دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
08
3
2008
02
20
Analysis of Interface Vocabulary and Users Understanding in Integrated Iranian Library Softwares: Proposing a Relevant Conceptual Model
بررسی میزان و عوامل موثر بر قابلیت درک واژگان محیط رابط نرمافزارهای جامع کتابخانهای فارسی
31313
10.22067/fe.v8i3.2036
FA
محمد
ابراهیمی پور
فتاحی
فتاحی
داورپناه
داورپناه
Journal Article
2009
11
05
The aim of this research was to study the extent to which university students at Ferdowsi University of Mashhad (FUM) and Shiraz University (SU) were able to understand the vocabulary in the user interface of two Iranian OPACs namely Simorgh (SIM) and Pars Azarakhsh (PAZ). For the first phase, data were gathered through a questionnaire distributed among 380 students. In the second phase, and to acquire some qualitative information, an interview was administered with 30 Masters students in a real searching situation. Findings showed that the understandability rate of interface vocabulary in the subjective method was %35.1 for the SIM OPAC and %33.9 for the PAZ one. No significant difference was observed in the understandability of interface vocabulary among students of different grads. The understandability rate of vocabulary used in the SIM OPAC interface (in the objective way) did not show any significant difference with the same rate in the PAZ OPAC interface. However, there was a significant difference between SIM and PAZ with respect to the vocabulary understandability in the subjective method. Students believed that short phrases in the interface were easier to understand. The influence of users’ experience with SIM and PAZ OPACs on their understanding of the interface vocabulary in the two methods (objective and subjective) did not show any significant difference among students of different grads. The influence of students’ area of study on vocabulary understandability showed a significant difference among the three areas in Ferdowsi University (SIM OPAC), but in the subjective method, the difference was not significant. In Shiraz University, the results acquired through the two methods were vice versa. Findings, from the interview session, showed that the accuracy rate of anticipation about the function of various pages of the SIM OPAC was different from one page to another. %57 of students were satisfied, %25 were somewhat satisfied, and %18 were not satisfied with the interface vocabulary. %25 of the respondents preferred the use of general vocabulary, %20.8 the use of simple, comprehensible vocabulary, and %12.5 the use of explanation about the vocabulary.
Keywords: User interface, Interface vocabulary, OPACs, Simorgh software, Pars Azarkhsh software, Library softwares
پژوهش حاضر به روش پیمایشی به بررسی میزان درک کاربران از واژگان محیط رابط فهرستهای رایانهای سیمرغ و پارس آذرخش به دو شیوه عینی و ذهنی پرداخته است. جامعه پژوهش متشکل از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاههای فردوسی مشهد و شیراز بودند. اطلاعات از طریق پرسشنامه و از یک نمونه 380 نفری جمعآوری شد که 275 نفر (4/72%) از آنها به پرسشنامه پاسخ دادند. نتایج نشان داد که میزان درک کلی پاسخگویان از واژگان محیط رابط نرمافزار سیمرغ در روش عینی 1/35% و در نرمافزار پارس آذرخش 9/33% و در روش ذهنی در هر دو نرمافزار نمره 74/2 از طیف 5 ارزشی لیکرت بود. تفاوت معناداری بین میانگین نمرات میزان درک دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف از واژگان محیط رابط نرمافزار سیمرغ و پارس آذرخش در محاسبه به دو شیوه (عینی و ذهنی) وجود نداشت. میزان قابلیت درک واژگان به کار رفته در محیط رابط نرمافزار سیمرغ (در شیوه عینی) تفاوت معناداری با همین میزان در نرمافزار پارس آذرخش نداشت. اما بین میزان قابلیت درک واژگان به کار رفته در محیط رابط نرمافزار سیمرغ (شیوه ذهنی) با همین میزان در نرمافزار پارس آذرخش تفاوت معناداری وجود داشت. در نرمافزار سیمرغ (هر دو شیوه) و شیوه عینی نرمافزار پارسآذرخش تفاوت معناداری بین میزان قابلیت درک واژگان صفحه نخست و سایر صفحات (به نفع سایر صفحات) دیده شد، اما در شیوه ذهنی نرمافزار پارس آذرخش این تفاوت معنادار نبود. میانگین میزان درک و پیشبینی کارکردها از نظر کاربران نرمافزار سیمرغ نمره 92/2 و از نظر کاربران نرمافزار پارس آذرخش 3 از 5 بود. نظام دستوری زبان محیط رابط نرمافزار سیمرغ و پارس آذرخش در سطح 01/0 بیش از حد متوسط (نمره 3 یا 50%) در قابلیت درک واژگان آن محیط مؤثر بود. کاربران نرمافزار سیمرغ و پارس آذرخش درک عبارتهای کوتاه را سادهتر میدانستند. تأثیر تجربه کاربران در کار با نرمافزار سیمرغ و پارس آذرخش بر میزان درک آنها از واژگان محیط رابط این نرمافزار به دو شیوه (عینی و ذهنی) هیچ گونه تفاوت معناداری را نشان نداد. تأثیر حوزه تحصیلی دانشجویان بر درک واژگان محیط رابط نرمافزار سیمرغ و پارس آذرخش بررسی شد و نتایج (شیوه عینی) تفاوت معناداری را نشان داد، ولی در شیوه ذهنی این تفاوت معنادار نبود. در دانشگاه شیراز نتایج حاصل از این دو شیوه عکس نتایج حاصل از دانشگاه فردوسی را نشان داد.
واژههای کلیدی: محیط رابط کاربر، واژگان محیط رابط، فهرستهای رایانهای، نرمافزار سیمرغ، نرمافزار پارس آذرخش
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
08
3
2008
02
20
Evaluating of Open- access Web-based Articles According to the Academic Staff Attitude of Shiraz University
ارزیابی مقالات رایگان وب از دیدگاه اعضاء هیئت علمی دانشگاه شیراز
31334
10.22067/fe.v8i3.2037
FA
محمد
ابراهیمی پور
رضایی
رضایی
Journal Article
2009
11
05
This research aims at surveying evaluation of open access web based articles by Shiraz university faculty members. Six criteria and some related sub-criteria are extracted from credible resources and related researches. This research is to evaluate the rate of familiarity and use of these criteria by faculty members. Research methodology is survey and data is gathered by means of questionnaire. Data is analyzed by descriptive and analytic statistical methods using SPSS 11.5. The results of survey reveal that Shiraz University faculty members use open acess web-based articles in high amount. The results also show that most of faculty members evaluate retrieved articles but they declare that their familiarity with evaluation criteria is in medium range. The reasons of minority of faculty members who do not evaluate retrieved open access web-based articles are not having time and not needing to evaluate. This study also shows that all seven main criteria are important for faculty members. These criteria in sequence of preference are updateness, content quality, authority control, bibliography, in-content links, and reliability. Sub-criteria in sequence of preference are: In updateness of articles, date of publication; in authority control, author’s expertise and author’s name; in bibliography, accuracy of articles; in in-content links, link to resources in bibliography; and in reliability, accuracy of information. All respondents chose excellent for the quality of articles.
