بررسی آراء و اندیشههای تربیتی فیلسوفان، یکی از زمینههای پژوهشی متداول در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت و مقدمهای برای نقد آنها میباشد. در این مقاله، با روشی توصیفی – تحلیلی به معرفی اندیشههای فلسفی برتراند راسل و بررسی دیدگاههای تربیتی این فیلسوف و ریاضیدان برجسته قرن بیستم پرداخته شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، راسل توجه به امر تعلیم و تربیت را امری فراتر از تحقق حیات آزاد و خردمندانه میداند. به زعم راسل، عصر حاضر که پراضطرابترین عصر تاریخ برای بشریت به حساب میآید، بیش از هر زمان دیگری خلأ یک جهان بینی صحیح و ایدئولوژی بخردانه را به انسان مدرن گوشزد میکند. رهایی از چنین تنگنایی تنها از طریق تعلیم و تربیت علمی و نوسازی اجتماع امکان پذیر است. از نظر راسل در بعد فردی، پرورش روح علمی و در بعد اجتماعی، تربیت شهروندان آزاد، هدفهای اصلی تعلیم و تربیت را شکل میدهند. راسل با بیان آراء تربیتی خویش به دنبال تحقق آرمان تربیتی شهروندان آزاد جهان است؛ شهروندانی که آزاداندیشی، استقلال فکر، انضباطی درونی، توانایی نگریستن به نفع شخصی از نظرگاه عامه و در یک کلام خردورزی و آزادی از مهمترین صفتهای آنان به شمار میآید. در پایان، به برخی از انتقاد های قابل طرح در نظام تربیتی راسل اشاره میشود.
واژه های کلیدی: مبانی فلسفی برتراند راسل، اندیشههای تربیتی، اصول تعلیم و تربیت، تربیت فردی، شهروندی
طالب زاده نوبریان, محسن , میرلو, محمدمهدی , & موسوی, حسین . (1390). تاملی بر آراء و اندیشه های تربیتی برتراند راسل. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1(2), -. doi: 10.22067/fe.v1i2.9521
MLA
محسن طالب زاده نوبریان; محمدمهدی میرلو; حسین موسوی. "تاملی بر آراء و اندیشه های تربیتی برتراند راسل", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1, 2, 1390, -. doi: 10.22067/fe.v1i2.9521
HARVARD
طالب زاده نوبریان, محسن, میرلو, محمدمهدی, موسوی, حسین. (1390). 'تاملی بر آراء و اندیشه های تربیتی برتراند راسل', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1(2), pp. -. doi: 10.22067/fe.v1i2.9521
CHICAGO
محسن طالب زاده نوبریان , محمدمهدی میرلو و حسین موسوی, "تاملی بر آراء و اندیشه های تربیتی برتراند راسل," پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1 2 (1390): -, doi: 10.22067/fe.v1i2.9521
VANCOUVER
طالب زاده نوبریان, محسن, میرلو, محمدمهدی, موسوی, حسین. تاملی بر آراء و اندیشه های تربیتی برتراند راسل. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1390; 1(2): -. doi: 10.22067/fe.v1i2.9521
ارسال نظر در مورد این مقاله