ترسیم اشاره‌هایی برای مدیریت یادگیری برخط در پرتو یافته‌های علوم اعصاب شناختی درباره یادگیری

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

4 دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، ایران

چکیده

هدف این پژوهش ترسیم اشاره‌هایی برای مدیریت یادگیری برخط بر بنیاد تبیین نگرش علوم اعصاب شناختی درباره یادگیری است. علوم اعصاب شناختی، برخی داده‌های تجربی برای تبیین مفهوم یادگیری در سطح مغز را فراهم می­کند. در این مقاله با توجه به این تبیین و در رویارویی با برخی چالش‌های مرتبط با ماهیت یادگیری برخط، سیاست‌هایی برای مدیریت محیط‌های یادگیری برخط پیشنهاد شده است. در این راستا برای استفاده روش­مند از یافته‌های علوم اعصاب شناختی در آموزش و یادگیری، لازم است بیش از به‌کارگیری روش‌های تصویربرداری از مغز و آزمایش‌های رفتاری، بر نظریه‌های برآمده از قلمرو علوم تربیتی تکیه کرد. بدین ترتیب نخست چهار فرایند در هم تنیده توجه، درگیری فعال، بازخورد خطا و استحکام، همچون شرایط لازم برای یادگیری برشمرده شده‌اند سپس تبیین شده است که در فرایند یادگیری برخط لازم است الگوی ذهنی فراگیران با پیگیری فرایندهای پیش‌گفته اصلاح شود. سپس به این پرسش پرداخته‌ایم که با چه سیاست‌ها یا راهبردهای کلانی می‌توان الگوی ذهنی فراگیران را به ترتیبی که گفته شد، اصلاح کرد. در پاسخ به این سوال، یادگیری فردی شده، ارائه محتوای مرتبط با زندگی، ارائه پودمانی، پویا و چندبعدی محتوا، برانگیختن هیجان، توجه به بدن‌مندی یادگیری، ارزیابی پودمانی و سرانجام خودارزیابی و پیگیری روش‌های یادگیری بلندمدت استنباط شده‌اند. برای به‌کارگیری سیاست‌های آموزشی پیش‌گفته، بن سازه‌ها یا ابزارهایی نیز برای مدیریت یادگیری برخط پیشنهاد شده است.

