دانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-6360010320100220The Relationship of Destruction Meta-Cognition Beliefs with Academic Achievement of Students With Test Anxietyبررسی رابطة باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان3288110.22067/fe.v10i3.2359FAعباس ابوالقاسمیرضا گلپورمحمد نریمانیحسین قمریJournal Article20100209The aim of present research was examine of relationship between destruction meta-cognitive beliefs and academic achievement of students with test anxiety. For this purpose, 243 girls and boys subjects with test anxiety of 900 students of guidance schools of Noshar city were determined as the sample of study. For gathering the data, Meta-cognition Questionnaire and Test Anxiety Inventory were used. The grade point average were calculated for the student academic success. The results showed that destruction meta-cognitive beliefs is related to academic achievement in the students with test anxiety (r=0.21, Pهدف پژوهش حاضر بررسی رابطة بین باورهای فراشناختی مختل و موفقیت تحصیلی در دانشآموزان دارای «اضطراب امتحان» میباشد. نمونة این پژوهش شامل243 آزمودنی دارای اضطراب امتحان بود که از میان 900 دانشآموز سال سوم راهنمایی شهرستان نوشهر شناسایی شدند. برای جمعآوری دادهها از فرم کوتاه پرسشنامة فراشناخت ولز و پرسشنامة اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شده است. معدل کل نمرات دانشآموزان بهعنوان موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی (21/0-=r) دانشآموزان دارای اضطراب امتحان رابطة منفی معنیداری دارد. بین باورهای فراشناختی مختل و شدت اضطراب امتحان (17/0=r) همبستگی مثبت معنیداری بهدست آمد (01/0>p). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که 11درصد واریانس مربوط به موفقیت تحصیلی توسط مؤلفههای فراشناختی تبیین میشود. این نتایج حاکی از آن است که با افزایش باورهای فراشناختی مختل موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان کاهش مییابد.https://fedu.um.ac.ir/article_32881_0c26514d9cd4d5d42a25b371eed33046.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-6360010320100220Investigating The Relationships Among Mastery Goals, Performance Approach-Avoidance Goals, Learning Strategies and Students, Mathematic problem Solving Abilityبررسی روابط بین هدف های تسلط، هدف های عملکردی گرایش –اجتناب،راهبردهای یادگیری و توانایی حل مساله ریاضی دانشجویان3290810.22067/fe.v10i3.1193FAمحمد احمدی ده قطب الدینیایرانJournal Article20090517This research had been done with the purpose of studying the relations mastery goals, performance approach-avoidance goals, learning strategies and students, mathematic problem solving ability in Islamic Azad Universities in Kerman Province. required Data gathered by using goal achievement questionnaire by Elliot and Church and study process questionnaire by Biggs of a sample of n=427 students through random clustered sampling. Results showed that the effect of mastery goals on learning deep strategy is positive and meaningful and on mathematic problem solving ability is positive but is not meaningful. The effect of performance-approach on deep strategy and surface strategy is positive and meaningful and on mathematic problem solving ability is negative but is not meaningful. The effect of performance-avoidance on surface strategy is negative and meaningful and on deep strategy and mathematic problem solving ability is not meaningful. Therefore results showed that mastery goals have strong relations with learning deep strategy and high mathematic problem solving ability and performance approach-avoidance goals have strong relations with surface strategy and low mathematic problem solving ability.