Keywords: Internet, Web articles, Evaluation. Shiraz university academic staff
بر اساس منابع معتبر موجود در زمینه ارزیابی منابع وب، شش معیار مهم استخراج گردید. این تحقیق میزان شناخت و استفاده استادان از این معیارها و معیارهای فرعی مرتبط با معیارهای اصلی را نزد استادان دانشگاه شیراز مورد بررسی قرار داده است. روش تحقیق پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. این پژوهش مشخص نمود هر شش معیار تعیین شده مورد توجّه و استفاده اعضاء هیئت علمی دانشگاه شیراز میباشد که معیارهای مزبور به ترتیب اولویت عبارتند از: روزآمد بودن، کیفیّت محتوایی، کنترل مستندات، وجود فهرست منابع، وجود پیوندهای درونمتنی، و موثّق بودن اطلاعات ارائه شده. همچنین در معیار اصلی کنترل مستندات، معیارهای فرعی تخصّص و تبحّر نویسنده و ذکر نام نویسنده، در معیار اصلی روزآمد بودن، معیار فرعی تاریخ نشر، در معیار اصلی وجود فهرست منابع، معیار فرعی اعتبار استنادها و در معیار اصلی وجود پیوندهای درون متنی، معیار فرعی وجود پیوند به منابع موجود در کتابنامه و در معیار اصلی موثق بودن اطلاعات، صحت اطلاعات موجود، بالاترین اولویّت را به خود اختصاص دادهاند. در ضمن، همه پاسخگویان، سطح کیفی مقاله مورد نظر را عالی انتخاب کردهاند.
واژههای کلیدی: ارزیابی منابع وبی، مقالات رایگان وب، اعضاء هیئت علمی دانشگاه شیراز
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
08
3
2008
02
20
Investigating the reading preferences among guidance school students in Ahwaz and comparing it with the subject distribution of suitable books for guidance school students introduced in the Bibliography of Selected Books by Children’s Book Council of Iran
بررسی گرایشهای موضوعی مطالعه در دانشآموزان دوره راهنمایی شهر اهواز و مقایسه آن با توزیع موضوعی کتابهای مناسب دانشآموزان این دوره
31367
10.22067/fe.v8i3.2038
FA
محمد
ابراهیمی پور
الهام پور
الهام پور
باجی
باجی
Journal Article
2009
11
05
The present study attempted to compare the reading preferences of Ahwaz guidance school students with the subject distribution of suitable books for guidance school students published during 1376-1383(1997-2004). To conduct this descriptive research, two methods were used: library method and survey method. In order to gather the topical reading preferences of Ahwaz guidance school students, a survey was used; however to collect data related to the suitable books’ subject divisions, a library method was used. The first part of the study’s sample was selected by multiple randomizations, then the related data about Ahwaz guidance school students topical reading interests, was gathered through a questionnaire distributed among the students in Ordibehesht 1383(April, 2004). Second part of the study’s sample includes the books introduced by Children Book Council during 1376-1383(1997-2004) as suitable for guidance school students (D-Age group) Chi-square test revealed that the number of books (frequencies) in the ten main subject categories are significantly different. Nevertheless, the Spearman’s correlation test showed that there is no significant correlation between students’ reading preferences and the frequency of books published in the ten main subject categores. The result of this study showed that in many subjects, there is no relationship within Ahwaz guidance school students’ opinions and the frequency of suitable books for these students. This point was especially observed in topics such as Realistic (novel), Religion, Natural sciences, Art and entertainment, and reference books.
Keywords: Reading, Book reading, Reading preferences, Guidance school students, Suitable books for “D” age-group’, Ahwaz Guidance school students
هدف از پژوهش حاضر مقایسة گرایش های موضوعی مطالعه در دانش آموزان دورة راهنمایی شهر اهواز با توزیع موضوعی کتاب های مناسب دانش آموزان این دوره منتشر شده در فاصلة سال های 1376-1383 می باشد. پژوهش از نوع توصیفی بوده و برای انجام آن از دو روش کتابخانه ای و پیمایشی استفاده شد. بخش نخست نمونة پژوهش شامل 720 دانش آموز دختر و پسر به روش تصادفی چند مرحله ای از میان دانش آموزان دورة راهنمایی شهر اهواز انتخاب شد. بخش دوم نیز دربردارندة کل کتاب های مناسب دانش آموزان دورة راهنمایی (گروه سنی «د») معرفی شده در کتابشناسی آثار منتخب شورای کتاب کودک در فاصلة سال های 1376-1383 بود که تعداد 1104 کتاب را در بر دارد. آزمون آماری مجذور کا نشان داد که بین توزیع فراوانی کتابها در ده موضوع اصلی تفاوت معناداری وجود دارد و آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین گرایشهای موضوعی مطالعه دانشآموزان و توزیع فراوانی کتابها در ده موضوع اصلی رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجة کلی پژوهش حاضر مشخص کرد که در بسیاری از موضوعهای فرعی مربوط به ده موضوع اصلی، میان نظرات دانش آموزان دورة راهنمایی شهر اهواز و فراوانی کتاب های مناسب دانش آموزان این دورة تناسب چندانی برقرار نمی باشد. این مسأله در موضوع های فرعیِ مربوط به موضوع های واقع گرا (رمان)، دین، علوم تجربی، هنر، بازی و سرگرمی و کتاب های مرجع بیشتر ملاحظه شد.
واژههای کلیدی: مطالعه، کتابخوانی، گرایش های موضوعی، دانش آموزان دورة راهنمایی، کتابهای مناسب گروه سنی «د»،
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
08
3
2008
02
20
Normalizing the "Information Literacy Competency Standards for Higher Education" (ACRL) for Academic Community in Iran
هنجاریابی «استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی» (ایسیآرال) برای جامعهی دانشگاهی ایران
31395
10.22067/fe.v8i3.2039
FA
محمد
ابراهیمی پور
دیانی
دیانی
Journal Article
2009
11
05
This article reports a research that surveyed the information literacy status of post-graduate students, and compared it against four national development documents. The research community included post-graduate students from four Iranian universities: Ferdowsi, Tehran, Shiraz, and Chamran. The needed data gathered through a self-reporting questionnaire from a sample of 650, 316 of whom responded to the questionnaire. In content analysis section, topics related to information literacy were extracted from the four national development documents (Iran 20-year Outlook Document, 4th Socio-economic Development Plan, Strategic Document for "National Scientific Development System", and "Research and Technology Development Plan") and tested as well. Results indicated that although the resulted scores were nearly acceptable (with average above 3/7), there was a significant difference between the students of Humanities and non-Humanities disciplines, between the students from different educational regions, between male and female students, and between doctoral and master students. The scores for the students of humanities disciplines, female students, and doctoral students were higher than those of their counterparts. Content analysis of the National Development Documents also showed that these document's strong emphasis on the role of information and knowledge in economic, social and cultural development, necessitates to plan for development and promotion of information literacy programs and models, particularly for higher education students.
Keywords: information literacy education, information literacy and development, information literacy and higher education, further education, information literacy standards
مقالهی حاضر گزارش پژوهشی است که با استفاده از روش پیمایشی و تحلیل محتوا به هنجاریابی «استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» پرداخته است. جامعهی پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی چهار دانشگاه فردوسی، تهران، شیراز ، و چمران تشکیل دادهاند. اطلاعات لازم در بخش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه و به شیوهی خوداظهاری، از یک نمونه 650 نفری جمعآوری شد که 48% (316 نفر) به آنها پاسخ دادند. در بخش تحلیل محتوا نیز مقولات مرتبط با سواد اطلاعاتی از چهار سند توسعهی ملی (سند چشمانداز بیستساله جمهوری اسلامی ایران، سند برنامه چهارم توسعه اجتماعی اقتصادی کشور، سند راهبردی «نظام توسعهی علمی کشور»، سند توسعهی پژوهش و فناوری) استخراج گردید و مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که از نظر وضعیت سواد اطلاعاتی، اگرچه نمرات کسبشده در سطح قابل قبولی (میانگین بالاتر از 7/3) قرار دارد، بین دانشجویان رشتههای علوم انسانی و غیر علوم انسانی، بین دانشجویان مناطق مختلف دانشگاهی، بین دانشجویان دختر و پسر، و بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تفاوت معنادار مشاهده میشود. میانگین کسبشده برای دانشجویان رشتههای علوم انسانی، برای دانشجویان دختر، و برای دانشجویان دورههای دکتری بالاتر از همتایان مورد مقایسه با آنان میباشد. در تحلیل محتوایی اسناد توسعهی ملی نیز مشاهده شد که میزان توجه بسیار این اسناد به نقش اطلاعات و دانش در توسعهی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، توجه به برنامهریزی برای توسعه و ترویج آموزش سواد اطلاعاتی- بویژه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی- را ضروری میسازد.
