مشارکت فعال دانشآموزان در فرایند یاددهی و یادگیری یکی از مباحث اساسی است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است، چون مشارکت فعال دانشآموز در فرایند تدریس موجب درگیری ذهنی آنها و افزایش میزان یادگیری می شود. در این تحقیق میزان گفتار معلم و دانشآموز بر اساس سیستم تحلیل ارتباط کلامی فلندرز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، تا مشخص شود که میزان گفتار معلم و دانشآموز و میزان مشارکت آنها به چه میزان است. برای بررسی این موضوع 60کلاس سوم متوسطه (30کلاس دخترانه و 30کلاس پسرانه) از سه رشته ادبیات و علوم انسانی، ریاضی ـ فیزیک و علوم تجربی از نواحی پنچگانه آموزش و پرورش شهر تبریز به شیوه نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب گردید. 10کدبردار از طریق مشاهده فرایند تدریس داده ها را جمع آوری نمودند. سپس بر اساس سیستم تحلیل ارتباط کلامی فلندرز، فراوانی عوامل دهگانه محاسبه گردید. براساس نتایج به دست آمده بین میانگین مشارکت فعال و نوع گفتار آزادانه و محدود بین دانشآموزان دختر و پسر و همچنین بر اساس رشته تحصیلی تفاوت معنی دار آماری وجود ندارد. ولی بین میزان مشارکت و نوع گفتار آزادانه و محدود دانش آموز با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد.
محمودی, فیروز , فتحی آذر, اسکندر , & اسفندیاری, رجب . (1388). بررسی رابطة میزان مشارکت فعال دانشآموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 010(3), -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2360
MLA
فیروز محمودی; اسکندر فتحی آذر; رجب اسفندیاری. "بررسی رابطة میزان مشارکت فعال دانشآموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 010, 3, 1388, -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2360
HARVARD
محمودی, فیروز, فتحی آذر, اسکندر, اسفندیاری, رجب. (1388). 'بررسی رابطة میزان مشارکت فعال دانشآموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 010(3), pp. -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2360
CHICAGO
فیروز محمودی , اسکندر فتحی آذر و رجب اسفندیاری, "بررسی رابطة میزان مشارکت فعال دانشآموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی," پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 010 3 (1388): -, doi: 10.22067/fe.v10i3.2360
VANCOUVER
محمودی, فیروز, فتحی آذر, اسکندر, اسفندیاری, رجب. بررسی رابطة میزان مشارکت فعال دانشآموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1388; 010(3): -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2360
ارسال نظر در مورد این مقاله