بررسی وظایف آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه یکی از مهم ترین مسائل مربوط به حوزه آموزش عالی است. این مقاله در صدد توصیف میزان بار آموزشی (ساعات واقعی تدریس) اعضای هیات علمی، ارتباط بار آموزشی با تخصص اعضای هیات علمی و همچنین ارتباط بین رضایت اعضای هیات علم یو کمیت و کیفیت وظایف وبار آموزشی آنها بر حسب سه متغیر دانشکده، جنسیت و مرتبه علمی است. این پژوهش به دو شیوه کمی و کیفی انجام شده است. ابزار اندازه گیری داده ها شامل اسناد و مدارک و مصاحبه است. جامعه آماری تحقیق کلیه اسناد و مدارک آموزشی 222 عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 1386-1385 است.علاوه بر آن برای جمع آوری اطلاعات تکمیلی با 16 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه نیز مصاحبه شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از اسناد و مدارک از آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه از تجزیه و تحلیل استقرایی استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که میانگین بار آموزشی اعضای هیات علمی در دو نیمسال 68/50 بوده است که به طور متوسط اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران بیش از دو برابر ساعات موظف خود تدریس نموده اند. تعداد عنوان دروس در کل دانشگاه 3293 می باشد و با احتساب حدود 228 عضو حق التدریس و 222 عضو هیات علمی رسمی در دانشگاه، هر عضو به طور متوسط7 عنوان درس را بر عهده دارد. نتایج مربوط به مصاحبه ها نیز بیانگر ساعات زیاد تدریس، تنوع دروس و نارضایتی اعضای هیات علمی از کمیت و کیفیت وظایف آموزشی است.
صالحی عمران, ابراهیم. (1389). بررسی بار آموزشی اعضای هیات علمی در دانشگاه. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011(2), -. doi: 10.22067/fe.v11i2.1685
MLA
ابراهیم صالحی عمران. "بررسی بار آموزشی اعضای هیات علمی در دانشگاه", پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011, 2, 1389, -. doi: 10.22067/fe.v11i2.1685
HARVARD
صالحی عمران, ابراهیم. (1389). 'بررسی بار آموزشی اعضای هیات علمی در دانشگاه', پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 011(2), pp. -. doi: 10.22067/fe.v11i2.1685
VANCOUVER
صالحی عمران, ابراهیم. بررسی بار آموزشی اعضای هیات علمی در دانشگاه. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت, 1389; 011(2): -. doi: 10.22067/fe.v11i2.1685
ارسال نظر در مورد این مقاله