فناوری‏های نوین: متافیزیک جدید دانش و پداگوژی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فلسفه تعلیم‌وتربیت، مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران. ایران

2 استاد فلسفه تعلیم‌وتربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

یکی از پیامدهای مهم فناوری‏های نوین، تغییر در ماهیت و معنای دانش و ایجاد متافیزیک جدید برای دانش است به گونه‏ای که ماهیت و معنای جدیدی از دانش پدیدار می‏شود که این تغییروتحول به نوبه خود استراتژی‏ها و روش‏های یاددهی و یادگیری (پداگوژی) را تحت تأثیر قرار می‏دهد. هدف این مقاله بررسی چندوچون اثرگذاری فناوری‏های نوین بر ماهیت و معنای دانش از یک سو و تبیین ویژگی‏ها و مؤلفه‌های پداگوژی همسو با فناوری‏های نوین و همچنین بررسی انواع پداگوژی متأثر از متافیزیک نوین دانش و دلالت‏های آن برای یاددهنده و یادگیرنده در فرایند تدریس از سویی دیگر است. روش مورد استفاده در ابتدا مفهوم‏پردازی و سپس نومفهوم‏پردازی است. یافته‌ها حاکی از آن است که فناوری نوین دارای سه قابلیت: 1. تولید فولدهای افقی و درنتیجه تغییر در روابط دانش 2. تولید فضای ابرمتنی و فضای بینامتنی و درنتیجه تغییر در سبک دانش 3. ایجاد قابلیت نقشه‏گذاری و سپس تغییر در خروجی دانش است. تغییر ماهیت پداگوژی به تناسب تغییر در روابط، سبک و خروجی دانش، امری بدیهی است. همچنین گذار از مقولات هستی‏شناختی به معرفت‏شناسی و سپس از معرفت‏شناسی به پدیدارشناسی و درنهایت از مقوله پدیدارشناختی به روش‏شناسی از نتایج این مقاله است. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ausubel, D. P. (2012). The acquisition and retention of knowledge: A cognitive view. Springer Science & Business Media.
Bavi, S., & Zabarjadian Moheb, J. (1400). Theorizing in the Philosophy of Islamic Education The First National Conference of Human Sciences and Islamic Wisdom, Tehran.
Beetham, H. (2013). Designing for learning in an uncertain future. In Rethinking pedagogy for a digital age (pp. 282-306). Routledge.
Benton, T., & Craib, I. (2023). Philosophy of social science: The philosophical foundations of social thought. Bloomsbury Publishing.
Cohen, T. (1990). The Structure of Scientific Revolutions, translated by Ahmad Aram. Tehran: Soroush Publications (Persian).
Colebrook, C. (2004). The sense of space: on the specificity of affect in Deleuze and Guattari. Postmodern Culture, 15(1).
Deleuze, G. (1995). ”Tthe Fold”, Leibniz and Baroque (T. Comely, Trans.). University of Minnesota Press.
Deleuze, G., & Guattari, F. (1988). A thousand plateaus: Capitalism and schizophrenia. Bloomsbury Publishing.
Eskandari, H., Fardanesh, H., & Sajjadi, S. M. (2009). Communicationism: in competition or alignment with other learning theories. Journal of educational psychology, 5(15). https://jep.atu.ac.ir/article_2224.html (In Persian)
Fleming, D. H. (2014). Affective Teaching for Effective Learning: A Deleuzian pedagogy for the (corporate era and) Chinese context. Educational Philosophy and Theory, 46(10), 1160-1173.
Landow, G. P. (1994). What's a critic to do? Critical theory in the age of hypertext. Hyper/text/theory, 1-47.
Latour, B. (1994). On technical mediation. Common knowledge, 3(2), 29-64.
Lovitt, W. (1977). The Question Concerning Technology and Other Essays. New York andLondon: Garland Publishing.
Lovitt, W. (1977). The Question Concerning Technology and Other Essays. Garland Publishing.
Molavi. (1399). Masnavi. payam.
Moran, R. (2012). Authority and estrangement: An essay on self-knowledge. Princeton University Press.
Moulthrop, S., & Kaplan, N. (1991). Something to Imagine: Literature, Composition and Interactive Fiction. Computers and Composition, 9(1), 7-23.
Raminnia, M. (2015). Rhizomatic and tree approach: two different methods in creating and reading a literary work. Literature Quarterly(32), 31-62.
Sajjadi, S. M., & Dashti, Z.(2008). Explaining and analysis of education from the perspective of post-structuralism. Journal of New thoughts on Education, 4(1). https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_241_6376eff51dfd42ebac48826e2717c7d0.pdf (In Persian).
Semetsky, I. (2006). Deleuze, education and becoming (Vol. 3). Brill.
Siemens, G. (2005). Connectivism: Learning as network-creation. ASTD Learning News, 10(1), 1-28.
Skrbina, D. (2014). The metaphysics of technology. Routledge.
Zimran, M. (2004). Gilles Deleuze and the philosophy of transformation and heterogeny. The book of Mah : literature and philosophy, 80, 57-48. Retrieved from https://ensani.ir/fa/article/237570 (In Persian).
CAPTCHA Image