واژههای کلیدی: آموزش سواد اطلاعاتی، سواد اطلاعاتی و توسعه، سواد اطلاعاتی و آموزش عالی، تحصیلات تکمیلی، استانداردهای سواد اطلاعاتی
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
08
3
2008
02
20
Ethical and Scientific Considerations in the Design and Implementation of the Internet Questionnaire
ملاحظات اخلاقی و علمی در طراحی و اجرای پرسشنامهی اینترنتی
31421
10.22067/fe.v8i3.2040
FA
محمد
ابراهیمی پور
Journal Article
2009
11
05
The growth of the Internet has impacted on virtually every aspect of society. Survey research is no exception (Solomon, 2001, p. 1). The use of the Internet for social science research is becoming increasingly common (Fox, Murray and Warm, 2003, p. 167). The Internet provides frequent and important opportunities in conducting social research. In this respect, although the Internet questionnaire is effective, no scientific Persian research that directly guides operators, students and researchers to design and implement the method has been found. This article aims to fill the gap. The results of this study demonstrate that the design and implementation of the Internet questionnaire notably web-based questionnaire require regarding both ethical and scientific considerations. These considerations vitally affect the collection of valid and reliable data.
Keywords: Questionnaire; the Internet questionnaire; ethical considerations; scientific considerations
رشد اینترنت تقریباً همهی ابعاد جامعه را تحت تأثیر قرار داده است. پژوهشهای اینترنتی از این تأثیرپذیری مستثنی نیستند. استفاده از اینترنت در پژوهشهای علوم اجتماعی بطور فزایندهای در حال رایج شدن است .با وجود اینکه اینترنت امکانات فراوان و با اهمیتی را برای انجام تحقیقات اجتماعی فراهم میسازد، اما منابع علمی مکتوب به زبان فارسی که مستقیماً کاربران، دانشجویان و محققان را از اهمیّت، اشکال و مهمتر از همه، ملاحظات اخلاقی و علمی در چگونگی طراحی و اجرای پرسشنامهی اینترنتی آشنا نماید، یافت نشده است. این مقاله سعی دربررسی چنین مسایلی نموده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که طراحی و اجرای پرسشنامههای اینترنتی خاصه وب سایتی نیاز به آگاهی و بکارگیری ملاحظات اخلاقی و علمی دارد. این ملاحظات نقش اساسی در جمعآوری دادههای معتبر و پایا ایفا مینمایند.
واژههای کلیدی: پرسشنامه؛ پرسشنامهی اینترنتی؛ ملاحظات اخلاقی؛ ملاحظات علمی
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
08
3
2008
02
20
A Study of Library and Electronic Sources Anxiety Among the Students at the University of Isfahan
بررسی اضطراب کتابخانهای و اضطراب منابع الکترونیک در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان
31441
10.22067/fe.v8i3.2041
FA
محمد
ابراهیمی پور
عابدی
عابدی
شعبانی
شعبانی
Journal Article
2009
11
05
Library anxiety is an obstacle in educational success in the universities around the world. Several studies have been conducted concerning this issue. The present article reports a study done at the University of Isfahan. The sample included 280 students, both male and female who were randomly selected from seven different faculties. A researcher-made questionnaire based on Bostick’s Library Anxiety Scale (1992), and modified to fit the cultural milieu of the Iranian universities was prepared along with a number of questions on anxiety level of the participants. The analysis of the data on the SPSS showed that the participants level of familiarity with electronic resources and computer was below the expected level. The anxiety level, however, was normal among the participants. Factors such as library system, demographic status, and extent of familiarity with computer have been discussed in the present article.
