1
استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2
دانشیار گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
10.22067/fedu.2025.89696.1365
چکیده
تحقیق حاضر سعی در طراحی مدل میدان آموزش کارآمد در ایران بر اساس رویکرد ساختارگرایی تکوینی است. در راستای دستیابی به این هدف نظریههای آموزش و آموزش و توسعه با استفاده از روش مرور نظاممند بررسی و مورد استنباط نظری قرار گرفتند. در نهایت بر اساس ویژگیهای استنباط شده، مدل میدان آموزش کارآمد در ایران طراحی شد. بر اساس این مدل، میدان آموزش به لحاظ فرامیدانی، میدانی است که با سایر میدانها درهمتنیدگی و ارتباط هماهنگ دارد و دارای استقلال نسبی است (به ویژه از میدان قدرت). به لحاظ درون میدانی نیز، میدانی است که از «تاریخ متمایزی» برخوردار است که این تاریخ بر شکلگیری منطق میدان، عادتواره و سرمایهی کارگزاران آن اثرگذار بوده است. هدف میدان آموزش ارتقای سرمایه فرهنگی تجسمیافته است و عادتواره نهادی عاملان اجتماعی میدان آموزش نیز، عادتواره آموزشی است. «معلمان» و «دانشآموزان» کارگزاران اصلی میدان آموزش محسوب میشوند. به طوری که معلمان در «میدان تولید» و دانشآموزان در «میدان مصرف» حضور دارند و بر اساس و عادتواره، سرمایه و منطق خاص میدان آموزش در راستای دستیابی به میدان که همان کسب و ارتقای سرمایه فرهنگی تجسمیافته به رقابت میپردازند.
محمدی, فردین و نوغانی, محسن . (1403). طراحی مدل تحلیلی میدان آموزشِ کارآمد در ایران بر اساس رویکرد ساختارگرایی تکوینی پیر بوردیو. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 14(1), -. doi: 10.22067/fedu.2025.89696.1365
MLA
محمدی, فردین , و نوغانی, محسن . "طراحی مدل تحلیلی میدان آموزشِ کارآمد در ایران بر اساس رویکرد ساختارگرایی تکوینی پیر بوردیو", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 14, 1, 1403, -. doi: 10.22067/fedu.2025.89696.1365
HARVARD
محمدی, فردین, نوغانی, محسن. (1403). 'طراحی مدل تحلیلی میدان آموزشِ کارآمد در ایران بر اساس رویکرد ساختارگرایی تکوینی پیر بوردیو', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 14(1), pp. -. doi: 10.22067/fedu.2025.89696.1365
CHICAGO
فردین محمدی و محسن نوغانی, "طراحی مدل تحلیلی میدان آموزشِ کارآمد در ایران بر اساس رویکرد ساختارگرایی تکوینی پیر بوردیو," پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 14 1 (1403): -, doi: 10.22067/fedu.2025.89696.1365
VANCOUVER
محمدی, فردین, نوغانی, محسن. طراحی مدل تحلیلی میدان آموزشِ کارآمد در ایران بر اساس رویکرد ساختارگرایی تکوینی پیر بوردیو. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1403; 14(1): -. doi: 10.22067/fedu.2025.89696.1365
ارسال نظر در مورد این مقاله