هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة بین باورهای فراشناختی مختل و موفقیت تحصیلی در دانشآموزان دارای «اضطراب امتحان» میباشد. نمونة این پژوهش شامل243 آزمودنی دارای اضطراب امتحان بود که از میان 900 دانشآموز سال سوم راهنمایی شهرستان نوشهر شناسایی شدند. برای جمعآوری دادهها از فرم کوتاه پرسشنامة فراشناخت ولز و پرسشنامة اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شده است. معدل کل نمرات دانشآموزان بهعنوان موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی (21/0-=r) دانشآموزان دارای اضطراب امتحان رابطة منفی معنیداری دارد. بین باورهای فراشناختی مختل و شدت اضطراب امتحان (17/0=r) همبستگی مثبت معنیداری بهدست آمد (01/0>p). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که 11درصد واریانس مربوط به موفقیت تحصیلی توسط مؤلفههای فراشناختی تبیین میشود. این نتایج حاکی از آن است که با افزایش باورهای فراشناختی مختل موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان کاهش مییابد.
ابوالقاسمی, عباس , گلپور, رضا , نریمانی, محمد , & قمری, حسین . (1388). بررسی رابطة باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 010(3), -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2359
MLA
عباس ابوالقاسمی; رضا گلپور; محمد نریمانی; حسین قمری. "بررسی رابطة باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 010, 3, 1388, -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2359
HARVARD
ابوالقاسمی, عباس, گلپور, رضا, نریمانی, محمد, قمری, حسین. (1388). 'بررسی رابطة باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 010(3), pp. -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2359
CHICAGO
عباس ابوالقاسمی , رضا گلپور , محمد نریمانی و حسین قمری, "بررسی رابطة باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان," پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 010 3 (1388): -, doi: 10.22067/fe.v10i3.2359
VANCOUVER
ابوالقاسمی, عباس, گلپور, رضا, نریمانی, محمد, قمری, حسین. بررسی رابطة باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1388; 010(3): -. doi: 10.22067/fe.v10i3.2359
ارسال نظر در مورد این مقاله