«همه روان‌انگاری» تامس نیگل به‌عنوان مبنایی برای رویکرد عصب-تربیت

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی‌، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

4 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش به بررسی دیدگاه تامس نیگل درباره‌ی همه روان‌انگاری می‌پردازد تا معلوم دارد که آیا این رویکرد در مقایسه با رویکردهای فیزیکالیستی مبنای مناسب‌تری برای رویکرد عصب-تربیت است یا خیر. در این پژوهش از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است. مبنای فیزیکالیستی رویکرد عصب-تربیت به جای حل مسأله رابطه ذهن و بدن و همچنین تبیین حالات ذهنی، با طرح دیدگاه‌های حذف‌گرایانه و تقلیل‌گرایانه و حذف صورت مسأله و بدون توجه به ویژگی‌های پدیداری و اول شخص ذهن (با حذف یا تقلیل آگاهی پدیداری به رخدادها و فرایندهای مغزی) از منظر عینی و سوم شخص به حالات ذهنی نظر می‌کند. نیگل تصور بیرونی/عینی از جهان را ناتمام می‌داند و به‌منظور پر کردن شکاف تبیینی ذهن و بدن، و تبیین خاستگاه آگاهی و عقل، «همه روان‌انگاری» را پیش‌فرض می‌گیرد. رویکرد همه روان‌انگاری تامس نیگل در مقایسه با رویکردهای فیزیکالیستی، برای حوزه کلی تعلیم و تربیت، و بخصوص برای حوزه ویژه یاددهی-یادگیری، از جهت توجه به کلَیت وجود آدمی و ذهنیت و عینیت درهم تنیده‌، مناسب‌تر می‌باشد. با این همه، از آنجایی که همه روان‌انگاری نیگل در مواجهه با مسأله ترکیب تبییین مناسب به دست نداده است، نمی‌تواند یک راه‌حلِ فاقد اشکال در تبیین علیَت ذهنی و آگاهی باشد و در نتیجه رابطه ذهن و بدن همچنان به‌عنوان یک مسأله سخت گشوده باقی می‌ماند.

کلیدواژه‌ها


Alter, T., & Nagasawa, Y. (Eds.) (2012). What is russellian monism? (consciousness in the physical world): (pp. 422-451), New York, Oxford University Press.
Aristotle. (2010). De anima. Focus Publishing.
Babaei, B., Shabaniyorki, B., Javidi Kalateh Jafarabadi, T., and Moghimi, A. (2018). Physical learning: A critique of the philosophical neuroscience approach to cognition and learning. Bi-Quarterly Journal of Philosophy of Education, 3(3), 90-61. (In Persian)
Bagheri, Kh. (2011). An introduction to the philosophy of education of the islamic republic of iran: objectives, principles and principles, volume one. Tehran: Scientific and Cultural Publications. (In Persian)
Bruce. (1992). Models of teaching. 4rd. ed. Prentice- Hall. p. 32.
Bruer, T. J. (2008). Building brides in neuroeducation, In M. Battro, K. Fischer, & P. Lena, (Eds.), The educated brain (pp. 43-58.). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Chalmers, D. J. (2016). Panpsychism and panprotopsychism: in panpsychism. New York, Oxford University Press.
Churchland, P. S. (1986). Neurophilosophy: Toward a unified science of the mind-brain. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
Corbi, J. E. & Prades, J. L. (2000). Minds, causes and mechanisms; a case against physicalism. Massachusetts, Blackwell.
Elahi Asl, M. J. (2019). A study of all psychoanalysis in the philosophy of the contemporary mind. Master Thesis in Philosophy, Farabi Campus, Elhat University, Tehran. (In Persian)
Fuller, J. L. (2001). An integrated hands on inquiry based cooperative learning approach: The impacts of the PALMS approach on student growth. https://eric.ed.gov/?id=ED453176.
Goff, P. (2009). Why panpsychism doesn't help us explain consciousness. Dialectica, 63(3), 289-311.
Goswami, U. (2004), Neuroscience and education. British Journal of Educational Psychology, 7(4), 1-14.
Goswami. U. (2005), Physicalism, or something near enough. Princeton: Princeton University Press.
Goswami. U. (2006). Neuroscience and education: from research to practice?. Nature Review Neuroscience, 7(5), 406-413.
Goswami. U. (2010). Philosophy of mind. Boulder: West view Press.
Jafaria Tabrizi, M. T. (1979). Translation and interpretation of nahj al-balaghah (Volume 22). Tehran: Islamic Culture Publishing Office. (In Persian)
Koizumi, H. (2004). The concept of development the brain: a new natural science for learning and education. Brain & Development, 26, 434-441.
Mahdipour, M. (2015). Examining the argument of consciousness with emphasis on Morland's view. Master Thesis in Philosophy of Religion, University of Tehran, Tehran. (In Persian)
Mashhadi, A. (2003).Theory of mind: a new approach to developmental psychology. Advances in Cognitive Sciences, 5(3), 70-83. (In Persian)
McLaughlin, B. P. (2016). Mind dust, magic, or a conceptual gap only?. Panpsychism: Contemporary Perspectives, 1, 305-333.
Morland, J. P. (2010). Interview with Jay P. Morland: Human Personality and the Defeat of Naturalism. Pegah hozeh, 259. (In Persian)
Nagel, T. (1974). What is it like to be a bat?. The Philosophical Review, 83, 435-450.
Nagel, T. (2013). Mind and cosmos: why the materialist neo-Darwinian conception of nature is almost certainly false. Translated by Javad Heydari. Tehran: Negah Maser Publications. (In Persian)
Nagel, T. (2014). What does it all mean?: A very short introduction to philosophy. Translated by Javad Heidari. Tehran: Negah Maser Publications. (In Persian)
Nagel, T. (2018). Deadly questions. Translated by Javad Heidari, Tehran: Negah Maser Publications. (In Persian)
Peters, R. S. (2015). Ethics and education (routledge revivals). England, UK, Routledge.
Plantinga, A. (2013). In the critique of Darwinian materialism. translated by Yasser Mirdamadi, https://www.radiozamaneh.com/117906. (In Persian)
Ryle, G. (1998). Descartes myth. Translated by Massoud Omid. Kayhan Andisheh Magazine, No. 74. (In Persian)
Scholl, B. J & Leslie, A. M. (2001), Minds, modules, and metaanalysis. Child Development, 72, 696-701.
Seager, W. (2017). Panpsychist infusion. Panpsychism: Contemporary Perspectives, 229-48.
Seager, W. (1995). Consciousness, information and panpsychism. Journal of Consciousness Studies, 2(3), 272-288.
Searle, J. R. (2004). Mind: a brief introduction. Translated by M. Yousefi. Tehran: Ney Publishing. (In Persian)
Siegel, D. (2012). The developing mind. USA: Guilford.
Skrbina, D. (2005), Panpsychism in the west. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
Van Gulick, R. (2014). Consciousness. https://plato.stanford.edu/entries/consciousness/.
Wolfe, P. (1998). Minds, memory, and learning (training manual). Napa Valley, CA, MM&L.
Zakeri, M. (2011). Mental causation. Critique and Opinion, 15(2), 57. (In Persian)
CAPTCHA Image