##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

محمد جاودانی ,

چکیده

هدف کلی این تحقیق عبارت بود از: بررسی رابطه رهبری تحول‌آفرین با تعهد سازمانی معلمان. و اهداف جزئی آن عبارت بودند از : بررسی رابطه بین میزان تحول‌آفرینی مدیران با تعهد سازمانی معلمان، بررسی رابطه بین میزان تعاملگرایی مدیران با تعهد سازمانی معلمان، بررسی تأثیر تعاملی تحول‌آفرینی و تعاملگرایی مدیران بر تعهد سازمانی معلمان، مقایسه میزان تحول‌آفرینی مدیران زن و مرد، مقایسه میزان تعاملگرایی مدیران زن و مرد و نیز بررسی اینکه ترتیب ابعاد رهبری تحول‌آفرین و تعاملگرا از جهت تأثیر بر تعهد سازمانی معلمان به چه صورت است.
به منظور دست‌یابی به پاسخ سؤالات مذکور پرسشنامه رهبری چند عاملی ( MLQ) که توسط بس ( 1985) تهیه و روایی و پایایی آن محاسبه شده بود و نیز توسط محقق ترجمه و مجدداً روایی و پایایی آن محاسبه گردید و مقیاس تعهد سازمانی که توسط مائودی، استیرزو پورتر (1974 ) تهیه و بوسیله مرتضوی ( 1372 ) ترجمه و روایی و پایایی آن محاسبه شده بود در بین 320 نفر از معلمان مدارس ابتدایی ناحیه یک شهر شیراز توزیع گردید. پس از جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس دو طرفه، آزمون تی برای گروههای مستقل و نیز رگرسیون چند‌متغیره نتایج زیر حاصل شد.
1-بین میزان تحول‌آفرینی مدیران با تعهد سازمانی معلمان رابطه مثبت و معنا‌دار وجود دارد. (0001/P<33/=r).
2- بین میزان تعاملگرایی مدیران با تعهد سازمانی معلمان رابطه معنا‌دار وجود ندارد.
3- تعامل تحول‌آفرینی و تعاملگرایی مدیران بر تعهد سازمانی معلمان تأثیر معنا‌دار ندارد.
4- بین میزان تحول‌آفرینی مدیران زن و مرد تفاوت معنا‌دار وجود دارد. بطوریکه مدیران زن تحول‌آفرینی بیشتری را از خود نشان می‌دهند. (0001/P< 245=df 40/4-=t).
5- بین میزان تعاملگرایی مدیران زن و مرد تفاوت معنا‌دار وجود ندارد.
6- رهبری فرمند از ابعاد رهبری تحول‌آفرین بیشترین تأثیر را بر تعهد سازمانی
معلمان دارد. و ترتیب سایر ابعاد از جهت تأثیر بر تعهد سازمانی معلمان بدین‌گونه
است: ملاحظه فردی، تحریک ذهنی، پاداش مشروط، مدیریت مبتنی بر استثناء
(12= R2 /000/0P< 38/5= (196و5)F).

جزئیات مقاله

مراجع
ارجاع به مقاله
جاودانیم. (2011). بررسی رابطه رهبری تحول‌آفرین با تعهد سازمانی معلمان. پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1(1). https://doi.org/10.22067/fe.v1i1.1656
نوع مقاله
پژوهشی