جایگاه نظارت و راهنمایی تعلیماتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

فردوسی مشهد

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی و نقد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از بعد نظارت و راهنمایی می‌باشد. برای دست‌یابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل محتوا بهره گرفته شد. برای این منظور با رجوع به ادبیات نظری، مؤلفه‌های اصلی و زیر مولفه های نظارت و راهنمایی تعلیماتی شناسایی شدند، سپس برمبنای آن متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تحلیل قرار گرفت. به طورکلی، یافته‌های حاصل از تحلیل سند حاکی از عدم توجه همه جانبه به تمامی مؤلفه‌های نظارت و راهنمایی تعلیماتی می‌باشد. با وجود اشاره مستقیم و غیرمستقیم به برخی از مؤلفه‌ها مانند هدف، روش، معلم، محتوا، برنامه درسی و مسئولان و ناظران آموزشی در مبانی نظری و گزاره‌های سند، به نظر می‌رسد مؤلفه‌های دیگر نظارت و راهنمایی تعلیماتی مانند فرایند نظارت، ویژگی‌های لازم ناظران، جو مدرسه و محیط آموزشی، اصول و مبانی نظارت و نقش‌ها و وظایف ناظران مورد توجه قرار نگرفته است.

کلیدواژه‌ها


Bazrgar, M., and Eizadi, A. (2013). Parent-teacher interaction in culture veil according to the fundamental transformation document. The Journal of Peyvand, December 2013, 411. 36-39. (In Persian).
Eisapoor, A. A. (2012). Document review religious education in the fundamental evolution of education. International Congress of Culture and Religious Thought. Qom. (In Persian).
Fooladi, E., and Dadar, N. (2013). Counseling in schools and fundamental evolution document. The Journal of School counselor growth, 32, 4-8. (In Persian).
Heydari, H., and Hossein Nejad, R. (2014). Educational Justice approaches (at the place of Educational Justice in the fundamental evolution document of the education system). The Journal of Foundations of Education, 4 (1), 49-72. (In Persian).
Hassani, M. (2006). A model for the diffusion of innovation in the education system in Iran. Educational Innovations Quarterly. 5(15), 151-176. (In Persian).
Hematifar, M., and Ahanchian, M. (2014). Evaluation model combined coherence theory in philosophy of education; case studies coherence "philosophy of education of the Islamic Republic of Iran" in the national fundamental evolution document of education. The Journal of Foundations of Education, 3 (2) (s 6), 25-48. (In Persian).
Khorshidi, A. (2003). Supervision. Theran: Yastoroon. (In Persian).
Mohammadian, A. (2015). Review of the fundamental evolution document in the official and public education system of the Islamic Republic of Iran. Tabriz: Milan. (In Persian).
Maroufy, Y., and Yusefzadeh, M. (2009). Content analysis in human sciences. Hamadan: Sepehr Danesh. (In Persian).
Najafi, E. and Ahmadi, H. (2012). The importance, role and function of the family from the perspective of Islam and its place in the education fundamental evolution document. The Journal of Family and Research Studies, 9 (1), 7-30. (In Persian).
Navid Adham, M. (2012). Manegerial Requirements of fundamental evolution in education. The Journal of Culture strategy, 17 and 18, 295-323. (In Persian).
Navid, M. (2001). Proceedings of Pathology Physical Education. Tehran: school Publications. (In Persian).
Niknami, M. (2010). Educational supervision and guidance. Tehran: Samt. (In Persian).
Peyrovani Nia, P. and Peyrovani Nia, P. (2013). Evaluating Contents of Document of Fundamental Reforms in Education, Focusing on Organizational Learning. Journal of Academic E-learning (Media), (3)4, 40-48. Retrived from http://mediaj.sums.ac.ir/online. (In Persian).
Ranaei, M. (2014), Road map detailes of education fundamental evolution document accomplishment. Retrived from http://ayaronline.ir/1393/09/100697.html. (In Persian).
Sange, P. (2006) Dancing change. (H. Akbari and M. Soltani, Trans.). Tehran: Asia. (In Persian).
Sarmad, Z., Bazargan, A., and Hejazi, E. (2008). Research Methods in the Behavioral Sciences. Tehran: Agah. (In Persian).
The Education fundamental evolution document, (2011). Publishing Center of the Ministry of Education. (In Persian).
Torres, C. A. (1998). Democracy, Education, and Multiculturalism: Dilemmas of Citizenship in a Global World. 42 (40), pp 421-447.
CAPTCHA Image