دراین پژوهش، به منظور بررسی ارتباط بین هیجان ها و ابعاد اسناد علی ( ابعاد مرکز کنترل و کنترل پذیری و پایداری) با عزت نفس، پژوهشگر آزمون های عزت نفس روزنبرگ ، هیجان های واتسون و کلارک و مقیاس سنجش ابعاد علّی (واینر) را در مورد 367 شرکت کننده دانشجو از دانشگاه تبریز اجرا کرده است. در تحلیل فرضیه ها از برنامه های آماری SPSS و تحلیل رگرسیونی و همبستگی پیرسون استفاده کرده است و متغیرهای مربوط به ابعاد اسناد علّی در دو موقعیت (موفقیت) و (شکست) مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان می دهد، از عمده ترین عواملی که در افزایش عزتنفس مؤثرند، هیجان های مثبت و به تبع ان انتسابهای کنترلپذیر و درونی و پایدار در موقعیت موفقیت است و فرد میتواند با درونیکردن و کنترلپذیر و پایدار دانستن آن ، هیجان های مثبت خود را بالا برده و عزتنفسش را افزایش دهد. همچنین انتساب های درونی وکنترلپذیر در موقعیت شکست در افزایش هیجان های منفی مؤثرند. احتمال میرود، هیجانهای منفی در پایین بردن عزت نفس مؤثر باشند و به تبع آن سلامت جسمی و روحی فرد به مخاطره افتد.
گروسی فرشی, گروسی فرشی, & محمد الفت, محمد الفت. (1386). بررسی رابطه هیجان ها واسنادهای علّی با عزت نفس در دانشجویان دانشگاه تبریز. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 08(1), -. doi: 10.22067/fe.v8i1.1873
MLA
گروسی فرشی گروسی فرشی; محمد الفت محمد الفت. "بررسی رابطه هیجان ها واسنادهای علّی با عزت نفس در دانشجویان دانشگاه تبریز", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 08, 1, 1386, -. doi: 10.22067/fe.v8i1.1873
HARVARD
گروسی فرشی, گروسی فرشی, محمد الفت, محمد الفت. (1386). 'بررسی رابطه هیجان ها واسنادهای علّی با عزت نفس در دانشجویان دانشگاه تبریز', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 08(1), pp. -. doi: 10.22067/fe.v8i1.1873
VANCOUVER
گروسی فرشی, گروسی فرشی, محمد الفت, محمد الفت. بررسی رابطه هیجان ها واسنادهای علّی با عزت نفس در دانشجویان دانشگاه تبریز. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1386; 08(1): -. doi: 10.22067/fe.v8i1.1873
ارسال نظر در مورد این مقاله