Key words: mastery goals, performance approach-avoidance goals, learning deep and surface strategy, mathematic problem solving abilityاین مطالعه با هدف بررسی روابط بین هدف های تسلط، هدف های عملکردی گرایش-اجتناب، راهبردهای یادگیری و توانایی حل مساله ریاضی دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان کرمان انجام گرفت. دادهای مورد نیاز با استفاده ار پرسشنامه های هدف پیشرفت، الیوت و چرچ و فرایندهای مطالعه، بیگز از427 نفر از دانشجویان با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی جمع آوری شد. نتایج نشان داد اثر هدف های تسلط بر راهبردهای عمیق یادگیری مثبت و معنادار و بر توانایی حل مساله ریاضی مثبت اما معنادار نمی باشد. همچنین اثر آن بر راهبردهای سطحی یادگیری منفی و معنادار می باشد. اثر هدف های عملکرد-گرایش بر راهبردهای عمیق و بر راهبردهای سطحی مثبت و معنادار و بر توانایی حل مساله ریاضی منفی اما معنادار نمی باشد. اثر هدف های عملکرد- اجتناب بر راهبردهای سطحی مثبت و معنادار و بر راهبردهای عمیق و توانایی حل مساله ریاضی معنادار نمی باشد. بنابراین نتایج نشان دهنده رابطه قوی هدف های تسلط با راهبردهای عمیق یادگیری و توانایی حل مساله ریاضی بالا و هدف های عملکرد گرایش-اجتناب رابطه قوی با راهبردهای سطحی و توانایی حل مساله ریاضی پائین می باشد.
کلید واژه ها: هدف های تسلط، هدف های عملکردی گرایش- اجتناب، راهبرهای عمیق و سطحی، توانایی حل مساله ریاضیhttps://fedu.um.ac.ir/article_32908_4f6f270f9b1f5eac41ea36f803dda8dd.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-6360010320100220Teacher’s role in formation of emergent curriculum inspired by Reggio Emilia Approach for the children between ages of 7 and 8مطالعه چگونگی شکل گیری برنامه درسی برآمده با الهام از رویکرد رجیو امیلیا برای کودکان 6 تا 8 سال3292710.22067/fe.v10i3.1252FAکوروش فتحی واجارگاهJournal Article20090530Speaking of curriculum, very often we think of some exact, preplanned curricula determined for schools in advance. However in the new approach called Emergent Curriculum, all the beneficiaries including students, teachers, parents , society and all of whom are considered protagonists play some role in curriculum decision making and formation of learning. In Emergent Curriculum inspired by Reggio Emilia approach there is no a preplanned curriculum, it means teacher and educational system swear by children affect on what they are supposed to learn. In this study, the main research objective was study of formation of Emergent curriculum and documentation of the process. For this purpose, an ethnographical study has been employed. The research carried out in an unofficial school in Tehran- the capital city of Iran. This school has been working since 3 years ago as a research project under supervision of a nongovernmental center. An experienced teacher as well as 35 children participated in our study of which 23 were male and all of them were 7-8 years old. To collect a deep understanding of Emergent Curriculum implementation in the school, observing, listening to and describing interactions in the class, recording events, interviewing the teacher and gathering pupils’ works and school’s documents have been used. Categorizing observations, underscoring main issues, organizing documents and interpreting the data were the main methods of analyzing data. Findings have reported in 3 main groups: teacher’s role in emergent curriculum, project approach’s role in implementing such a curriculum, as well as challenges and future perspectives.در این تحقیق چگونگی شکلگیری برنامه درسی برآمدنی با روش قومنگاری مورد بررسی قرار گرفته شده است. در برنامه درسی برآمدنی گروه معلمان با بررسی علایق و دغدغههای کودکان و مستند کردن آن امکانات گسترش پروژهها را برای کودکان فراهم میآورند. برنامه درسی توسط کودکان بهوجود میآید و توسط معلمان قالببندی میشود. مراحل مختلفی از جمله شنیدن، پرسیدن و باز کردن موضوعات، پیشبینی مراحل آینده و ایجاد آمادگی برای حمایت، مستند سازی از کل فرآیند و بازنگری و همفکری با همکاران، کودکان و اولیاء جزء مراحل برنامهریزی میشود. معلمان نقشهای متنوعی را بازی میکنند؛ معلم بهعنوان همراه و یادگیرنده، معلم بهعنوان راهنما و معلم بهعنوان محقق. مدت 5 ماه تعاملات 35 کودک و 2 معلم و محقق مورد توجه قرار گرفت. شادی، انرژی و سرزندگی از جمله مهمترین مشخصههای همة گروههای ذینفع بود. کودکان در قالب پروژههای بلند مدت یا کوتاه مدت فردی و گروهی به یادگیری میپرداختند. 