تبیین و نقد درونی مدل ترکیبی تربیت اخلاقی ناروائز

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشگاه تهران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش تبیین و نقد درونی مدل ترکیبی تربیت اخلاقی از دیدگاه ناروائز می باشد. در مقاله تبیین شده است که ناروائز دو رویکرد تربیت منش و تربیت اخلاقی عقلانی را به منظور ترکیب انتخاب و سپس این دو رویکرد را با توجه به مبانی فلسفی آنها با هم مقایسه کرده و نقاط قوت و ضعف آنها را تبیین نموده است تا بتواند نقاط مثبت آنها را با هم ترکیب کند و به نظریه ای جامع که مبرا از نقاط ضعف دو رویکرد مذکور باشد دست یابد. در ادامه تبیین شد که ناروائز مدلی را ارائه می کند که به زعم او حاصل ترکیب نقاط قوت دو رویکرد پیش گفته است.
نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ناروائز در دیدگاه خود دچار تناقض های درونی متعدد شده است. از جمله: برتر دانستن اصول تربیت منش بر تربیت اخلاقی عقلانی، ارائه الگو توسط او علیرغم اینکه قائل به این است الگو، قاعده و اصول خاصی را در تربیت اخلاقی نمی توان و نباید ارائه کرد، باقی ماندن بر نقاط ضعف رویکردهای مبدأ، نادیده گرفتن استقلال متربی و نهایتا عدم پاسخگویی به سوالات بیشمار در تربیت اخلاقی.

کلیدواژه‌ها


Bagheri, Kh. Sajadieh, N & Tavasoli, T. (2011). Approachs & metods of reserch in the philosophy of education, TehranResearch Institute of Cultural & Social Studies (In Persian)
Bagheri, Kh. (1999). Foundations & metods of moral education(comparative critique of science of ethic & Contemporary psychology) Tehran: Publishing Center of Islamic propag&a of Organization. (In Persian)
Bagheri, Kh. (2017). The broken mirror of truth, Reply to critiqe of Dr. Mehdi Sajjadi, bulletin of Foundations of education , 7(2): 119-123 (In Persian)
Berkowitz, M. W. (1997). The complete moral person: Anatomy & formation. In J.M. Dubois (Ed.), Moral issues in psychology: Personalist contributions to selected problemsLanham, MD: University Press of America, 11(2): 11-41
Bhaskar, R., et al. (Eds.) (2010). Interdisciplinarity & Climate Change Transforming knowledge & practice for ourglobal future. Routledge
Cutts, L. (2011). Integration in counselling psychology: To what purpose? Counselling Psychology Review, 11(1): 18-48
Dahl, B. (1996). A synthesis of different psychological learning theories? Piaget & Vygotsky. Online from: http://people.exeter.ac.uk/PErnest/pome17/bdahl.htm
Haidt, j. (2001). The emotional dog & its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment, Psychological Review. 108(4): 814-34.
Lickona, T. (1997). Educating for character: A comprehensive approach. In A. Molnar (Ed.),The construction of children’s character, Chicago: University of Chicago Press, 45-62
Nami, sh.(2016). Constructivism Approach to moral education, in New Approachs to moral Education, Mohammad Hasani, tehran: school. (In Persian)
Narvaez, D. & Lapsley, D. K. (2005). The Psychological Foundations of Everyday Morality & Moral Expertise. In D. K. Lapsley & F. C. Power (Eds.), Character psychology & character education Notre Dame, IN, US: University of Notre Dame Press, 140-165
Narvaez, D. (2005). The neo-Kohlbergian tradition & beyond: Schemas, expertise, & character. Nebraska Symposium on Motivation. 51: 119-163
Narvaez, D. (2006). Integrative Ethical Education. In M. Killen & J. Smetana (Eds.), H&book of Moral Development , Mahwah, NJ: Erlbaum, 703-733
Narvaez, D. (2008). Human flourishing & moral development: Cognitive science & neurobiological perspectives on virtue development. In L. Nucci & D. Narvaez (Eds.), H&book of Moral & Character Education, Mahwah, NJ: Erlbaum, 310-327
Narvaez, D. (2010a). Moral complexity: The fatal attraction of truthiness & the importance of mature moral functioning. Perspectives on Psychological Science, 5(2): 163-181.
Narvaez, D. (2010b). Building a Sustaining Classroom Climate for Purposeful Ethical Citizenship, International Research H&book on Values Education & Student Wellbeing, 659-673
Narvaez, D. (2012). Moral Neuroeducation from Early Life Through the Lifespan, Neuroethics, 2(5):145-157
Narvaez, D. (2015). The Co-Construction of Virtue: Epigenetics, Development, & Culture, Chapter from the book "Cultivating Virtue: Perspectives from Philosophy, Theology, & Psychology." Ed. Nancy E. Snow. Oxford: Oxford University Press
Narvaez, D. & Bock, T. (2014a). Developing Ethical Expertise & Moral Personalities, H&book of Moral & Character Education, edited by Larry Nucci, Darcia Narvaez & Tobias Krettenauer, New York, NY: Routledge
Narvaez, D. & Bock, T. (2014b). The Classroom RAVES Model for Moral Character & Ethical Knowhow, Moral Psychology Laboratory, Tools for Moral Character Education, University of Notre-dame
S&erson, S. (1987). eclecticism & its alternatives, current Perspective in Social Theory, 8: 313-345
ShabaniVaraki, B,(2007). Transcendental Realism & False Dualism in Educational Research, Journal of Educational Innovations, 6(20): 65-86. (In Persian)
Tellings, A. (2001). Eclecticism & Integration in Educational Theories: A Metatheoretical Analysis. Educational Theory, 51(3): 277-292
Vojdani, f.(2016). Integrative approach in ethical education, in New Approachs to moral Education, Mohammad Hasani, tehran: school (In Persian)
CAPTCHA Image