تحلیل نشانه شناختی "سکوت" در مدیریت کلاس درس

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور

3 دانشگاه آزاد اسلامی ایران بردسکن

چکیده

هدف اصلی این مقاله، تحلیل یکی از مؤلفه‌های مدیریت‌کلاس، نشانه «سکوت» و بررسی آثار آن در مدیریتکلاس می‌باشد. برای دستیابی به این هدف از روش کیفی تحلیل نشانه‌شناختی سوسور برای ادراک پیام صریح و واکاوی معانی نهفته، بهره گرفته شد. اعتبار داده‌ها، با استفاده از روشبینامتنی، برخود متن و تفسیرهای مستخرج از متن، استوار است. نتایج این مقاله در بخش نظری، منجر به طراحی مدل دوتایی «خودخواسته- تحمیلی» و «بار مثبت- منفی» از سکوت شد. در بخش عملی، بر اساس زیست‌نگاری کلاس،‌کدهای معنایی سکوت، استخراج و رمزگشایی شد. دال‌ و مدلول‌ها مطالعه، بازشناسانی، طبقه‌بندی درونی و تفسیر شدند. درنتیجه، مدل دوتایی «سلبی- ایجابی» و «عدم شایستگی- لجوجانه » طراحی شد. یافته‌های به‌دست‌آمده حاکی از آن است که پرتکرارترین سکوت در کلاس‌ها از نوع «عدم شایستگی»، یا «سکوت خالی» که همان فریاد بلند و واقعیت تلخ ساعتهای هدررفته زیادی در کلاس‌ها است و هیچ ماحصل آموزشی یا تربیتی ندارد. مسئولین، صاحب‌نظران و معلمان می‌توانند بامطالعه نظری، پژوهش حین عمل و تأمل، پیام سکوت را دریافت کرده،  با آموزش و انتقال معنی، قدرت پیش‌بینی‌پذیری برای اداره کلاس درس را افزایش دهند. دسته دیگری از سکوت که اهداف «نامعلومی» داشت نیز شناسایی شد.

کلیدواژه‌ها


Adnyani, l. s., Piska, l. k., & Marhaeni, A. i. (2019). The effect of solent reading. Jurnal Pendidikan Bahasa.
Aghasaleh, R., & Pierre, E. A. (2014). A readers ruide to post-qualitative inquiry proposal.
Ahmadi, A. (2017). Practical Guide to Internship Program at Farhangian University with Teachers Fellwship Approch. Tehran: Tehran University Publication(in persian).
Akbari, A. (2014). Teaching Children Thinking(Integral approach to p4c). kashmar: kashmer(In Persian).
Baghere Noparast, K. (2014). Teaching "to" and learning from ":. Research Foundations of Education, 3(2), 5-16(In Persian).
Behnam far, r. (2014). Modern Reticence. Iranian Journal Of Medical Education, 829-830 (In Persian).
Behnamfar, R., Zameni, F., & Enayati, t. (2015). Scholary Bimonthy of Educations Strategies in Medical Siences, 146-149 (In Persian).
Bohlooli Faskhoodi, M., & Zarghami hamrah, S. (2018). Tacit Knowledge Implications for Implicit Learning and Teaching with an Emphasis on the View of Michael Polanyi. Research Foundations of Education, 8(1), 5-20 (In Persian).
Dehnavi, M., & Purkarmi Haveshki, M. (2018). Philosophizing and Its Effects on Teaching. Research Foundations of Education, 8(1), 43-66(In persian).
Ebrahimi dinani, G. (2019). What dose Silence Mean in Philosophy? Tehtan: School of philosophy.
Farasat khah, m. (2017). Qualitative Research Method in Social Sience wuth the Emphesis on Grounded Theory Method. Tehran: AGAH (In Persian).
Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: basic books.
Greene, J. D. (2019). Walk till you disappear. Kar-ben publishing.
Hillsotrom, l. c. (2019). Scholl shooting and the never again novment. www.afb.org/helenkllerarchive.clio.
Ikps, n., & Marhaeni, A. (2019). The effect of sustaind silent reading on students reading comperehension of eight graading students at amp negeri. EJurnal.undiksha.ac.id.
Khanifar, H., & Moslemi, N. (2019). Fundamentals QUALITIVE RESEARCH METHODS (vol 1). Tehran: Negah danesh (In Persian).
Khanjarkhani, m., Safaei Moghadam, M., & Pakseresht, M. (2017). Philosophical Hermeneutics and its Implications for Self-Understanding, Otherness- Understanding and Together – Understanding, in Education. Journal of Foundation of Education, 6(2), 5-20 (In Persian).
Koleini, M. (1987). Alkaffi. qom : Daralhadis(In Persian).
Liu, J. (2002). Negotiating dilence in american classrooms; therchinese case. Language and interculcgeral communication, 37-54.
Lu, M. Z. (1987). From Silence to Words:Writing. college English, 437-448.
Majlesi, M. (1983). Bahar Al Anvar. tehran (In Persian): Daralkotob Aleslamieh.
Mehrmohamadi, M., & Colleagues. (2014). Curriculum Theories, Approaches and Perspectives. Mashhad: Behnashr(In Persian).
Mirlohi, S. (2015). m. Mehrmohamadi در, Curriculum, Theories,Approach and Perspective (p. 415-434). Mashhad: Astanqods(In Persian).
Mirnezami, s. (2018). letter by Helen Keller, blind and deaf author to the New York SymphonyOrchestra. www.chok.ir (In Persian).
Mohammadpur, A. (2013). Qualitative Research Method Counter Method 2 (vol 2). Tehran: Jameshenasan(In Pesrsian).
Poplau, R., & w. (2018). A living classroom: ideas for student creativity and community service. Roman &littlefield.
Raoof, A. (1993). Teacher Training and Practice Teaching. Tehran: Fatemi(In Persian).
Raoof, a. (2011). Practice Teaching in Teacher Training Workshop. Tehran: Aiij(In Paisian).
Shabani, H. (2013). Educational Skills,Methods and Techniques of Teaching. Tehran: Samt(In Persian).
Tsui, A. B. (1996). Reticence and anaxiety in secend language learning. voices from the language classroom, 145-167.
Weinstein, C. s., & Hoy, W. A. (2006). Student and teacher perspectives on classroom management. Handbook of classroom management: Research, practice and contemporary issues, 181-222.
Zoofan, s., & Lotfipour, k. (2000). Instructional Media for the Classroom. tehran: Tarbiat moalem(In persian).
CAPTCHA Image