3 پروژة اصلی بلند مدت در این مدت توسط کودکان به اجرا درآمد و کودکان موضوعات متنوعی را در آنها به تحقیق آموختند.https://fedu.um.ac.ir/article_32927_64b5e43fa42d184ede121751c24b259b.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-6360010320100220The Investigation of the Relationship between Active Participation of Students and Their Academic Achievement in the Process of Teachingبررسی رابطة میزان مشارکت فعال دانشآموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی3294110.22067/fe.v10i3.2360FAفیروز محمودیاسکندر فتحی آذررجب اسفندیاریJournal Article20100209Active participation of students in the course of teaching/learning process is one of the essential topics which have attracted many researchers, for the students' active participation causes the students to be mentally involved, thus increasing learning. In this paper, student and teacher talk was analyzed, using Flanders' interaction analysis system. This was done for the purpose of determining the teacher and student talk and their participation. To carry out this study, sixty high school classes– half males and half females– of three different fields of study were chosen, based on the multi-stage random sampling. The classes were from five different parts or areas of the education organization of Tabriz. Ten coders collected the observational data. The frequency of ten factors was calculated, using Flanders' interaction analysis. The results showed that there was no statistically significant difference between the average of active participation and the type of free /limited talk among male and female students. There was also no significant difference, given the students' academic field of study, but there was a positive relationship between the active participation and free/limited talk and students' academic achievement.مشارکت فعال دانشآموزان در فرایند یاددهی و یادگیری یکی از مباحث اساسی است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است، چون مشارکت فعال دانشآموز در فرایند تدریس موجب درگیری ذهنی آنها و افزایش میزان یادگیری می شود. در این تحقیق میزان گفتار معلم و دانشآموز بر اساس سیستم تحلیل ارتباط کلامی فلندرز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، تا مشخص شود که میزان گفتار معلم و دانشآموز و میزان مشارکت آنها به چه میزان است. برای بررسی این موضوع 60کلاس سوم متوسطه (30کلاس دخترانه و 30کلاس پسرانه) از سه رشته ادبیات و علوم انسانی، ریاضی ـ فیزیک و علوم تجربی از نواحی پنچگانه آموزش و پرورش شهر تبریز به شیوه نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب گردید. 10کدبردار از طریق مشاهده فرایند تدریس داده ها را جمع آوری نمودند. سپس بر اساس سیستم تحلیل ارتباط کلامی فلندرز، فراوانی عوامل دهگانه محاسبه گردید. براساس نتایج به دست آمده بین میانگین مشارکت فعال و نوع گفتار آزادانه و محدود بین دانشآموزان دختر و پسر و همچنین بر اساس رشته تحصیلی تفاوت معنی دار آماری وجود ندارد. ولی بین میزان مشارکت و نوع گفتار آزادانه و محدود دانش آموز با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد.https://fedu.um.ac.ir/article_32941_6aefcd3aaf644f1ffa818bf2444dd077.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-6360010320100220Recognizing the Value Added Comparative Advantages State and Private Education in Khorasan Region and Comparative Analysis with other Provinces of the Countryشناخت مزیت های نسبی ارزش افزوده ای آموزش دولتی و خصوصی منطقه خراسان3297510.22067/fe.v10i3.2128FAمحمود هوشمندسمیه نقویJournal Article20091122Rapid economic growth and competition ability are the most important themes of the Fourth Development Plan, without promotion and development of human capital and increasing labor productivity is not achieved and in this regard, education an important role is playing. This paper investigated the value Added Comparative Advantages State and Private