Keywords: Library anxiety; Computer anxiety; Electronic resources anxiety
پژوهش حاضر بر روی نمونهای شامل 280 نفر دانشجوی دختر و پسر دانشگاه اصفهان انجام گرفت. این افراد از دانشکدههای هفت گانه دانشگاه اصفهان به طور تصادفی انتخاب گردیدند. پرسشنامه محقق ساخته براساس پرسشنامه اضطراب کتابخانهای باستیک و انطباق با محیط فرهنگی دانشگاههای ایران و سؤالات بخش اضطراب منابع الکترونیک براساس سؤالات مورد نیاز محیط دانشگاهی ایران تهیه گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه اصفهان با منابع الکترونیک و میزان آشنایی آنها با کاربرد کامپیوتر پایینتر از حد معیار است، اما میزان اضطراب کتابخانهای و منابع الکترونیک در میان آنها در حد معمول است. مواردی از قبیل نظام مخزن کتابخانه، نقش عوامل جمعیتشناختی (مانند: سن، جنسیت) ،ونقش عوامل دانشگاهی (مانند: سال تحصیلی)، و آشنایی قبلی با کامپیوتر در ارتباط با این موضوع نیز در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
واژههای کلیدی: اضطراب کتابخانهای، اضطراب منابع الکترونیک
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
08
3
2008
02
20
The semantic web in relation to cybernetics
وب معنایی در پیوند با سیبرنتیک
31462
10.22067/fe.v8i3.2042
FA
محمد
ابراهیمی پور
شریف
شریف
Journal Article
2009
11
05
The Semantic web aims to develop languages in which information is became much better able to process and understand. Communication between computers needs to Represent Knowledge in conceptual models – via ontologies – and increase reasoning ability – via inference rules. language has the essential role in communications and on the other hand Cybernetics deals with Control and Communication in human and machine. Present paper aims to reveal the relation between the Semantic Web and Cybernetics through describing the semantic web and the role of Ontologies in Knowledge Representation. Abilities such as self-organization, and automatic intelligent reasoning in semantic web using Conceptual Modeling has been mentioned. Constructivist Epistemology in relation to second-order cybernetics and semantic nets is discussed.
Keywords: Conceptual Modeling, Cybernetics, Ontologies, Semantic Web
وب معنایی در صدد گسترش زبانهایی است که اطلاعات را ماشین فهم و پردازش را خودکار سازد. برقراری ارتباط میان رایانه به واسطه بازنمون رسمی دانش در مدلهای مفهومی – از طریق هستی شناسیها- و توانمندسازی قدرت استدلال – از طریق قواعد استنتاج- امکانپذیر است. از سویی زبان نقش مهمی در برقراری ارتباط، و سیبرنتیک علم کنترل و ارتباط در ماشین و انسان است. این مقاله میکوشد تا ضمن توصیف وب معنایی و نقش هستیشناسیها در بازنمون رسمی دانش، پیوند میان وب معنایی و سیبرنتیک را آشکار سازد. توانایی خود سازماندهی و استنتاج هوشمند و خودکار در وب معنایی با تاکید بر مدل سازی مفهومی مورد اشاره قرار گرفته است. رویکرد معرفت شناختی سازندگرایی از دیگر مباحث مطرح شده در ارتباط با سیبرنتیک دوم و شبکههای معنایی است.
