ظرفیت فرونسیس (عقل عملی) دیوید کار و اراده ایمانی علامه طباطبایی برای اخلاق حرفه‌ای تدریس

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد

2 فردوسی مشهد

3 دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

هدف اصلی این مقاله، واکاوی نقش فرونسیس (عقل عملی) و نیز اراده ایمانی در موقعیت‌ها و دوراهه‌های اخلاقی تدریس است که معلمان با آن‎ها مواجه می‌شوند. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش استنتاجی بهره گرفته شد. بنابراین، نخست با تکیه بر دیدگاه های دیوید کار، ظرفیت فرونسیس (عقل عملی) در اخلاق تدریس مورد بحث قرار گرفت. سپس در چارچوب دیدگاه‌های کار و بر اساس مواضع علامه طباطبایی نسبت به اراده ایمانی، دلالت‌هایی برای قضاوت‌های اخلاقی اثربخش در فرایند تدریس استنتاج شد. بنابر یافته‌های این پژوهش، به زعم کار، فرونسیس ارسطویی، نظم‌دهنده و کنترل‌کننده احساسات، تمایلات و خواسته‌ها در شرایط و موقعیت‌های تدریس می‌باشد که با پیشرفت منش معلمان سروکار دارد. از مواضع علامه طباطبایی نیز می‌توان استنباط نمود که در قضاوت‌های حرفه‌ای تدریس، علاوه بر عقل عملی به عنوان بُعدی ادراکی، ایمان، اراده وعمل نیز حائز اهمیت اند؛ هرقدر ایمان در مراحل قلب، لسان، فکر و عمل، با وساطت اراده تقویت شود، تعالی اخلاق حرفه‌ای معلمان در مواجهه با موقعیت‌ها و دوراهه‌های اخلاقی تدریس نیز تقویت می‌شود.