Education in Khorasan Region (including three Khorasan Razavi, North and South) and comparison with other provinces of the country. For this purpose, the share of value Added educational subdivisions in region gross domestic product (GDP) and compared with the country and revealed comparative advantage index calculated for the period 2000 to 20004, status education of Khorasan region in terms of comparative advantage was investigated and Khorasan position compared with other provinces of the country is also evaluated. The results indicate that in general the public sector Khorasan comparative advantage index had higher values of the private sector. This only in subdivision higher education been visible to other species and the amount of comparative advantage in private higher education is more public sectors in the years 2002-04. Other subdivisions in this period, all are having comparative advantage. Only subdivisions general secondary education and private secondary technical and professional in 2001-03 years as well as subdivisions private adult education period 2000-04 have no comparative.رشد سریع و رقابتپذیری اقتصادی که از مهم ترین مضامین برنامة چهارم توسعه بهشمار می روند، بدون ارتقاء و توسعة سرمایة انسانی و افزایش بهره وری نیروی کار محقق نمی شود و در این راستا، آموزش نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. هدف مقالة حاضر بررسی مزیت نسبی ارزش افزوده ای بخش آموزش دولتی و خصوصی منطقة خراسان (شامل سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی) و مقایسة آن با سایر استانهای کشور می باشد. برای این منظور، با توجه به سهم ارزش افزودة زیربخش های آموزشی در محصول ناخالص داخلی منطقه و مقایسة آن با کل کشور و محاسبة شاخص مزیت نسبی آشکار برای دورة زمانی 1379 تا 1383، وضعیت منطقة خراسان در بخش آموزش از لحاظ مزیت نسبی مورد بررسی قرار گرفته است و جایگاه خراسان در مقایسه با سایر استانهای کشور نیز ارزیابی شده است. نتایج بیانگر این است که بهطور کلی در خراسان شاخص مزیت نسبی بخش دولتی، مقادیر بیشتری از بخش خصوصی داشته است. این موضوع تنها در زیربخش آموزش عالی بهگونهای دیگر نمایان گردیده و مقدار مزیت نسبی در بخش آموزش عالی خصوصی در سال های 83-1381 بیش از بخش دولتی بوده است. سایر زیربخش های آموزشی نیز در این دوره همگی دارای مزیت نسبی هستند. تنها زیربخش آموزش متوسطة عمومی و متوسطة فنی و حرفهای خصوصی در سال های 82-1380 و همین طور زیربخش آموزش بزرگسالان خصوصی در تمام دوره 83-1379 فاقد مزیت نسبی و دارای شاخص مزیت نسبی آشکار کمتر از یک بوده اند.https://fedu.um.ac.ir/article_32975_da9ba7b2b950f199c6e3ed39a93fd9a7.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-6360010320100220A Study of the Application of Teaching University Indices from the Universities' Faculty Members Points of Viewبررسی میزان کاربست مؤلفههای دانشگاه یاددهنده از نظر اعضای هیئت علمیدانشگاهها3298910.22067/fe.v10i3.2361FAحسین زارع محمدآبادیسید رجایی پورمهدی جمشیدیانحسین مولویJournal Article20100209The purpose of present article is to study the application of teaching university indices such as Teachable point of view, ideas, values, emotional energy and edge in Iranian public universities. Present study uses a descriptive - survey research method. The statistical population of research includes all the faculty members of public medical and non medical universities during 2006-2007 academic year. The sample consists of 315 faculty members who were selected through random cluster multistage sampling. In order to gather the data, a 74- item researcher made questionnaire was designed on the basis of Tichy’s teaching organization Theory in the form of Likert’s 5 degree scale with a reliability of 0.87. One sample T test and multivariate variance analysis is used to analyze the data. The findings indicate that the mean score of the subjects regarding the application of teaching organization indices are all less than the mean criterion. In addition, there is a significant difference