هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین هوش هیجانی و مؤلفههای آن (خودآگاهی هیجانی، خودابرازی، حرمت نفس، خودشکوفایی، استقلال، همدلی، مسئولیتپذیری اجتماعی، روابط بین فردی، واقعگرایی، انعطافپذیری، حل مسئله، تحمل فشار روانی، کنترل تکانش، خوشبینی و شادمانی) با شوخطبعی در بین دانشجویان دانشگاه بود. برای دستیابی به اهـداف پژوهش 320 دانشجو با روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. پرسشنامههای هوش هیجانی بار-آن و شوخطبعی در مورد آنها اجراء گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین هوش هیجانی و کلیهی مؤلفههای آن با شوخطبعی رابطهی مثبت معنیدار وجود دارد. همچنین، از بین مؤلفههای هوش هیجانی، سه مؤلفهی خوشبینی، خودشکوفایی و شادمانی قادر به پیشبینی شوخطبعی هستند.
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، شوخطبعی
ابراهیمی پور, محمد . (1387). رابطهی بین هوش هیجانی و شوخطبعی در دانشجویان دانشگاه. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 09(2), -. doi: 10.22067/fe.v9i2.2092
MLA
محمد ابراهیمی پور. "رابطهی بین هوش هیجانی و شوخطبعی در دانشجویان دانشگاه", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 09, 2, 1387, -. doi: 10.22067/fe.v9i2.2092
HARVARD
ابراهیمی پور, محمد. (1387). 'رابطهی بین هوش هیجانی و شوخطبعی در دانشجویان دانشگاه', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 09(2), pp. -. doi: 10.22067/fe.v9i2.2092
CHICAGO
محمد ابراهیمی پور, "رابطهی بین هوش هیجانی و شوخطبعی در دانشجویان دانشگاه," پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 09 2 (1387): -, doi: 10.22067/fe.v9i2.2092
VANCOUVER
ابراهیمی پور, محمد. رابطهی بین هوش هیجانی و شوخطبعی در دانشجویان دانشگاه. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1387; 09(2): -. doi: 10.22067/fe.v9i2.2092
ارسال نظر در مورد این مقاله