کلیدواژه‌ها


Bagheri, Kh., Sajjadieh, N., & Tavasoli, T. 2011.Rooykardha va Raveshhaye Pazhuhesh Dar Falsafei Ta'lim o Tarbiat [RApproaches and research methods in philosophy of education, Tehran: Pazhuheshkadei motaleate farhangi va ejtemaee. (In Persian).
Blakemore, Sarah-Jayne, & Frith, Uta. (2005). The learning brain: Lessons for education: Blackwell publishing.
Cachia, Arnaud, Ribeiro, Sidarta Tollendal Gomes, Chiao, Joan Y, Friston, Karl, Hillman, Charles H, Linzarini, Adriano, . . . Jay, Thérèse. (2022). Brain development and maturation in the context of learning.
Clark, John. (2009). Neurophilosophy, education, and learning. The Philosophy of Education Society of Australasia, 1-19.
Damasio, Antonio R. (2006). Descartes' error: Random House.
De Vignemont, Frédérique. (2015). Bodily awareness (2nd Ed): Stanford Encyclopedia of Philosphy.
Dehaene, Stanislas. (2011). The number sense: How the mind creates mathematics: OUP USA.
Dehaene, Stanislas. (2020). How we learn: Why brains learn better than any machine... for now: Penguin.
DeSutter, D, & Stieff, M. (2017). Teaching students to think spatially through embodied actions: Design principles for learning environments in science, technology, engineering, and mathematics. Cognitive research: principles and implications, 2, 1-20.
Doukakis, Spyridon, Niari, Maria, Alexopoulos, Evita, & Sfyris, Panagiotis. (2022). Online Learning, Students’ Assessment and Educational Neuroscience. Paper presented at the New Realities, Mobile Systems and Applications: Proceedings of the 14th IMCL Conference.
Dreyfus, Hubert L. (2009). On the internet in Action (2 ed.): Routledge.
Duffau, Hugues. (2016). Brain plasticity and reorganization before, during, and after glioma resection. In Glioblastoma (pp. 225-236): Elsevier Inc.
Duncan, Chris, & Sankey, Derek. (2019). Two conflicting visions of education and their consilience. Educational Philosophy and Theory, 51(14), 1454-1464.
Evers, Colin W, & Lakomski, Gabriele. (2015). Naturalism and educational administration: New directions. Educational Philosophy and Theory, 47(4), 402-419.
Flood, Virginia J, Shvarts, Anna, & Abrahamson, Dor. (2020). Teaching with embodied learning technologies for mathematics: Responsive teaching for embodied learning. ZDM, 52(7), 1307-1331.
Geary, David C. (2005). The origin of mind: Washington, DC: American Psychological Association.
Geary, David C. (2007). An evolutionary perspective on learning disability in mathematics. Developmental neuropsychology, 32(1), 471-519.
Ghafourifard, Mansour. (2020). The promotion of virtual education in Iran: The potential which turned into reality by Coronavirus. Iranian journal of medical education, 20, 33-34.
Guyton, Arthur C, & Hall, John E. (2016). Textbook of medical physiology, 13th. WB Sounders Company, Philadelphia.
Haji, Jamal, Mohammadi Mehr, Mojgan, & Muhammad Azar, Hadigha. (2021). Describing the Problems of virtual Education via Shad application in Corona Pandemic: This is a phenomenological study. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11(43), 153-174.
Hawkins, Jennifer Anne. (2021). Brain Plasticity and Learning: Springer.
Heidegger, Martin. (1977). The question concerning technology & other essays (W.Lovitt, Trans.). New Yourk: Harper Press.
Ihde, Don. (2002). Bodies in technology (Vol. 5): U of Minnesota Press.
Kalantzis, Mary, & Cope, Bill. (2015). Learning and new media. The Sage handbook of learning, 373-387.
Kästner, Lena. (2017). Philosophy of Cognitive Neuroscience: Causal Explanations, Mechanisms and Experimental Manipulations (Vol. 37): Walter de Gruyter GmbH & Co KG.
Lauria, Rita. (1997). Virtual reality: An empirical-metaphysical testbed. Journal of computer-mediated communication, 3(2), JCMC323.
Lindquist, Kristen A, Wager, Tor D, Kober, Hedy, Bliss-Moreau, Eliza, & Barrett, Lisa Feldman. (2012). The brain basis of emotion: a meta-analytic review. The Behavioral and brain sciences, 35(3), 121-143.
Marcovitch, Harvey. (2005). Black's medical dictionary: A&C Black.
Means, B, Bakia, M, & Murphy, R. (2017). Applying Cognitive Science to Online Teaching and Learning Strategies.
Merleau-Ponty, Maurice, & Smith, Colin. (1962). Phenomenology of perception (Vol. 2012): Routledge London.
Murray, Stuart J, & Holmes, Dave. (2013). Toward a critical ethical reflexivity: Phenomenology and language in Maurice Merleau‐Ponty. Bioethics, 27(6), 341-347.
Nestler, Eric Jonathan, Hyman, Steven E, Malenka, Robert C, & Holtzman, David Michael. (2015). Molecular neuropharmacology: a foundation for clinical neuroscience, (4nd Ed): McGraw-Hill Medical New York.
Nouri, Ali. (2016). The basic principles of research in neuroeducation studies. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 4(1), 59.
OECD. (2007). Understanding the Brain: the Birth of a Learning Science. In: OECD Publishing.
Piazza, Manuela, De Feo, Vito, Panzeri, Stefano, & Dehaene, Stanislas. (2018). Learning to focus on number. Cognition, 181, 35-45.
Sankey, Derek. (2006). The neuronal, synaptic self: Having values and making choices. Journal of Moral education, 35(2), 163-178.
Shabani Varaki, Bakhtiar, Qamsari, Alireza Sadeqzadeh, Sefidkhosh, Meisam, Sajjadi, Seyed Mahdi, Chaboki, Reza Mohammadi, Kalatehjafarabadi, Tahereh Javidi, . . . Barkhordari, Ramazan. (2022). Philosophy of education in a new key: Reflection on higher education in Iran. Educational Philosophy and Theory, 54(8), 1198-1215.
Subramanian, Ajay, Chitlangia, Sharad, & Baths, Veeky. (2022). Reinforcement learning and its connections with neuroscience and psychology. Neural Networks, 145, 271-287.
Taherkhani, Azam, Zarghami-Hamrah, Saeid, Ashayerih, Hasan, & Ghaedi, Yahya. (2022). Learning of Mathematical Analysis Based on the Integration of Philosophical Analysis and Neurocognitive Findings of Symbolic Mathematics. Foundations of Education, 11(1), 86-110.
Welsh, Talia. (2006). From Gestalt to structure: Maurice Merleau-Ponty’s early analysis of the human sciences. Theory & Psychology, 16(4), 527-551.
Will, Paris, Rothwell, Austin, Chisholm, Joseph D, Risko, Evan F, & Kingstone, Alan. (2020). Cognitive load but not immersion plays a significant role in embodied cognition as seen through the spontaneous act of leaning. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 73(11), 2000-2007.
Wixted, John T, & Serences, John. (2018). Stevens' Handbook of Experimental Psychology and Cognitive Neuroscience, Sensation, Perception, and Attention (Vol. 2): John Wiley & Sons.
Yeo, Darren J, Pollack, Courtney, Merkley, Rebecca, Ansari, Daniel, & Price, Gavin R. (2020). The “Inferior Temporal Numeral Area” distinguishes numerals from other character categories during passive viewing: A representational similarity analysis. Neuroimage, 116716.
Zakersalehi, G. (2020). Futurology on the effects of the COVID-19 crisis on higher education. Interdisciplinary Studies in Humanities, 12(2), 181-211.
Zarghami-Hamrah, Saeid, & Ahmadi Hedayat, Hamid. (2022). A philosophical view on the virtual education. Tehran: Kharazmi University Press.
Zarghami-Hamrah, Saeid, & de Vries, Marc. (2016). Revisiting the role of teaching practice in authentic communication in MOOCs. Paper presented at the th conference of the International Network of Philosophers of Education, Warsaw, Agust.
Zarghami-Hamrah, Saeid, & de Vries, Marc J. (2018). Ubiquitous learning and massive communication in MOOCs: Revisiting the role of teaching as a praxis. Ethics and Education, 13(3), 370-384.
CAPTCHA Image