between all the means. Also the observed F shows that the relationship and difference between application of teaching organization indices regarding the academic ranks of faculty members and university managers are significant for emotional energy, ideas and values. Besides, there was not a significant difference between the mean scores of men and women. The relationship between the teaching organization indices regarding the experience was not significant too. But the differences of all the indices were significant in relation to faculty members and management positions. The results also indicate that the mean scores of medical universities are more than the non medical mean scores. The observed F about emotional energy, ideas, and values the differences are significant.در این پژوهش، برای بررسی میزان کاربست مؤلفههای دانشگاه یاددهنده [دیدگاه قابل یاددهی، ایدهها، ارزشها، انرژی، و قاطعیت در تصمیمگیری] در دانشگاههای دولتی از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش تمام اعضای هیئت علمیدانشگاههای دولتی در سال تحصیلی 86-85 بوده که از میان آنان یک نمونة 315 نفری به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بهصورت تصادفی انتخاب شده است. برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة محقق ساختة 74 سؤالی در قالب طیف 5 درجهای لیکرت بهکار برده شده است. جهت آزمون سؤالهای پژوهش از آزمونهای آماری پارامتریک از جمله t تک نمونهای و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین نمرات پاسخگویان در خصوص تمام مؤلفههای دانشگاه یاددهنده کمتر از حد متوسط (3) بوده و در تمام مؤلفهها تفاوت معنیدار است. بررسی تفاوت بین نظرات نمونة آماری در مورد میزان کاربست مؤلفههای سازمان یاددهنده با توجه به متغیرهای دموگرافیک نیز، f مشاهده شده نشان میدهد که براساس رتبة علمی اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه در سه مورد انرژی، ایدهها و ارزشها، تفاوت معنیدار بود. تفاوت بین میانگینهای زنان و مردان و نیزتفاوت بین میانگین براساس سنوات خدمت پاسخگویان معنیدار نبود، ولی در خصوص سمتهای مدیر و عضو هیئت علمی در تمام موارد تفاوت بین میانگینها معنیدار بود. تحلیل نتایج همچنین نشان داد که میانگین نمرات کاربست مؤلفههای سازمان یاددهنده در دانشگاههای علوم پزشکی بالاتر از میانگین نمرات دانشگاههای غیر پزشکی است. در مورد مؤلفههای انرژی، ایدهها و ارزشها، f مشاهده شده معنیدار میباشد.https://fedu.um.ac.ir/article_32989_f404224075160fbf57550f7f47d95c03.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-6360010320100220A Comparative Study of Attachment Styles in Normal and Delinquent Adolescentsمقایسة سبکهای دلبستگی در نوجوانان عادی و بزهکار3300710.22067/fe.v10i3.2396FAعلی مشهدیمحسن محمدیJournal Article20100223In this research, a comparative attachment styles in normal and delinquency adolescents was examined. Participants is 60 normal adolescent (32 male and 28 female) and 60 delinquency adolescent (32 male and 28 female) Tehran city. In this research the main goal of research was to assessment of. Attachment styles to use of Questionnaire Revised Adult Attachment scale (RAAS) and for assessment performance of family Subjects of inventory performance of family was used. To analysis research data, statistical methods such as mean, standard deviation, correlation coefficients, multivariate analysis was used. Research conclusions showed that attachment styles between normal and delinquency adolescents and between boys and girls is significant, and so showed that family performance affect the insecure attachment style and cause of Delinquency and behavioral disorders .In conclusion results is expressive that family performance, quality of conservation and interaction between family is determine type of attachment in child, adolescent and adulthoodپژوهش حاضر بهمنظور بررسی و مقایسة سبکهای دلبستگی در نوجوانان عادی و بزهکار به انجام رسیده است. نمونة پژوهش شامل 60 نوجوان عادی (32 پسر و 28 دختر) و60 نوجوان بزهکار (32 پسر و 28 دختر) میباشد. در این پژوهش، بهمنظور