استادیار، گروه .علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ، ایران
10.22067/fedu.2025.90102.1374
چکیده
امروزه مرجعیت علمی بهعنوان منبع اصلی مشروعیت و بقا در بستر رقابتی حاکمیت آموزش در جهان عمل میکند. در این میان، یکی از بایستههای مرجعیت علمی، نظریهپردازی علمی است. نظریهپردازی در همهی حوزههای دانش بشری، اغلب با چالشها و موانعی روبهرو میباشد، اما این موانع در حوزه علوم انسانی بسیار چشمگیر هستند. ازجمله مهمترین موانع فرایند خلق و بسط مفاهیم انسانی و اجتماعی نوظهور در حوزه علوم انسانی که میتوانند بهطور قابلتوجهی بر فرآیند نظریهپردازی در این حوزه تأثیر گذاشته و از سرعت آن بکاهند، موانع فرهنگی است. از همین رو پژوهش حاضر باهدف واکاوی و تبیین موانع فرهنگی نظریهپردازی در علوم انسانی با رویکرد تحلیل مضمون انجامشده است. در این پژوهش از طریق مصاحبه با متخصصان و صاحبنظران حوزهی علوم انسانی،13 مضمون بهعنوان موانع فرهنگی نظریهپردازی در حوزه علوم انسانی شناسایی و مورد تبیین قرار گرفتند.
یوسف بروجردی, راضیه و داورپناه, سید هدایت اله . (1403). واکاوی موانع فرهنگی نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 14(1), -. doi: 10.22067/fedu.2025.90102.1374
MLA
یوسف بروجردی, راضیه , و داورپناه, سید هدایت اله . "واکاوی موانع فرهنگی نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 14, 1, 1403, -. doi: 10.22067/fedu.2025.90102.1374
HARVARD
یوسف بروجردی, راضیه, داورپناه, سید هدایت اله. (1403). 'واکاوی موانع فرهنگی نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 14(1), pp. -. doi: 10.22067/fedu.2025.90102.1374
CHICAGO
راضیه یوسف بروجردی و سید هدایت اله داورپناه, "واکاوی موانع فرهنگی نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی," پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 14 1 (1403): -, doi: 10.22067/fedu.2025.90102.1374
VANCOUVER
یوسف بروجردی, راضیه, داورپناه, سید هدایت اله. واکاوی موانع فرهنگی نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1403; 14(1): -. doi: 10.22067/fedu.2025.90102.1374
ارسال نظر در مورد این مقاله