کلیدواژه‌ها


Akbarian, R. (2010). The Relation between Theory and Practice on Mulla Sadra’s View. The Quarterly of Kheradname-ye Sadra, (62), 14-37. (In Persian)
Akbarian, R. & Golestaneh, F. (2012). Reality of Faith in the Perspective of Mulla Sadra and Allama Tabatabaie. Journal of Sadra’i Wisdom, 1(1), 23-32. (In Persian)
Aristotle. (1984). Nicomachean Ethics. (D. Ross, Trans.). New York: Oxford University Press.
Campbell, E. (2008). Review of the Literature, the Ethics of Teaching as a Moral Profession. Curriculum Inquiry, 38(4), 357-385.
Carr, D. (2007). Character in Teaching. British Journal of Educational Studies, 55(4), 369-389.
Carr. D. (2017). Educating for the Wisdom of Virtue. In D. Carr, J. Arthure & K. Kristjansson (Ed.), Varieties of Virtue Ethics (pp. 319-399). Birmingham: Palgrave MacMillan.
Carr, D. (1995). Is Understanding the Professional Knowledge of Teachers a Theory-Practice Problem? Journal of Philosophy of Education, 29(3), 311–331.
Carr, D. (2000). Professionalism and Ethics in Teaching. New York: Rutledge.
Carr, D. (2011). Virtue Ethics and the Contribution of the Arts to the Emotional Cultivation of Moral Character. In D. J. de Ruyter & S. Miedema (Ed), Moral Education and Development, (pp. 85-96).The Netherlands: Sense Publishers.
Celano, A. (2014). Medieval Theories of Practical Reason. Retrieve from: https://plato.stanford.edu/entries/practical-reason-med
Colnerud, G. (2003). Moral Dimensions of Teaching, an Essay Review of Exploring the Moral Heart of Teaching Towards a Teacher’s Creed. David T. Hansen, Teachers College Press: New York, 2001. Teaching and Teacher Education, (19), 559–561.
Cooke, S. (2017). The Moral Work of Teaching: A Virtue-Ethics Approach to Teacher Education. In D. J. Clandinin and J. Husu (Ed), the SAGE Handbook of Research on Teacher Education (pp. 419-434). Los Angles: SAGE Publications Ltd.
Cooke, S. & Carr, D. (2014). Virtue, Practical Wisdom and Character in Teaching. British Journal of Educational Studies, 62(2), 91-110.
Doddington, C. (2013). The Global Search for Better Teaching: How Should Teachers Think for Themselves?. Education 3-13, 41)2), 218- 232.
Farabi, A. M. (1984). Fosool Montaza’ah. Research by Fozi Metri Najar, Qum: Al-Zahra Publication. (In Arabic)
Fenstermacher, G.D. (1994). The Knower and the Known: The Nature of Knowledge in Research on Teaching. Review of Research in Education (20), 3-56.
Gilson, E. (2001). The Unity of Philosophical Experience (A. Ahmadi, Trans.). Tehran: the Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Humanities Publication. (Samt). (In Persian)
Harrison.T. & Khartoon, B. (2017). Virtue, Practical Wisdom, and Professional Education, research report. Uuniversity of Birmingham, Retrieved from:
http://www.jubileecentre.ac.uk/1585/projects/current-projects/interventions-in-the-professions
Higgins, C. (2003). Teaching and the Good Life: A Critique of the Ascetic Ideal in Education. Educational Theory, 53(2), 131-154.
Khoshdel Mofrad, H. (2009). Survey of the Semantic Field of Good Practice in the Quran. Journal of Science and Education of the Holy Quran, (4), 43-60. (In Persian)
Kristjansson, K. (2015). Aristotle Character Education. New York: Routledge.
Kristjansson, K. (2005). Smoothing It: Some Aristotelian Misgivings about the Phronesis-Praxis Perspective on Education. Educational Philosophy and Theory, 37(4), 455-473.
Maxwell, B. & Schwimmer, M. (2016). Seeking the Elusive Ethical Base of Teacher Professionalism in Canadian Codes of Ethics. Teaching and Teacher Education, (59), 468- 480.
McPherson, I. (2002). Why (School) Teachers Should be Trusted, Review Article: David Carr, Professionalism and Ethics in Teaching. (Series: Professional Ethics) London: Routledge, 2000. Retrieved from: www: scotedreview.org.uk
Nasiri, M. (2015). Faith on Allama Tabatabaie’s View. Qabasat, 19 (73), 49-78. (In Persian)
Nayeeji, M. H (2009). Translation and Explanation of The Book of Healing (Al Shifa). Qum: Imam Khomeini Education and Research Institute Publication. (In Persian)
Noel, J. (1999). On the Varieties of Phronesis. Educational Philosophy and Theory, 31(3), 273-289.
Omid, M. (1994). The Nature of Faith on Allama Tabatabaie’s View. Keyhan-e Andishe, (57), 55-78. (In Persian)
Pinto, L. E.; Portelli J. P.; Rottmann. C.; Pashby K.; Barrett, S. E & Mujawamariya, D. (2012). Charismatic, Competent, or Transformative? Ontario School Administrators’ Perceptions of Good Teachers. Journal of Teaching and Learning, 8(1), 73-90.
Schneewind, J. B. (2003). Moral Philosophy from Montaigne to Kant. Cambridge: Cambridge University Press.
Soltis, J. F. (1986). Teaching professional ethics. Journal of Teacher Education, 37(3), 2-4.
Sockett, H. & LePage, P. (2002). The Missing Language of the Classroom, Teaching and Teacher Education, (18), 159–171.
Tabatabaie, M. H. (1995). Al-Mizan fi-tafsir al-Quran. (M. B. Mousavi Hamadani, Trans.). Tehran: Darol Elm. (In Persian)
Tabatabaie, M. H. (2009). Nahayat Al-Hikma. Qum: Seminary Scholars' Community. (In Arabic)
Tabatabaie, M. H. (1985). The Principles of Philosophy and the Method of Realism. Tehran: Sadra Publishing. Volume 2. (In Persian)
Warnick, B. R. & Silverman, S. K. (2011). A Framework for Professional Ethics Courses in Teacher Education. Journal of Teacher Education, 62 (3), 273- 285.
Williams, G. (2008). Kant's Account of Reason, Retrieved from: https://plato.stanford.edu/entries/kant-reason/
CAPTCHA Image