سنجش سبکهای دلبستگی از پرسشنامة دلبستگی کولینز و رید، و برای سنجش عملکرد خانواده از پرسشنامة سنجش عملکرد خانواده استفاده گردید. نتایج بر اساس روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس تک متغیری و ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبکهای دلبستگی نوجوانان عادی و بزهکار تفاوت معناداری وجود دارد و آزمودنیهای بزهکار بیش از آزمودنیهای عادی دارای سبکهای دلبستگی ناایمن (اجتنابی و دوسوگرا) هستند. بهعلاوه، بین گروه دختران و پسران نیز در سبک دلبستگی تفاوت معنادار بهدست آمد. همچنین، نتایج حاکی از آنند که نحوة عملکرد خانواده در بروز سبک دلبستگی ناایمن و پیامد آن بزهکاری و اختلالهای رفتاری مؤثر میباشد. در مجموع، یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نحوة عملکرد خانواده،کیفیت نگهداری و نحوة تعامل بین افراد خانواده تعیین کنندة نوع دلبستگی در کودک، نوجوان و بزرگسال میباشد.https://fedu.um.ac.ir/article_33007_a4de326f99b85a51badb37735eb12944.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-6360010320100220The Effectiveness of Concept Map Presenting and Constructing on retention, Understanding and Problem solving in the Biologyتأثیر ساخت و ارائة نقشة مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری، درک3303010.22067/fe.v10i3.2397FAجواد مصرآبادیداوود حسینی نسباسکندر فتحی آذرمحمد مقدمJournal Article20100223This paper compared the efficacy of these two methods on retention, understanding and problem solving in the biology keeping in the mind the fact that student's learning style has a role as a moderator variable. The intervening effects on retention, understanding and problem solving were measured by two academic achievement tests that those have the confirmable validity and reliability indexes. The group embedded figures test were used to assess field dependence and field independence learning styles. This research based on a quasi-experiment design. The pre-organized classrooms were selected by purposive sampling as four experiment groups and two control groups. The prepared concept maps were presented in process of teaching on the two experiment group's members and the other two experiment group members constructed concept maps from the instructed subjects. Results show that the concept map presenting method has more positive effects than the concept map constructing method in conditions that the students have field dependence learning style. Vice verse the concept map constructing method has advantage on the concept map presenting method in conditions that the students have field independence learning style.مقالة حاضر به مقایسة اثربخشی دو شیوة ساخت نقشههای مفهومی توسط فراگیران و ارائة نقشههای از قبل آماده شده بر یادداری، درک و حل مسئله برای در نظرگرفتن سبک یادگیری آزمودنیها پرداخته است. اثرات کاربندیها از طریق دو آزمون پیشرفت تحصیلی که دارای شاخصهای قابل قبول روایی و پایایی بودند، مورد اندازهگیری قرار گرفتند. برای اندازهگیری سبک یادگیری وابسته به زمینه و نابسته به زمینه، آزمودنیها از آزمون گروهی اشکال نهفته استفاده شد. پژوهش بر اساس طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون طراحی شده است. شش کلاس به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان 4 گروه آزمایشی و 2 گروه کنترل انتخاب شدند. در دو گروه آزمایشی، نقشههای از قبل آماده شده به آزمودنیها ارائه شد و اعضای دو گروه آزمایشی دیگر به تهیة نقشههای مفهومی پرداختند. در گروههای کنترل نیز آزمودنیها بهشیوة مرسوم به یادگیری متنهای درسی مشابه پرداختند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که ارائة نقشة مفهومی در شرایطی که سبک یادگیری آزمودنیها وابسته به زمینه باشد نسبت به ساخت تأثیر بیشتری دارد و ساخت نقشة مفهومی در شرایطی که آزمودنیها دارای سبک نابسته به زمینه باشند بر ارائة نقشة مفهومی برتری دارد. بدون در نظر گرفتن سبک یادگیری هیچکدام از این دو روش برتری چشمگیری نسبت به هم نداشتند.https://fedu.um.ac.ir/article_33030_5aef92110820bebcba86bece9c0f6072.