##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

طالب‌زاده طالب‌زاده , ابوالقاسمی ابوالقاسمی , خیری‌خواه خیری‌خواه ,

چکیده

این پژوهش درصدد آن است تا به شناخت گرایش فراگیران‌ بزرگسال غیرشاغل به‌آموزشهای کاردانش در شهر قزوین بپردازد و علل گرایش آنان به این شاخه را باز شناسد. روش این تحقیق توصیفی است و همه فراگیران بزرگسال 40-16 ساله غیرشاغل مشغول به تحصیل در پایه‌های دوم و سوم مدارس کاردانش بزرگسال شهرستان قزوین به تعداد 2352 نفر بعنوان جامه آماری در نظر گرفته شده است که از این تعداد384 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقه‌ای 1 انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است که حاوی 20 سؤال کوتاه پاسخ، چند گزینه‌ای می‌باشد. ضریب آلفای کرونباخ 2 اعتبار پرسشنامه برابر 87/0 بدست آمد. نتایج پژوهش به شرح زیر می‌باشد: 1- دستیابی سهل‌تر به شغل موجب گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل به آموزشهای کاردانش بوده است. (001/0p<) 2- به نظر می‌رسد عامل سهولت کسب دیپلم موجب گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل به آموزشهای کاردانش بوده است.(001/0p<) 3- سهولت ادامه تحصیل تا سطح کاردانی پیوسته موجب گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل به آموزشهای کاردانش بوده است (001/0p<). 4- گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل به آموزشهای کاردانش در طبقه سنی 20-15 سال کمتر از سایر طبقات سنی بوده است
( 001/0 p <). 5- گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل به آموزشهای کاردانش به ترتیب اولویت به هر یک از زمینه‌های تحصیلی، خدمات، صنعت و کشاورزی بوده‌است. 6- گرایش زنان بزرگسال غیرشاغل به آموزشهای کاردانش بیشتر از مردان بوده است (001/0p <).

جزئیات مقاله

مراجع
ارجاع به مقاله
طالب‌زادهط., ابوالقاسمیا., & خیری‌خواهخ. (2009). بررسی علل گرایش فراگیران بزرگسال غیرشاغل به‌آموزشهای کاردانش. پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت, 5(1). https://doi.org/10.22067/fe.v5i1.1821
نوع مقاله
پژوهشی