شناخت راهبردهای مطالعه و یادگیری گامی اساسی برای مداخلات آموزشی است. این پژوهش با هدف تعیین میزان استفاده دانشجویان از راهبردهای مطالعه و یادگیری و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی آنها انجام شد. در این مطالعه 425 نفر از دانشجویان سالهای 84 و 86 دانشکده های ادبیات و مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری که به منظور اندازه گیری میزان استفاده دانشجویان از این راهبردها طراحی شده است، توسط دانشجویان تکمیل گردید. یافته ها حاکی از این بود که عملکرد دانشجویان در استفاده از مهارت ها ،در حد متوسط بود. دختران بیشتر از پسرها از مهارت ها بهره برده ، دانشجویان دانشکده ادبیات نیز بیشتر از دانشجویان دانشکده مهندسی از راهبردها استفاده کرده اند. بین دانشجویان روزانه و نوبت دوم وهمچنین دانشجویان سال اول و سوم تفاوتی در استفاده از راهبردها مشاهده نشد . همبستگی بین رتبه کنکور و استفاده از راهبردها معنی دار نبوده و همبستگی بین معدل دوره متوسطه و معدل دانشگاهی دانشجویان معنی دار بوده است و در نهایت فرایند فراشناختی دانش و کنترل خود بیشترین سهم را در تبیین موفقیت تحصیلی دانشجویان برعهده داشته است.
واژه های کلیدی : مهارت های مطالعه و یادگیری ، موفقیت تحصیلی ، دانشجویان
عبدخدایی, محمد سعید . (1389). "بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارتهای مطالعه و یادگیری ورابطه آن با وضعیت وسوابق تحصیلی آنها". پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011(2), -. doi: 10.22067/fe.v11i2.1428
MLA
محمد سعید عبدخدایی. ""بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارتهای مطالعه و یادگیری ورابطه آن با وضعیت وسوابق تحصیلی آنها"", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011, 2, 1389, -. doi: 10.22067/fe.v11i2.1428
HARVARD
عبدخدایی, محمد سعید. (1389). '"بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارتهای مطالعه و یادگیری ورابطه آن با وضعیت وسوابق تحصیلی آنها"', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011(2), pp. -. doi: 10.22067/fe.v11i2.1428
CHICAGO
محمد سعید عبدخدایی, ""بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارتهای مطالعه و یادگیری ورابطه آن با وضعیت وسوابق تحصیلی آنها"," پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011 2 (1389): -, doi: 10.22067/fe.v11i2.1428
VANCOUVER
عبدخدایی, محمد سعید. "بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارتهای مطالعه و یادگیری ورابطه آن با وضعیت وسوابق تحصیلی آنها". پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1389; 011(2): -. doi: 10.22067/fe.v11i2.1428
ارسال نظر در مورد این مقاله