هدف اصلی این پژوهش، بررسی پارادایم های حاکم بر تربیت ویژه از منظر جامعهشناسی علم میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل تطبیقی بهره گرفته شد. با این توضیح که به دلیل اثرگذاری پارادایم علمی حاکم بر هر رشته علمی بر صاحبنظران، نظریهها و تحولهای علمی موجود در آن رشته، جریان شناسی کلان پارادایمی در هر رشته از اهمیت برخوردار است. لذا، این مطالعه با هدف جریان شناسی کلان تغییرات و شکلگیری پارادایمها در حوزه تربیت ویژه/ آموزش و پرورش ویژه به توصیف، دسته بندی، تحلیل و ارزیابی پارادایمهای شناسایی شده موجود در این رشته توسط صاحبنظران، پرداخته است. سپس، با انتخاب یکی از این دستهبندیها، تغییر و تحولهای پارادایمی شکل گرفته در چهار مرحله پیشپارادایم، نرمال، بحران و انقلاب از منظر جامعهشناسی علمی کوهنی مورد بررسی قرار گرفت.
کاظمی, صدیقه. (1392). پارادایم های حاکم بر تربیت ویژه از منظر جامعهشناسی علم. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 3(1), 111-136. doi: 10.22067/fe.v3i1.20468
MLA
صدیقه کاظمی. "پارادایم های حاکم بر تربیت ویژه از منظر جامعهشناسی علم", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 3, 1, 1392, 111-136. doi: 10.22067/fe.v3i1.20468
HARVARD
کاظمی, صدیقه. (1392). 'پارادایم های حاکم بر تربیت ویژه از منظر جامعهشناسی علم', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 3(1), pp. 111-136. doi: 10.22067/fe.v3i1.20468
VANCOUVER
کاظمی, صدیقه. پارادایم های حاکم بر تربیت ویژه از منظر جامعهشناسی علم. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1392; 3(1): 111-136. doi: 10.22067/fe.v3i1.20468
ارسال نظر در مورد این مقاله