واژههای کلیدی: سیبرنتیک، وب معنایی، هستیشناسی، مدلسازی مفهومی
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
08
3
2008
02
20
Identify Factors Influencing Scientific and Research Activities of Universitie's Librarians
شناسایی عوامل موثر بر فعالیتهای علمی و پژوهشی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی
31504
10.22067/fe.v8i3.2043
FA
محمد
ابراهیمی پور
بنی اقبال
بنی اقبال
Journal Article
2009
11
05
The aim of this research was to identify factors influencing scientific and research activities of librarians at Ferdowsi Mashhad, Shahid Chamran , Shiraz, Tarbiat Modaress and University of Tehran. 162 employed librarians were surveyed using a questionnaire. The results are as follows:
From the librarian’s point of view, “the professional interest” has the most effect (89.1%) and “increase in salary” has the least effect (13%) among the factors influencing their scientific and research activities. From the librarian’s point of view “lots of work and shortage of time” has the most effect with (83.3%) and “the political indexes in progressing the research” has the least effect (35.6%) among the factors preventing them from doing their scientific and research activities. There is a meaningful co-relation between “individual and personal incentive factors” and “the professional interest”. Based on inferential analysis factors such as professional interest and administration responsibility has a meaningful impact on the librarian research activities.
Keywords: Research activities, Universities’ librarian
این پژوهش به روش پیمایشی با حجم نمونهای 162 نفری از کتابداران شاغل درپنج دانشگاه بزرگ کشور با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. یافتهها نشان داد: از نظرکتابداران بین عوامل مشوق «علاقهمندی حرفهای» با1/89% آراء بیشترین تأثیر و «افزایش درآمد» با 13% آراء کمترین اثربخشی در فعالیتهای علمی و پژوهشی ایشان را دارا می باشد. از نظر کتابداران بین عوامل بازدارنده «حجم کاری زیاد و کمبود وقت» با 3/83% آراء بیشترین تأثیر و «شاخصههای سیاسی در پیشبرد پژوهش» با 6/35% آراء کمترین اثربخشی در ممانعت از انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی ایشان را دارا می باشد. بین «عوامل مشوق شخصی و فردی» با «علاقهمندی حرفهای» تفاوت معنیدار وجود دارد.بین «عوامل بازدارنده شخصی و فردی» با «علاقهمندی حرفهای» تفاوت معنیدار وجود دارد. بین «عوامل بازدارنده اجتماعی و سیاسی» و «مسئولیت اجرایی»تفاوت معنیدار وجود دارد.
واژههای کلیدی: کتابداران پژوهشگرا،کتابداران دانشگاهی ، فعالیت های علمی وپژوهشی
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
08
3
2008
02
20
A Citation Analysis of M.A Thesis in Library and Information Science (LIS) during 2001-2006
تحلیل استنادی مقالات چاپی و الکترونیک در پایاننامههای کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی دفاع شده دانشگاههای شهر تهران در سالهای 85- 1380
31528
10.22067/fe.v8i3.2044
FA
محمد
ابراهیمی پور
Journal Article
2009
11
05
The current study surveys electronic/print cited papers in library and information science (LIS) thesis of M.A degree. The main goal of the study was to find a unique and comprehensive pattern of resources used by LIS M.A students in 5 universities including: Iran University of Medical Sciences, Tehran University, Tarbiat Modares University, Azade Shomal University and Azade Olome Tahghight. For that exploration, mainly, a citation analysis approach was conducted. 259 M.A thesis of LIS in the five universities were chosen as statistical population. Findings showed that there was no unique and comprehensive citation behavior pattern among the students in the five universities. English print and electronic papers are high cited in the period of the study with exception of Iran and Olome Tahghighat universities. The citation behavior of the students in these two universities showed a little usage of print & electronic English papers in their thesis.
Keywords: Electronic journals, Print journals, M.A thesis, Library and Information Science, Citation behavior
مطالعه حاضر، بررسی وضعیت استنادهای انجام شده به نشریات ادواری فارسی و لاتین چاپی و الکترونیکی در پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی است. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 259 پایاننامه دفاع شده در رشته کتابداری و اطلاعرسانی در مقطع کارشناسیارشد در پنج دانشگاه شهر تهران در حیطه زمانی بین سالهای 1381 تا 85 تشکیل میدهد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که الگوی واحدی بین میزان استناددهی دانشجویان در پنج دانشگاه مورد بررسی وجود ندارد. میزان استناد به نشریات ادواری لاتین در سالهای اخیر بجز دو دانشگاه ایران و تربیت مدرس رو به افزایش است. روند میزان استناد به مقالات لاتین-الکترونیکی هم بجز در دانشگاههای ایران و علوم تحقیقات رو به افزایش است. در سه دانشگاه ایران، تهران و تربیتمدرس، بیشترین میزان استناد به نشریات چاپی لاتین بوده است.
واژههای کلیدی: مقالات چاپی، مقالات الکترونیکی، پایاننامههای کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی، تحلیل استنادی.
دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
2251-6360
08
3
2008
02
20
The Feasibility of Subject Authority Control of Persian Medical Databases available on the Web
امکانسنجی مهار مستندات موضوعی پزشکی در پایگاههای اطلاعاتی فارسی موجود بر روی وب
31548
10.22067/fe.v8i3.2045
FA
محمد
ابراهیمی پور
خسروی
خسروی
Journal Article
2009
11
05
One of the most important factors challenging the issue of "information storage and retrieval" in the Internet environment is the lack of control on authorities, including subject authority control. The present research aims at examining the feasibility of subject authority control of Persian medical databases available on the Net. Based on research methodology, we have chosen 50 keywords by random from keywords utilized by users who searched databases for articles. In the pre-test stage, these keywords were searched in Iranmedex, a database for Persian medical articles. The keywords utilized by database users were compared with Persian medical thesaurus and those which exactly matched with the thesaurus words were entered in a designed database using Microsoft Access software. In the next stage, we entered these authorized keywords in Iranmedex. Findings of new search sessions revealed that control of authorities makes information retrieval more precise and accurate. It also prevents false drops. The research findings can be used for modifying the process of information storage and retrieval on the Internet. The research concludes with a model for applying thesauruses as authority control tools for other databases available on the Internet.
Keywords: Information storage and retrieval; Persian medical databases; Iranmedex; Authority control; Persian medical thesaurus; False drops
هدف پژوهش حاضر امکانسنجی کنترل مستندات موضوعی پایگاههای اطلاعاتی پزشکی فارسی در محیط اینترنت است. بر اساس روش پژوهش این تحقیق از میان کلیدواژه های مورد استفاده کاربران اینترنت جهت جستجوی مقالات در بخش اطلاعرسانی کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، 50 کلیدواژه به طور تصادفی انتخاب گردید. ابتدا در مرحله پیش آزمون، این کلیدواژه ها در پایگاه اطلاعاتی مقالات پزشکی فارسیِ ایران مدکس مورد جستجو قرار گرفته و نتایج به دست آمده ثبت شد. این کلیدواژه ها با اصطلاحنامه پزشکی فارسی مطابقت داده شد و در صورت موجود بودن در این اصطلاحنامه در پایگاهی که مخصوص این پژوهش در محیط اکسِس طراحی شده بود، وارد شدند. سپس پایگاه کلیدواژه های مستند شده با هماهنگی با مسئولین پایگاه ایران مِدِکس وارد این پایگاه شده و دوباره مورد جستجو قرار گرفته و نتایج ثبت شد. نتایج به دست آمده نشان داد که مهار مستندات، با درصد بسیار بالایی باعث بازیابی دقیقتر اطلاعات شده و از ریزش کاذب جلوگیری مینماید. نتایج این پژوهش می تواند به منظور اصلاح فرآیندهای ذخیره و بازیابی اطلاعات در محیط اینترنت، الگویی برای به کارگیری اصطلاحنامهها به عنوان ابزارهای مهار مستندات در سایر پایگاههای اطلاعاتی موجود در اینترنت ارائه دهد.
واژههای کلیدی: ذخیره و بازیابی اطلاعات، پایگاههای اطلاعاتی پزشکی فارسی، مهار مستندات، اصطلاحنامه پزشکی فارسی، ریزش کاذب، مستند موضوعی