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-6360010320100220A Study of Relationship between Consequences of leadership and Transformational leadership Style of Universities and Institution's Presidentsبررسی رابطۀ پیامدهای رهبری و ابعاد سبک رهبری تحولگرا در میان رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران3306710.22067/fe.v10i3.2398FAنسرین نورشاهیJournal Article20100223The purpose of this study is investigate the relationship between consequences of leadership and Transformational leadership style in presidents of universities and institutes of Tehran, 30 presidents in Tehran and 102 raters (subordination of presidents) response to third edition of multifactor leadership Questionnaire MLQ (Leader and rater version). The data were analyzed taking in to consideration both descriptive statistics (Frequency, percentage and mean) and Pearson correlation, the result of this study showed that: the existence of a meaningful and positive correlation between 3 consequences of leadership (extra effort, effectiveness, satisfaction) and Transformational leadership style.هدف از این مطالعه، بررسی رابطۀ پیامدهای رهبری و ابعاد سبک رهبری تحولگرا در میان رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی است. در این پژوهش 30 نفر از رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران و 102 نفر از همکاران مستقیم ایشان مورد مطالعه قرار گرفتهاند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامة رهبری چند عاملی فرم 5x ویراست سوم استفاده شده است. تحلیل دادههای بهدست آمده نشان داد که اکثریت رؤسای مورد مطالعه در پیامد رهبری تلاش بالاتر از حد انتظار نمرة بالا و در دو پیامد، اثربخشی و رضایتمندی نمرة متوسط اخذ کردهاند. همچنین، اکثریت رؤسای مذکور در بُعد تأثیرگذاری ایدهآلینمرة بالا، در دو بُعد انگیزش الهامبخش و برانگیزندگی ذهنی نمرة متوسط و در بُعد ملاحظۀ فردی نمرة پایین کسب کردهاند. بین نمرة رؤسا در همۀ ابعاد سبک رهبری تحولگرا با هر سه پیامد رهبری همبستگی مثبت معنیدار مشاهده شد. بهطور کلی یافتههای پژوهشی ضرورت تقویت رؤسا در بُعد ملاحظۀ فردی را نشان میدهد. همچنین، یافتههای پژوهش نشان داد که سبک رهبری تحولگرا نقش مؤثری در افزایش رضایتمندی و تلاش بالاتر از حد انتظار در میان همکاران رؤسای مذکور دارد.
https://fedu.um.ac.ir/article_33067_ce8c3607083e52ed1c84262bbfc63495.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-6360010320100220The Relations among Self-Concept, Family Structureرابطه مفهوم خود، ساختار خانواده و نگرش به عملکردهای تربیتی والدین در نوجوانی3307810.22067/fe.v10i3.2399FAمهناز رضوان خواهJournal Article20100223Self-concept component and its relationship with family structure and perceived parental rearing practices was examined in a sample of 163 adolescents ( 87 girls and 76 boys, aged 16 years old) selected randomly from high schools in Tabriz. The subjects completed Tennessee self-concept scale with 84 items and a 77-item inventory measuring parental rearing practices. Results revealed no significant gender differences in general self-concept. The female subjects evaluated parental love higher than the male ones. However, findings didn’t show any significant gender differences in the perceived parental control. Four practices of parental rearing (authoritative, authoritarian, neglectful, and permissiveness) were studied in relation to self-concept. According to the results of ANOVA analysis, high self-concept was found to be associated more with parental authoritative style than the three other rearing practices. Furthermore, except for mother education, there was no significant relationship between self-concept and the family physical structure.