##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

علی وحدتی دانشمند نرگس سجادیه افضل السادات حسینی

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، صورت‌بندی مواضع آسیب‌پذیر رویکرد سازه گرایانه در آموزش تاریخ و ارائه مفهوم بدیلی برای مشارکت دانش‌آموز در این رویکرد براساس هرمنوتیک پل ریکور می‌باشد. برای دستیابی به این هدف از روش مفهوم‌پردازی و استنتاج فلسفی بهره گرفته شد. یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که سازه‌گرایی در آموزش تاریخ در مواضعی مانند گسستن از عینیت واقعه تاریخی و نسبیت در ترجیح تفاسیر از سوی دانش‌آموز آسیب‌پذیر است. در مقابل، نگرش استعاره‌ای به متون تاریخی و الگوی اعتباریابی حدس‌ها در هرمنوتیک ریکور، راه‌حل‌هایی هستند که این نوشتار به ترتیب برای رفع آسیب‌های فوق پیشنهاد داده است. همچنین، تصاحب دنیای متن تاریخی از سوی شاگردان، مفهوم بدیلی است که برای مشارکت فعال آنها در نظر گرفته شده است.

جزئیات مقاله

کلمات کلیدی

سازه‌گرایی, آموزش تاریخ, سبیت‌گرایی, هرمنوتیک, پل ریکور

مراجع
Ankersmit, F. R. (1994). History and Tropology: The Rise and fall of Metaphor. Berkeley: University of California press.
Bagheri, K. (2010). An introduction to philosophy of education in Islamic Republic of Iran. Vol. 2. Tehran: Scientific-cultural press. (In Persian).
Bagheri, K., Sajjadieh, N. (2012). Objectives of History Course in Guidance and High School Curricula based on an Islamic Approach to Curriculum Philosophy. Journal of Curriculum Research, 1(1), 111-138. (In Persian).
Bebbington, D. W. (2000). Patterns in History. A Christian View. Vancouver: Regent college publishing.
Coombs, J. R., Daniels, L. B. (1991). Philosophical inquiry: Conceptual analysis. In E. C. Short (Ed.), Forms of curriculum inquiry. New York: State university of New York press.
Dauenhauer, B. P. (1998). Paul Ricoeur: The Promise and Risk of Politics. Maryland: Rowman and Littlefield Publishers.
Hirsch, E.D., Jr. (1967). Validity in interpretation. New Haven: Yale University Press.
Hosseini, A., Jalalvand, E. (2017). Constructivism: A new approach to education. Tehran: Iranian students booking agency. (In Persian).
Hosseini, A., Mahmoodi, N. (2015). Hermeneutics as a foundation for dynamic education. Tehran: University of Tehran. (In Persian).
Jadallah, E. (2000). Constructivist Learning Experiences For Social Studies Education, The Social Studies, 91(5), 221-225.
Kearney, R. (1999). Ricoeur. In S. Critchley & W. R. Schroeder (Eds.), A companion to continental philosophy. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
Mink, L. O. (1970). History and fiction as modes of comprehension. New literary history, 1(3), 541-558.
Munslow, A. (1997). Deconstructing history. London: Routledge.
Neumann, D. J. (2010). "What is the Text Doing?" Preparing Pre-Service Teachers to Teach Primary Sources Effectively. The History Teacher, 43(4), 489-511.
Newman, S. (2002). Aristotle's Notion of "Bringing-Before-the-Eyes": Its Contributions to Aristotelian and Contemporary Conceptualizations of Metaphor, Style, and Audience. Rhetorica: A Journal of the History of Rhetoric, 20(1), 1-23.
Pataut, F. (2009). Anti-realism about the past. In A. Tucker (Ed.), A companion to the philosophy of history and historiography. West Sussex: Blackwell Publishing Ltd.
Phillips, D. C. (1995). The good, the bad, and the ugly: The many faces of constructivism. Educational Researcher, 24(7), 5–12.
Ricoeur, P. (1970) Freud and philosophy: An essay on interpretation. New Haven and London: Yale University Press.
Ricoeur, P. (1973). The Model of the Text: Meaningful Action Considered as a Text. New Literary History, 5 (1), 91-117.
Ricoeur, P. (1976). Interpretation theory: Discourse and the surplus of meaning. Fort Worth: Texas Christian University Press.
Ricoeur, P. (1981). Hermeneutics and the human sciences. (J. B. Thompson, Trans. and Ed.). Cambridge: Cambridge University press.
Ricoeur, P. (1983). Can fictional narratives be true? In A. T. Tymieniecka (Ed.), Analecta Husserliana, Vol. 24. Dordrecht: Reidel publishing company.
Ricoeur, P. (1984). Time and narrative, Vol. 1. Chicago and London: University of Chicago Press.
Ricoeur, P. (2004). Memory, history, forgetting. (K. Blamey & D. Pellauer, Trans.). Chicago: University of Chicago press.
Segall, A. (1999) Critical History: Implications for History/Social Studies Education, Theory & Research in Social Education, 27(3), 358-374
Silcock, P. (1996). Three principles for A New progressivism. Oxford review of education, 22(2), 199-216.
Southgate, B. C. (1996). History, what and Why? Ancient, Modern, and Postmodern Perspectives. London: Routledge.
White, H. (1978). Tropics of Discourse: Essays in Cultural Criticism. Baltimore: John Hopkins University Press.
White, H. (2002). The historical text as literary artifact. In B. Richardson (Ed.), Narrative dynamics: essays on time, plot, closure, and frames. Ohio: Ohio state university press.
Winch, C. (2003). Learning as invention: education and constructivism. In D. Carr (Ed.), Education, knowledge and truth. Beyond the postmodern impasse. London: Routledge.
Wineburg, S. (1991). On the Reading of Historical Texts: Notes on the Breach between School and Academy. American Educational Research Journal, 28(3), 495-519.
Wineburg, S. (2001). Historical Thinking and Other Unnatural Acts. Philadelphia: Temple University Press.
ارجاع به مقاله
وحدتی دانشمندع., سجادیهن., & حسینیا. ا. (2019). سازه‌گرایی در آموزش تاریخ: ترمیم آسیب‌ها بر اساس هرمنوتیک پل ریکور. پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت, 8(2), 16. https://doi.org/10.22067/fedu.v8i2.73799
نوع مقاله
پژوهشی

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده