هدف اصلی این پژوهش، شناسایی وجوه تشابه میان ویگوتسکی و فریره در آموزش مبتنی بر گفت و گو است. برای این منظور، مبانی نظری، مفاهیم مرتبط و نوع آموزش مورد نظر آنها به شیوه تحلیل تفسیری مورد بررسی قرار گرفت و سپس تفاوتها و شباهتهای آنها به ویژه در الگوهای آموزشی ارائه شده معرفی شد. بازشناسی وجوه زیربنایی و تبیین برخی مفاهیم مرتبط حاکی از آن است که هردو دیدگاه با تأکید بر ماهیت فعال انسان در ساخت واقعیت اجتماعی خود، کنش او را در بستر دیالکتیک اجتماعی بررسی نموده و به تبع آن با برگزیدن روش دیالکتیک در آموزش، مبنای مشترکی را برای کوشش عملی(آموزش) خود در جهت تحول انسان به کار میگیرند. ویگوتسکی این تحول را در فرایندهای درون ذهنی دنبال نموده و با تکیه بر نقش میانجی زبان در بستر تعاملات اجتماعی فرهنگی، گفت و گو را به عنوان بخشی از فرایند درونی سازی کنش اجتماعی در جهت شکل گیری تفکر و تحول شناختی نوع انسان تبیین مینماید و فریره آن را با تکیه برکنش معطوف به آگاهی، در الگویی از آموزش انتقادی مبتنی بر گفت و گو ارائه میکند.
واژه های کلیدی: ویگوتسکی، فریره، دیالکتیک، تحول انسان، آموزش انتقادی
حاج حسینی, منصوره, & مهران, گلنار. (1390). ویگوتسکی و فریره در آموزش مبتنی بر گفت وگو. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1(2), -. doi: 10.22067/fe.v1i2.11384
MLA
منصوره حاج حسینی; گلنار مهران. "ویگوتسکی و فریره در آموزش مبتنی بر گفت وگو", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1, 2, 1390, -. doi: 10.22067/fe.v1i2.11384
HARVARD
حاج حسینی, منصوره, مهران, گلنار. (1390). 'ویگوتسکی و فریره در آموزش مبتنی بر گفت وگو', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1(2), pp. -. doi: 10.22067/fe.v1i2.11384
VANCOUVER
حاج حسینی, منصوره, مهران, گلنار. ویگوتسکی و فریره در آموزش مبتنی بر گفت وگو. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1390; 1(2): -. doi: 10.22067/fe.v1i2.11384
ارسال نظر در مورد این مقاله