پیوستار تاریخی تحول روش های مختلف پژوهش در تعلیم و تربیت نشان دهنده این است که با توجه به پیچیدگی مسائل تعلیم و تربیت که ریشه در پیچیدگی خود انسان دارد نمی توان با روش واحدی به همه سوالاتی که محققان دنبال می کنند دست یافت. پدیدارشناسی به مثابه جنبشی فلسفی با طرح مولفه هایی چون آگاهی، حیث التفاتی، تقلیل، تقویم، بیناذهنیّت، زیست جهان و تَجسُد نه تنها تحولی در فلسفه قرن بیستم به حساب می آید بلکه بر گسترش روش شناسی ها در تعلیم و تربیت نیز تأثیر گذاشته است. مقاله حاضر با نظر به روش شناسی پژوهش پدیدارشناسی در تعلیم و تربیت، در دو سطح به بررسی مولفه های پژوهش پدیدارشناختی و بحث توجیه پژوهش پدیدارشناختی در تعلیم و تربیت می پردازد. در سطح نخست به مولفه های هدف پژوهش پدیدارشناختی در تعلیم و تربیت، تاثیر برروند انجام پژوهش، نقش محقق، مشاهده و توصیف پدیده تربیتی توام با تقلیل تعدیل شده، زبان و نگارش پدیدار شناختی و در بحث توجیه به بحث سه سونگری از منظر پدیدارشناختی پرداخته خواهد شد.
برخورداری, رمضان , & باقری, خسرو . (1391). مولفه های روش شناختی پژوهش پدیدارشناختی در تعلیم و تربیت. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 2(2), -. doi: 10.22067/fe.v2i2.12168
MLA
رمضان برخورداری; خسرو باقری. "مولفه های روش شناختی پژوهش پدیدارشناختی در تعلیم و تربیت", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 2, 2, 1391, -. doi: 10.22067/fe.v2i2.12168
HARVARD
برخورداری, رمضان, باقری, خسرو. (1391). 'مولفه های روش شناختی پژوهش پدیدارشناختی در تعلیم و تربیت', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 2(2), pp. -. doi: 10.22067/fe.v2i2.12168
CHICAGO
رمضان برخورداری و خسرو باقری, "مولفه های روش شناختی پژوهش پدیدارشناختی در تعلیم و تربیت," پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 2 2 (1391): -, doi: 10.22067/fe.v2i2.12168
VANCOUVER
برخورداری, رمضان, باقری, خسرو. مولفه های روش شناختی پژوهش پدیدارشناختی در تعلیم و تربیت. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1391; 2(2): -. doi: 10.22067/fe.v2i2.12168
ارسال نظر در مورد این مقاله