30زوج مذکور به طور تصادفی به دوگروه کنترل و آزمایش تقسیم گردیدند. گروه آزمایش با استفاده از روش واقعیت درمانی مورد مشاوره قرار گرفتند. یافته های پژوهش در کل بیانگر آن است که استفاده از برقراری ارتباط عاطفی ، تشویق زوجین به قضاوت و ارزیابی رفتار خود در تعامل با همسر با استفاده از پنج سوال اساسی و دایره مشکل گشا که فنون زوج درمتنی در نظریه مذکور است می تواند مشکلات روان شناختی ناشی از ضربه خیانت همسر را کاهش داده و موجب افزایش روابط محبت آمیز و صمیمانه ی زوجها با یکدیگر گردد.
کلید وازه :خیانت به همسر،واقیت درمانی ،زوج درمانی،مشاوره زناشوئی
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
07
2
2006
10
23
The Effect of Cognitive Restructuring and Systematic Desensitization Methods On the Reduction of Mathematics Anxiety in Third Grade Secondary School Girl Students in Ahvaz
بررسی تاثیر دو روش بازسازی شناختی و حساسیت زدایی منظم بر کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اهواز
30687
10.22067/fe.v7i2.2025
FA
محمد
ابراهیمی پور
عبادی
عبادی
Journal Article
2009
10
31
The aim of this research was to study the effect of congnitive restructuring and systematic desensitization as important methods in reduction of mathematics anxiety. The subjects were 64 students of third Grade secondary school of the city of Ahvaz that selected by Multi – Stage random Sampling method and divided in three group (two group experimental and one group control). In first group the cognition restructuring mehtod administred at 7 Weeks and the mehtod of systematic desensitization also was instructed simultaneously, and in third goup (control group) diden’t asminister any traning and at the end, post test of mathematics anxiety was exacuted on three groups. After two mounts to study the effect of therapeutic methods on mathematics anxiety, the other test was administered. The results and comarsion cognitive restructuring and systematic desensitization and control group by T-Test (independent) was approved number 1,2,3 of hupothesis and showed that this two methods were effecitve in the period of therapy and after the therapy (two Mounts later). Any Significance Differences In Efficacy was not observer between the method of cognitive restucturingand systematic desensitinization.
Key Words: Mathematics Anxiety, Cognitive Restructuring, Systematic, Desensitization, Anxiety, Treatment for Reduction of Mathematics Anxiety
هدف از اجرای پژوهش مطالعهی میزان تاثیر دو روش درمانی بازسازی شناختی و حساسیت زدایی منظم به عنوان مهمترین روشهای درمان در کاهش اضطراب ریاضی بود. به همین منظور، 64 نفر از دانش آموزان پایهی سوم راهنمایی اهواز به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به شیوه تصادفی به 3 گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. گروه اول روش آموزش بازسازی شناختی به عنوان متغیر مستقل، به مدت 8 هفته به طور منظم اجرا شد و بر روی گروه دوم نیز روش حساسیت زدایی منظم، همزمان با روش اول آموزش داده شد و در مورد گروه سوم که به عنوان گروه کنترل حضور داشتند هیچ نوع آموزشی ارائه نشد و در پایان از هر سه گروه پس آزمون اضطراب ریاضی به عمل آمد. پس از گذشت دو ماه آزمون دیگری به منظور پیگیری تاثیر روشهای درمانی روی وضعیت اضطراب ریاضی دانش آموزان اجرا گردید. با توجه به نتایج به دست آمده از پاسخهای آزمودنیها و مقایسه گروههای آزمایشی بازسازی شناختی و حساسیت زدایی منظم با گروه کنترل از طریق آزمون t دو گروه مستقل و آزمون F یک راهه فرضیههای شماره 1و 2 و 3 تایید و فرضیه 4 مورد تایید قرار نگرفت. شواهد نشان دادند روشهای درمانی حساسیت زدایی منظم و بازسازی شناختی در دوره درمان باعث کاهش اضطراب ریاضی آزمودنیها میشود و پس از درمان (یعنی دو ماه پس از پایان درمان) کارایی روش بازسازی شناختی کاهش یافته ولی تاثیر روش حساسیت زدایی منظم هم چنان ثابت باقی میماند. بین دو روش حساسیت زدایی منظم و بازسازی شناختی از نظر میزان اثر بخشی، تفاوت معنی داری مشاهده نگردید.
کلید واژهها: اضطراب ریاضی ـ باز سازی شناختی ـ حساسیت زدایی منظم ـ اضطراب ـ روشهای درمان کاهش ریاضی.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
07
2
2006
10
23
The Change Of Motivation For Progress Among The Students at The University of Tabriz
بررسی تغییر انگیزش پیشرفت در دانشجویان دانشگاه تبریز
30718
10.22067/fe.v7i2.2026
FA
محمد
ابراهیمی پور
کریمی
کریمی
Journal Article
2009
10
31
This Paper is the report of a study on the change of motivation for progress among the 322 undergraduate students at the University of Tabriz. Following the statement of the problem and the significance of the subject, a theoretical frame was put forward. To attain the objectives of the research, a classified random sampling method was used to establish a statistics based on the gender of the students as well as the faculties. Some advanced statistical devices such as the variance analysis (ANOVA), multivariance regression, T-test and Pearson Correlation Coefficient were used to derive some facts in order to make som practical suggestions.
Keywords: Motivations for progress, study progress, interest in the course, methods of teaching, prospective jobs, and students' activities.
مقاله حاضر بر گرفته از پژوهشی است که در مورد 332 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی روزانه دانشگاه تبریز انجام گرفته است. در این نوشتار بعد از بیان مساله و اهمیت موضوع و هدف پژوهش که بررسی تغییر انگیزش پیشرفت دانشجویان بوده، چارچوب نظری مطرح گردیده است. به منظور تحقق هدف پژوهش، با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده نمونه آماری بر حسب دانشکده و جنسیت دانشجویان مشخص و سپس با بهره گیری از روشهای آماری پیشرفته، همچون: آنالیز واریانس (ANOVA)، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون اطلاعات جمع آوری شده تحلیل گردیده ، پیشنهادهایی در زمینه پژوهش ارایه شده است.
واژه های کلیدی :
انگیزش پیشرفت – پیشرفت تحصیلی- علاقه به رشته- روش تدریس- آینده شغلی- فعالیت دانشجو