در پژوهش حاضر، مؤلفة مفهوم خود و رابطظ آن با ساختار خانواده و شیوههای فرزندپروری مورد بررسی قرار گرفته است. تعداد 163 دانشآموز نوجوان با میانگین سنی 16 سال و به تفکیک جنسیت از میان مدارس متوسطة شهر تبریز انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس مفهوم خود تنسی متشکل از 84 ماده و مقیاس 77 مادهای عملکرد تربیتی والدین استفاده شد. نتایج بیانگر تفاوتهای جنسی معنیداری در مفهوم خود نبود. دختران در مقایسه با پسران محبت والدینی را بیشتر ارزیابی کردند، ولی در نگرش به بُعد کنترل والدینی تفاوتهای جنسی معنیداری مشاهده نشد. چهار شیوة تربیتی (مقتدر، آزادگذارنده، قدرتطلب و مسامحهکار) در رابطه با مفهوم خود مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلANOVA گویای آن بود که نقش اقتدار والدینی در ایجاد مفهوم خود بالا در مقایسه با سه شیوة دیگر به مراتب بیشتر بود. همچنین، مفهوم خود، جز در رابطه با تحصیلات مادر، تحت تأثیر ساختار فیزیکی خانواده قرار نگرفت.https://fedu.um.ac.ir/article_33078_f74330b95723fce3780ff06c6cc72c73.pdfدانشگاه فردوسی مشهدپژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت2251-6360010320100220Reflection on Education Ability of Management Training: Critiques and Viewpointsتأملی بر آموزشپذیری مدیریت آموزشی: انتقادها و دیدگاهها3310210.22067/fe.v10i3.2400FAمحمود سعیدی رضوانی0000-0001-9553-9380آزاده بهره مندJournal Article20100223This article investigated the result of problematic situation that some research, including the study in faculty of Educational Sciences have portrayed it, the problematic situation is lack of full successfulness from graduators of educational management in the real environment. Followed this issue was raised that perhaps the process of training primarily non- feasibility process. Followed that finding the survey of review the topic of "Educational management feasibility" was performed. On this basis, the fundamental question is whether this educational management training can be taught? Literature review showed that a group of experts in order to reasons such as the gap between theory and practice say to impossibility of Educational management. In this article opposition opinions of education management were criticized, and the result is the defects observed in graduates, most likely is related to weakness of users not to management theory. Inadequacies of users can be sharp two factors a) the training was inadequate and b) personality traits than appropriate job management. If accepted the interaction of teachings of management and user, (Student Training Management) characteristics then should only the people were selected for management courses, which have primary features of a successful manager. Also can be other solutions in education management at the level of educational organizations ponder. Inservice training and promotion service based action research is one effective method.این مقاله حاصل بررسی موقعیت مسئلهزایی است که برخی تحقیقات از جمله مطالعهای در سطح دانشکدة علوم تربیتی آنرا به تصویر کشیدهاند. آن موقعیت مسئلهزا عدم توفیق فارغ التحصیلان دورههای آکادمیک مدیریت آموزشی در محیط واقعی سازمان بوده است. در پی آن، این مسئله مطرح شد که چه بسا اصولاً فرایند تربیت مدیران فرایندی ناشدنی است. بنابراین، برای بررسی موضوع " امکانسنجی آموزش مدیریت" دیدگاههای صاحبنظران بررسی و تحلیل گردید. بر این اساس، پرسش اساسی این نوشتار آن است که آیا مدیریت آموزشی قابل آموزش است؟ نتایج پیشینهکاوی نشان داد که گروهی از صاحبنظران به دلایلی نظیر شکاف میان تئوری و عمل مدیریت قایل به امکانناپذیری آموزش مدیریت هستند. در این مقاله، نقطه نظرات مخالفان آموزشپذیری مدیریت نقد شد و چنین نتیجه شد که نقص مشاهده شده در فارغ التحصیلان، به احتمال بیشتری بهکاربران نظریههای مدیریت (آموزههای مدیریتی) و نه دانش فعلی مدیریت مربوط است. کاستیهای این کاربران میتواند به دو عامل (الف) دریافت آموزشهای نامناسب و (ب) ویژگیهای شخصیتی غیرمتناسب با شغل مدیریت، مربوط باشد. در صورت پذیرش اصل تعامل آموزههای مدیریت با ویژگیهای کاربر (دانشجوی مدیریت آموزشی)، بایستی افرادی را در دورههای مدیریت گزینش نمود که دارای ویژگیهای اولیّة یک مدیر موفّق باشند. ضمناً میتوان به راهکارهای دیگری در آموزش مدیریت در سطح سازمانهای آموزشی اندیشید. رویکرد گردش و ارتقای شغلی همراه با آموزشهای ضمن خدمت مبتنی بر تحقیق عمل یکی از روشهای موًثر میباشد.https://fedu.um.ac.ir/article_33102_ee06848a099e595d489c7917d2ec08af.pdf